Ένας νέος «πυρετός του χρυσού» επικρατεί στη Σίλικον Βάλεϊ καθώς εταιρείες από τη Microsoft εώς τη Meta Platforms διατρανώνουν ότι η τεχνητή νοημοσύνη είναι μια «τεράστια ευκαιρία» για ανάπτυξη και υπόσχονται τεράστιες επενδύσεις για να ξεπεράσουν τους ανταγωνιστές.
Οι αναφορές σε «AI», «μηχανική εκμάθηση» και τους σχετικούς όρους έχουν εκτοξευθεί στις παρουσιάσεις των αποτελεσμάτων τριμήνου των τεχνολογικών εταιρειών. Υπήρξαν περισσότερες από 200 αναφορές όρων που σχετίζονται με την τεχνητή νοημοσύνη, σύμφωνα με το Bloomberg.
Οι περισσότεροι από τους κολοσσούς της Σίλικον Βάλεϊ έχουν εδώ και χρόνια στα σκαριά προϊόντα τεχνητής νοημοσύνης. Αλλά ο «πόλεμος» ξέσπασε επίσημα μετά την κυκλοφορία του ChatGPT από την OpenAI τον Νοέμβριο, του chatbot τεχνητής νοημοσύνης που γνώρισε πρωτοφανή επιτυχία. Η Microsoft προχώρησε πριν μερικές εβδομάδες σε επένδυση $10 δισ. στην OpenAI, ενώ ανακοίνωσε ότι η νέα έκδοση της μηχανής αναζήτησης Bing θα χρησιμοποιεί τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης της τελευταίας.
«Η τεχνητή νοημοσύνη έχει γίνει ένα κυρίαρχο θέμα συζήτησης φέτος», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της IBM, Άρβιντ Κρίσνα, σε συνομιλία με αναλυτές τον περασμένο μήνα. «Ήμουν στο Νταβός την περασμένη εβδομάδα και πιθανότατα προέκυψε σχεδόν σε κάθε συζήτηση σχετικά με τεχνολογικά θέματα - τι συμβαίνει με την τεχνητή νοημοσύνη και τι συμβαίνει με την OpenAI».
H απόφαση της Microsoft να χρησιμοποιήσει τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης της OpenAI για τη νέα έκδοση του Bing, με την παραγωγή άμεσων απαντήσεων σε ερωτήσεις, έχει προκαλέσει ήδη αντίκτυπο στις αγορές με τους επενδυτές να στοιχηματίζουν ότι μπορεί να υπάρξει πιθανή φθορά της Google. Την Τετάρτη η μετοχή της μητρικής της Google, της Alphabet, βούτηξε πάνω από 8%, διαγράφοντας κεφαλαιοποίηση πάνω από 100 δισ. δολάρια.
Εν τω μεταξύ, αρκετές νεοφυείς εταιρείες αναζήτησης έχουν ήδη ενσωματώσει την τεχνητή νοημοσύνη στις υπηρεσίες τους, δίνοντας μια πρώτη ματιά για το πώς η τεχνολογία πίσω από το ChatGPT μπορεί να μεταμορφώσει μια από τις μεγαλύτερες διαδικτυακές αγορές.
Για τον Γκρεγκ Στέρλινγκ, αναλυτή ο οποίος παρακολουθεί την αγορά διαδικτυακής αναζήτησης, η εισαγωγή νέων τεχνολογιών και δυνατοτήτων είναι κάτι που θα έπρεπε να είχε γίνει πολύ νωρίτερα. Ειδικά για τους νεότερους χρήστες, οι σελίδες αποτελεσμάτων αναζήτησης της Google φαίνονται υπερβολικά φορτωμένες και γεμάτες διαφημίσεις, είπε στους Financial Times. «Οι άνθρωποι είναι έτοιμοι για κάτι που είναι πιο απλό, φαινομενικά πιο αξιόπιστο και δεν έχει τόνους διαφημίσεων» πρόσθεσε.
Από μόνα τους, συστήματα όπως το ChatGPT, τα οποία βασίζονται στα λεγόμενα μεγάλα γλωσσικά μοντέλα τα οποία μπορούν να «κατανοήσουν» σύνθετα ερωτήματα και να δημιουργήσουν απαντήσεις κειμένου, δεν αντιπροσωπεύουν μια άμεση εναλλακτική στην παραδοσιακή διαδικτυακή αναζήτηση. Οι πληροφορίες που χρησιμοποιούνται για την εκπαίδευση του ChatGPT είναι τουλάχιστον ενός έτους και οι απαντήσεις που δίνει περιορίζονται σε πληροφορίες οι οποίες βρίσκονται ήδη στη «μνήμη» του και όχι σε πιο στοχευμένο υλικό που αντλείται από τον παγκόσμιο ιστό ως απάντηση σε συγκεκριμένα ερωτήματα.
Αυτό οδήγησε σε έναν αγώνα δρόμου για την ανάπτυξη ενός νέου υβριδίου τεχνητής νοημοσύνης και παραδοσιακής αναζήτησης. Η τεχνική περιλαμβάνει πρώτα την εφαρμογή εργαλείων αναζήτησης για τον εντοπισμό των σελίδων με το πιο σχετικό υλικό και, στη συνέχεια, τη χρήση συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης για την «ανάγνωσή» τους. Τα αποτελέσματα εισάγονται σε ένα μεγάλο γλωσσικό μοντέλο όπως το GPT-3 του OpenAI, το οποίο στη συνέχεια δίνει μια πιο ακριβή απάντηση.
Οι ανταγωνιστές της Google λένε ότι αυτό τους έχει δώσει τη δυνατότητα να δημιουργήσουν νέες και διακριτικές υπηρεσίες αναζήτησης, αντί να προσπαθούν να νικήσουν τον γίγαντα αναζήτησης στο δικό του παιχνίδι.