Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Η πρόταση Κομισιόν για πλαφόν στην τιμή του φυσικού αερίου

Εισήγηση για «μηχανισμό διόρθωσης της αγοράς» στο TTF, που λειτουργεί ως δείκτης αναφοράς. Πότε θα ενεργοποιείται. Με ποια διαδικασία θα ορίζεται η τιμή. Πρόβλεψη για αυτόματη διακοπή, αν τεθεί σε κίνδυνο ο εφοδιασμός της ΕΕ.

Η πρόταση Κομισιόν για πλαφόν στην τιμή του φυσικού αερίου

Η Κομισιόν εξετάζει το ενδεχόμενο να προτείνει ανώτατο όριο τιμής για έναν από τους μεγαλύτερους κόμβους φυσικού αερίου στον κόσμο, ώστε να βοηθήσει στην αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης, γράφει το Bloomberg. 

Οι ακριβείς παράμετροι για την ενεργοποίηση του λεγόμενου «μηχανισμού διόρθωσης της αγοράς» στον ολλανδικό δείκτη TTF θα καθοριστούν εκ των προτέρων, για να αποφευχθούν μακροχρόνιες διαδικασίες λήψης αποφάσεων, σύμφωνα με έγγραφο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που κοινοποιήθηκε στα κράτη-μέλη την Τρίτη. Θα υπάρχουν επίσης διασφαλίσεις ότι το προσωρινό μέσο μπορεί να ανασταλεί ανά πάσα στιγμή, εάν θέσει σε κίνδυνο την ασφάλεια του εφοδιασμού και τις ροές εντός της αγοράς της ΕΕ.

Ενώ οι τιμές στα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης έχουν υποχωρήσει από το υψηλό όλων των εποχών τον Αύγουστο, εξακολουθούν να είναι υπερδιπλάσιες από τον μέσο όρο της πενταετίας.

 Η Κομισιόν προσπαθεί να βρει έναν τρόπο να περιορίσει τις τιμές, αποφεύγοντας τους κινδύνους για την ασφάλεια του εφοδιασμού και τις επιπτώσεις στην εσωτερική αγορά ενέργειας. Οι ηγέτες της ΕΕ τον περασμένο μήνα κάλεσαν ομόφωνα την εκτελεστική εξουσία να προτείνει μέτρα, συμπεριλαμβανομένου ενός προσωρινού «δυναμικού διαδρόμου τιμών» στις συναλλαγές φυσικού αερίου, αλλά η δομή του παρέμεινε ασαφής.

Το ανώτατο όριο θα ενεργοποιηθεί «εάν η τιμή βάσης του TTF φτάσει σε ένα προκαθορισμένο επίπεδο και εάν η αύξηση της τιμής δεν αντιστοιχεί σε παρόμοια αύξηση σε επίπεδο παγκόσμιας αγοράς (σύγκριση με τις τιμές του υγροποιημένου φυσικού αερίου)», σύμφωνα με το έγγραφο που είδε το Bloomberg News.

Όταν ενεργοποιείται ο μηχανισμός διόρθωσης της αγοράς, δεν θα επιτρέπεται η εκτέλεση εντολών για παράγωγα TTF επόμενου μήνα με τιμές πάνω από το προκαθορισμένο επίπεδο, σύμφωνα με το έγγραφο.

Η πρόταση πρόκειται να συζητηθεί από εκπροσώπους των εθνικών κυβερνήσεων στις Βρυξέλλες την Τετάρτη. Η πλειονότητα των κρατών-μελών, με επικεφαλής την Ιταλία, την Πολωνία, την Ελλάδα και το Βέλγιο, απαιτούν ένα ανώτατο όριο τιμών για να περιορίσουν το κόστος, αλλά κράτη όπως η Γερμανία και η Ολλανδία αντιτίθενται.

Το σταθερό ανώτατο όριο θα επανεξετάζεται κάθε μήνα και θα απενεργοποιείται, εάν δεν ισχύουν πλέον τα στοιχεία ενεργοποίησης.

  • Δύο παράγοντες ενεργοποίησης: TTF επόμενου μήνα πάνω από ένα ορισμένο επίπεδο για καθορισμένο αριθμό εβδομάδων (μένει να οριστεί ο αριθμός) και spread μεταξύ spot TTF και ενός καλαθιού spot τιμών LNG πάνω από ένα προκαθορισμένο επίπεδο για έναν καθορισμένο αριθμό ημερών (μένει να προσδιοριστεί ο αριθμός).
  • Καμία κάλυψη συμφωνιών over-the-counter, καθώς δεν είναι δυνατή η αποτελεσματική παρακολούθηση.
  • Καμία καθυστέρηση μεταξύ της αύξησης της τιμής και της ενεργοποίησης του μηχανισμού για να εγγυηθεί άμεσο αποτέλεσμα.
  • Αίτηση για περιορισμένη περίοδο ενός έτους.

Τα πλεονεκτήματα ενός ανώτατου ορίου τιμών περιλαμβάνουν τον περιορισμό πιθανών κερδοσκοπικών κινήσεων και επεισοδίων υπερβολικών αυξήσεων των τιμών καθώς και τη βελτίωση της βεβαιότητας της αγοράς, σύμφωνα με το έγγραφο. Ωστόσο, οι κίνδυνοι είναι ότι οι συναλλαγές ενδέχεται να μετακινηθούν σε αγορές εκτός χρηματιστηρίου, οι δυνατότητες αντιστάθμισης κινδύνου θα μπορούσαν να περιοριστούν και να επηρεαστεί η λειτουργία της αγοράς παραγώγων. Οι προμήθειες στην περιοχή θα μπορούσαν επίσης να επηρεαστούν, σύμφωνα με το έγγραφο.

«Εάν δεν τηρηθεί η προϋπόθεση ότι το ανώτατο όριο θα πρέπει να είναι υψηλότερο από τις παγκόσμιες τιμές για το LNG, θα μπορούσε να έχει αντίκτυπο στην προσέλκυση φορτίων στην ΕΕ», ανέφερε η Επιτροπή. «Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης χρησιμεύουν ως σημείο αναφοράς για μακροπρόθεσμες επενδύσεις. Τα χαμηλά ανώτατα όρια θα μπορούσαν να παρεμποδίσουν μακροπρόθεσμα την ασφάλεια του εφοδιασμού».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v