Η Cosco στο Αμβούργο: Το παράδειγμα του Πειραιά σε γερμανικό μικροσκόπιο

Η εκτόξευση του πειραϊκού λιμανιού και το μεγάλο «αλλά», στις σελίδες του γερμανικού τύπου, που προβληματίζεται για την είσοδο του κινεζικού γίγαντα στο μεγάλο λιμάνι της Βόρειας Θάλασσας. Κι ένας κρίσιμος αστερίσκος που θα μπορούσε να αναθερμάνει το ενεργειακό πρότζεκτ του Eastmed.

Η Cosco στο Αμβούργο: Το παράδειγμα του Πειραιά σε γερμανικό μικροσκόπιο

Η αμφιλεγόμενη είσοδος της κινεζικής Cosco στο λιμάνι του Αμβούργου έχει πλέον δρομολογηθεί, αναφέρουν δημοσιεύματα του γερμανικού τύπο. Σύμφωνα ωστόσο με το Spiegel online, «η ομοσπονδιακή κυβέρνηση ενδέχεται να αποφασίσει μια "μερική άρνηση", δηλαδή αντί για το 35%, όπως προβλεπόταν, η Cosco να αναλάβει μόνο το 24,9% του τερματικού σταθμού εμπορευματοκιβωτίων Tollerort. Κι έτσι, ως μέτοχος μειοψηφίας, ο κινεζικός όμιλος δεν θα μπορεί τυπικά να ασκήσει ουσιαστική επιρροή στη διοίκηση».

Ρεπορτάζ της εφημερίδας Frankfurter Allgemeine Zeitung βάζει στο μικροσκόπιο το λιμάνι του Πειραιά, του οποίο το μεγαλύτερο μέρος ανήκει στην Cosco, θέτοντας στο ερώτημα: «Ποια είναι η εμπειρία της Ελλάδας με την εταιρεία;»

Από οικονομική άποψη, αναφέρει το δημοσίευμα, η απάντηση είναι απλή. Από τότε που ο κινεζικός ναυτιλιακός όμιλος ανέλαβε τα ηνία στον Πειραιά, έχοντας πλέον στα χέρια του το 67%, «το λιμάνι γνώρισε λαμπρή άνθηση». Επιπλέον, όπως χαρακτηριστικά επισημαίνει η εφημερίδα, «σε αντίθεση με όσα υποστηρίζουν κάποιοι, η Cosco δεν ήρθε στην Αθήνα υπό την πίεση των πιστωτών. Oι Κινέζοι μπήκαν στον Πειραιά μετά από διαπραγματεύσεις χρόνων, επί πρωθυπουργίας του συντηρητικού Κώστα Καραμανλή το 2009. Εκείνη την εποχή η επικείμενη χρεοκοπία της Ελλάδας δεν ήταν ακόμη θέμα στην ευρωζώνη. Η είσοδος των Κινέζων ήταν συνειδητή απόφαση της Αθήνας. Μάλιστα, όλοι οι διάδοχοι του Καραμανλή, συμπεριλαμβανομένου του Αλέξη Τσίπρα, προωθούσαν μια αύξηση της επιρροής των Κινέζων στο λιμάνι – θεωρώντας αδιαμφισβήτητη την οικονομική επιτυχία της».

Σύμφωνα με την FAZ, όταν έφτασε στον Πειραιά η Cosco, το λιμάνι καταλάμβανε την 20ή θέση ανάμεσα στα μεγαλύτερα εμπορευματικά λιμάνια της Ευρώπης, ενώ σήμερα βρίσκεται στην θέση, μετά το Ρότερνταμ, την Αμβέρσα και το Αμβούργο. Καταλήγοντας ωστόσο το δημοσίευμα, σχολιάζει πως «όταν ο άνεμος είναι ούριος, οι κινεζικές επενδύσεις φαντάζουν δελεαστικές. Αλίμονο όμως τι μπορεί να συμβεί σε περίπτωση που σημειωθεί καταιγίδα».

Ο αγωγός EastMed υπό νέο πρίσμα: Ζητούμενο η στάση της Μελόνι

Δημοσίευμα στην εφημερίδα Handelsblatt, το οποίο υπογράφει ο ανταποκριτής της στην Αθήνα Γκερντ Χέλερ, αναφέρεται στις νέες διαστάσεις που έχει λάβει η συζήτηση για τον αγωγό EastMed: «Η συζήτηση ξεκίνησε αρχές της δεκαετίας του 2000, όμως για πολύ καιρό υπήρχαν αμφιβολίες σχετικά με την οικονομική βιωσιμότητα του έργου. Αυτές, σε συνδυασμό με τις διαφωνίες για τις οικονομικές ζώνες στην Ανατολική Μεσόγειο, φρέναραν τα σχέδια. Ωστόσο, η αύξηση στις τιμές του φυσικού αερίου, η δυσκολία εφοδιασμού στην Ευρώπη και οι προσπάθειες της ΕΕ να απεξαρτηθεί ενεργειακά από τη Ρωσία θέτουν τώρα την κατασκευή του αγωγού υπό ένα νέο πρίσμα», γράφει.

Σύμφωνα με τον συντάκτη, διασχίζοντας απόσταση 1.900 χιλιομέτρων κατά μήκος της Μεσογείου, ο EastMed θα μπορούσε να μεταφέρει φυσικό αέριο απευθείας στο ευρωπαϊκό δίκτυο - έτσι η περιοχή των Βαλκανίων και η Ανατολική Ευρώπη θα τροφοδοτούνται μέσω Ελλάδας, ενώ η βορειοδυτική Ευρώπη μέσω Ιταλίας. Ωστόσο, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Χέλερ, «καθοριστικός παράγοντας είναι η συμμετοχή της Ιταλίας ως τερματικού σταθμού του αγωγού. Η κυβέρνηση της Ρώμης υποστήριξε αρχικά το σχέδιο, αλλά αργότερα αποστασιοποιήθηκε. […] Τον Απρίλιο του 2022 το ιταλικό κοινοβούλιο ενέκρινε με μεγάλη πλειοψηφία ψήφισμα υπέρ της κατασκευής του αγωγού. Ωστόσο, παραμένει ακόμη αβέβαιο το πώς θα κινηθεί η νέα κυβέρνηση υπό την Τζόρτζια Μελόνι σε ό,τι αφορά το έργο».

ΠΗΓΗ: DEUTSCHE WELLE

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v