Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Εγγραφο Κομισιόν «προσγειώνει» τις προσδοκίες για πλαφόν στο αέριο

Η επιβολή του θα πρέπει να επεκταθεί σε Βρετανία και Ελβετία, προειδοποιεί η Επιτροπή. Οι τεχνικές δυσκολίες και τα χρονοδιαγράμματα... εβδομάδων για να φτάσει το μέτρο σε υλοποίηση. Κερδισμένοι και χαμένοι του μέτρου. Συνεδριάζουν οι υπουργοί Ενέργειας.

Εγγραφο Κομισιόν «προσγειώνει» τις προσδοκίες για πλαφόν στο αέριο

Ορισμένα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης πιέζουν για ένα ανώτατο όριο τιμών στο φυσικό αέριο που χρησιμοποιείται για την παραγωγή ενέργειας, αλλά η Κομισιόν προειδοποιεί ότι για να γίνει ένα τέτοιο βήμα, θα πρέπει να αποφευχθεί η τόνωση της ζήτησης ή η επιδότηση ηλεκτρικής ενέργειας ξένων καταναλωτών, σημειώνει το Bloomberg.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξέδωσε την προειδοποίηση ενόψει της συνάντησης σήμερα των υπουργών Ενέργειας, σύμφωνα με πηγή του πρακτορείου. Ο εκτελεστικός βραχίονας του μπλοκ συμβουλεύει τα μέλη της ΕΕ ότι ένα τέτοιο όριο τιμής θα πρέπει να επεκταθεί σε χώρες εισαγωγής ενέργειας όπως το Ηνωμένο Βασίλειο ή η Ελβετία για να είναι αποτελεσματικό, πρόσθεσε.

Εναλλακτικά, η ΕΕ θα πρέπει να εξαγάγει ηλεκτρική ενέργεια σε υψηλότερη τιμή από ό,τι στις εγχώριες συναλλαγές, μια κίνηση που απαγορεύεται σε μια σειρά από διεθνείς συμφωνίες με εταίρους, είπε. Η Επιτροπή κυκλοφόρησε τη θέση της με τη μορφή εγγράφου που συνοψίζει το κόστος και τα οφέλη ενός πλαφόν.

Τα ανώτατα όρια στις τιμές του φυσικού αερίου βρίσκονται στην κορυφή της πολιτικής ατζέντας στην Ευρώπη, καθώς οι κυβερνήσεις προσπαθούν να χαλιναγωγήσουν μια άνευ προηγουμένου ενεργειακή κρίση που προκλήθηκε από τη διακοπή των αποστολών φυσικού αερίου από τη Ρωσία, τον πρώην μεγαλύτερο προμηθευτή της ηπείρου. Οι ηγέτες της ΕΕ συμφώνησαν την περασμένη εβδομάδα να προχωρήσουν με ένα πακέτο μέτρων.

Ενώ η πλειονότητα των χωρών απαιτεί ένα ευρύ ανώτατο όριο στις τιμές χονδρικής του φυσικού αερίου -που εισάγεται μέσω ενός «διαδρόμου» στη μεγαλύτερη αγορά της περιοχής-, μια μικρότερη ομάδα εθνών θέλει να περιορίσει τις τιμές του φυσικού αερίου που χρησιμοποιείται για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, μοντέλο που έχει ήδη εφαρμοστεί από την Ισπανία και την Πορτογαλία. Για να τεθεί σε ισχύ, οποιοδήποτε ανώτατο όριο της ΕΕ θα πρέπει να προταθεί από την Επιτροπή και στη συνέχεια να λάβει έγκριση από τα κράτη-μέλη.

Μια τέτοια διαδικασία θα διαρκούσε αρκετές εβδομάδες. Στο πρώτο βήμα, οι υπουργοί Ενέργειας του μπλοκ πρέπει να καταλήξουν σε συμφωνία για έναν κανονισμό που πρότεινε η επιτροπή στις 18 Οκτωβρίου και να ανοίξουν τον δρόμο για παρέμβαση στην αγορά, μια κίνηση που θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί σε έκτακτη συνεδρίαση που αναμένεται στα τέλη Νοεμβρίου.

Σε εκείνο το σημείο, η Επιτροπή θα έχει την εντολή να υποβάλει ξεχωριστή πρόταση για τα ανώτατα όρια τιμών που θα σταλεί εκ νέου στα κράτη-μέλη, τα οποία θα έχουν το δικαίωμα να την τροποποιήσουν. Αν και οι λεπτομέρειες σχετικά με τις ακριβείς ημερομηνίες και επιλογές είναι ελάχιστες, πολλοί διπλωμάτες λένε ότι δεν είναι δυνατό να εφαρμοστούν και οι δύο τύποι ανώτατων ορίων τιμών ταυτόχρονα. Οποιοδήποτε τέτοιο όριο τιμής, πάντως, θα είναι προσωρινό, θα πρέπει να μη θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια του εφοδιασμού και να μην οδηγεί σε αύξηση της κατανάλωσης.

Η Κομισιόν είπε στα κράτη-μέλη ότι κάτω από ένα πιθανό στενότερο ανώτατο όριο, τα κράτη-μέλη θα πρέπει να καταβάλουν στους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής τους με αέριο μια επιδότηση για να καλύψουν τη διαφορά μεταξύ της πραγματικής τιμής της επόμενης ημέρας του TTF και της τιμής-στόχου του φυσικού αερίου για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Σε αντίθεση με τον μηχανισμό που ισχύει στην Ιβηρική χερσόνησο, το εργαλείο όπως αναλύθηκε από την επιτροπή δεν περιλαμβάνει σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής με καύση άνθρακα.

Η επιδότηση όχι μόνο θα μείωνε την τιμή στην οποία οι σταθμοί ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο πωλούν την ηλεκτρική τους ενέργεια στην αγορά, αλλά και τη συνολική τιμή εκκαθάρισης, μειώνοντας τα έσοδα των επιχειρήσεων κοινής ωφελείας που παράγουν ηλεκτρική ενέργεια από άλλες πηγές. Αρκετά κράτη-μέλη έχουν προτείνει ότι η επιδότηση θα πρέπει να περιορίσει την τιμή του φυσικού αερίου στο ισοδύναμο των 100-120 ευρώ ανά μεγαβατώρα, ανέφερε η Επιτροπή.

Το κόστος ενός τέτοιου ανώτατου ορίου τιμής θα εξαρτηθεί από τον αριθμό των σταθμών ηλεκτροπαραγωγής που κινούνται με φυσικό αέριο σε μεμονωμένα κράτη-μέλη, σύμφωνα με τον εκτελεστικό βραχίονα της ΕΕ. Τα κράτη που βασίζονται σε αυτό το καύσιμο για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας -όπως η Γερμανία, η Ολλανδία και η Ιταλία- θα αντιμετωπίσουν το υψηλότερο κόστος των απαραίτητων επιδοτήσεων. Οι χώρες που εισάγουν ενέργεια που παράγεται από φυσικό αέριο θα επωφεληθούν από το σύστημα, με τη Γαλλία να είναι ο μεγαλύτερος νικητής.

Για την αντιμετώπιση των διαφορών, η ΕΕ θα πρέπει να δημιουργήσει έναν μηχανισμό για την ανακατανομή του κόστους του ανώτατου ορίου τιμών σύμφωνα με τα οφέλη που επιφέρει, ένα δύσκολο βήμα δεδομένης της έλλειψης αξιόπιστων στατιστικών και πολιτικών προκλήσεων.

Η Επιτροπή είπε επίσης ότι άρχισε να εργάζεται για ένα πιο διαρθρωτικό και πιο μακροπρόθεσμο μέτρο για την αποσύνδεση των τιμών του φυσικού αερίου και της ενέργειας, προσθέτοντας ότι ορισμένα από τα στοιχεία του θα μπορούσαν να προωθηθούν. Ένα από αυτά θα ήταν η αμοιβή των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και άλλων τεχνολογιών με βάση το πραγματικό κόστος παραγωγής τους, στο πλαίσιο των λεγόμενων «συμβάσεων για τη διαφορά». Στο νέο σύστημα, ο κύριος ρόλος της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με καύση αερίου θα είναι να αντισταθμίζει την επίδραση της ευμετάβλητης παραγωγής ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Τέτοιες στοχευμένες αλλαγές στον σχεδιασμό της αγοράς μπορούν να προταθούν και να εφαρμοστούν γρήγορα, σύμφωνα με το εκτελεστικό σκέλος της ΕΕ. Θα προσέφεραν μια πιο μόνιμη λύση για να μειωθεί η σύνδεση μεταξύ των τιμών της ηλεκτρικής ενέργειας και τις εξαιρετικά ασταθούς αγοράς φυσικού αερίου και να φέρει τα οφέλη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στους καταναλωτές, δήλωσε η Επιτροπή στα κράτη-μέλη.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v