Δεκάδες πλοία που μεταφέρουν υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) τριγυρνούν στις ακτές της Ισπανίας και άλλων ευρωπαϊκών χωρών και δεν μπορούν να εξασφαλίσουν θέσεις εκφόρτωσης, καθώς οι μονάδες επαναεριοποίησης είναι γεμάτες.
Μετά τη μείωση των ρωσικών προμηθειών φυσικού αερίου, η Ευρώπη βγήκε στο κυνήγι εναλλακτικών πηγών ενεργειακού εφοδιασμού, όπως είναι το LNG. Αλλά η άφιξη πολλαπλών φορτίων δοκιμάζει τα όρια, την ικανότητα και τις υποδομές επαναεριοποίησης στην Ευρώπη.
Πάνω από 35 πλοία φορτωμένα LNG βρίσκονται στα ανοιχτά της Ισπανίας, γύρω από τη Μεσόγειο ή και στη Βρετανία, ενώ τουλάχιστον οκτώ πλοία βρίσκονται αγκυροβολημένα μόνο στον κόλπο του Κάντιθ, δήλωσαν πηγές στο Reuters.
Το εκκρεμούντα φορτία εγείρουν ανησυχίες σχετικά με την ικανότητα της Ευρώπης να επεξεργάζεται τις προμήθειες LNG που απαιτούνται για να αντισταθμιστεί το ενεργειακό κενό που αφήνει η Ρωσία.
Η Ισπανία προσφέρει μόλις έξι θέσεις στους τερματικούς σταθμούς αποθήκευσης επαναεριοποίησης (FSRU) αυτή την εβδομάδα, δήλωσε πηγή του κλάδου, λιγότερο από το ένα πέμπτο του αριθμού πλοίων που περιμένουν αρόδο. Η χώρα διαθέτει συνολικά έξι τερματικούς σταθμούς.
Η έλλειψη μονάδων επαναεριοποίησης ή αγωγών που συνδέουν αυτές τις εγκαταστάσεις με άλλες ευρωπαϊκές χώρες σημαίνει ότι το LNG που φτάνει διά θαλάσσης δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί.
Χαμηλή παραγωγή, χαμηλή ζήτηση, και ο «τρίτος δρόμος»
Η συμφόρηση έχει επιδεινωθεί και από τη χαμηλότερη βιομηχανική ζήτηση, καθώς η οικονομία της Ευρώπης επιβραδύνεται, αλλά και από τη χαμηλή εγχώρια κατανάλωση στην Ισπανία, λόγω ασυνήθιστα ζεστού καιρού.
Ο Alex Froley, αναλυτής LNG στην εταιρεία ICIS, είπε ότι επιπλέον λόγος για τη συμφόρηση είναι πως οι τιμές αναμένεται να αυξηθούν καθώς πλησιάζει ο χειμώνας και αυξάνεται η ανάγκη θέρμανσης, επομένως ορισμένα πλοία περιμένουν να πουλήσουν τα φορτία τους σε υψηλότερη τιμή.
«Αυτή η στρατηγική λειτουργεί εν μέρει επειδή ορισμένες εταιρείες έχουν μεγαλύτερη ευελιξία λόγω της διακοπής λειτουργίας, π.χ., στο εργοοστάσιο του Freeport», δήλωσε ο Froley.
Πρόκειται για τον δεύτερο μεγαλύτερο εξαγωγέα LNG των ΗΠΑ, που διέκοψε τη λειτουργία του τον Ιούνιο μετά από έκρηξη και πυρκαγιά.
«Αν παράγονταν περισσότερα φορτία, οι εταιρείες δεν θα μπορούσαν να αφήσουν τα πλοία τους να περιμένουν τόσο πολύ», πρόσθεσε.
Μάλιστα, εάν τα ανεκτέλεστα φορτία δεν διεκπεραιωθούν σύντομα, ενδέχεται αυτά τα πλοία να αρχίσουν να αναζητούν εναλλακτικά λιμάνια εκτός Ευρώπης για να ξεφορτώσουν.
Νωρίτερα τη Δευτέρα, η Κίνα διέκοψε τις πωλήσεις LNG σε ξένους αγοραστές για να εξασφαλίσει τη δική της επάρκεια, κάτι που δεν αποκλείεται να ωθήσει περισσότερα πλοία προς Ασία.
Ο αγωγός MidCat θα δώσει νόημα στους τερματικούς σταθμούς
Με τις έξι μονάδες της, η Ισπανία έχει τη μεγαλύτερη ικανότητα επαναεριοποίησης στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αντιπροσωπεύοντας το 33% του συνόλου του LNG και το 44% της ικανότητας αποθήκευσης.
Οι δεξαμενές φυσικού αερίου της Ισπανίας έχουν πληρότητα 80% κατά μέσο όρο, κοντά στο τεχνικό τους όριο, με βάση τα στοιχεία που δημοσίευσε η Enagas, ο εθνικός φορέας διαχείρισης του ισπανικού δικτύου φυσικού αερίου.
Η έλλειψη υποδομής αγωγών σημαίνει ότι αυτό το αέριο -υπεραρκετό για την Ισπανία- δεν μπορεί να μεταφερθεί σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Αυτή την εβδομάδα, οι ηγέτες της Γαλλίας, της Γερμανίας, της Ισπανίας και της Πορτογαλίας πρόκειται να συναντηθούν για να αναζητήσουν συμφωνία για τον αγωγό MidCat, που θα μπορούσε να μεταφέρει ισπανικό αέριο - και στο μέλλον υδρογόνο - στην κεντρική Ευρώπη.
Ο MidCat θα δημιουργήσει μια τρίτη σύνδεση φυσικού αερίου μεταξύ Γαλλίας και Ισπανίας, για την οποία οι κύριοι υποστηρικτές της, η Μαδρίτη, η Λισαβόνα και πιο πρόσφατα το Βερολίνο, λένε ότι θα βοηθούσε την Ευρώπη να μειώσει την εξάρτησή της από το ρωσικό φυσικό αέριο.