Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πλοία που πλέουν στον πάγο ανοίγουν νέους δρόμους στο ρωσικό πετρέλαιο

Πολλαπλασιάζονται οι αγοραπωλησίες δεξαμενόπλοιων ice-class, από Κινέζους, Άραβες και όχι μόνο, αναζητώντας νέες διαδρομές μέσω Αρκτικής για το ρωσικό πετρέλαιο, που ετοιμάζονται να μπλοκάρουν οι ευρωπαϊκές αγορές.

Πλοία που πλέουν στον πάγο ανοίγουν νέους δρόμους στο ρωσικό πετρέλαιο

Μαζικά αγοράζουν πλοία που μπορούν να μεταφέρουν φορτία σε παγωμένες θάλασσες οι ιδιοκτήτες πετρελαιοφόρων, ουσιαστικά διευκολύνοντας τη Μόσχα να απεγκλωβιστεί από τις επιπτώσεις των κυρώσεων και να ανοιχτεί σε νέους εμπορικούς δρόμους τον ερχόμενο «περίεργο» χειμώνα.

Περίπου 1 δισ. δολάρια, μεταδίδει το Bloomberg, δαπανήθηκαν σε αγορές μεταχειρισμένων δεξαμενόπλοιων ice-class κατά το διάστημα Μαΐου-Αυγούστου, δηλαδή περίπου πέντε φορές το ποσό που επενδύθηκε έναν χρόνο νωρίτερα, σύμφωνα με τη ναυλομεσιτική EA Gibson Shipbrokers του Λονδίνου.

Οι ευρωπαϊκές κυρώσεις πρόκειται να δυσχεράνουν τις πετρελαϊκές εξαγωγές της Ρωσίας, καθώς σχεδόν όλη η ΕΕ, που εξακολουθεί να είναι σημαντικός αγοραστής, δεν θα μπορεί πλέον να εισάγει θαλάσσια φορτία. Τα πλοία θα πρέπει μάλλον να κατευθυνθούν σε προορισμούς πολύ μακριά από τη Βαλτική -- όπου βρίσκονται ορισμένοι από τους μείζονες τερματικούς σταθμούς της Ρωσίας. Επομένως, οι εταιρείες που σκοπεύουν να διευκολύνουν τις ρωσικές εξαγωγές χρειάζονται στόλους ικανούς να πλεύσουν σε παγωμένες θάλασσες. 

Υπήρξαν 42 πωλήσεις μεταχειρισμένων δεξαμενόπλοιων ice-class το διάστημα Μαΐου-Αυγούστου, έναντι 12 την ίδια περίοδο έναν χρόνο νωρίτερα, είπε ο Ρίτσαρντ Μάθιους της EA Gibson. Η συνολική μεταφορική τους ικανότητα είναι περίπου 4 εκατ. dwt, ενώ στους αγοραστές περιλαμβάνονται εταιρείες από την Κίνα και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, πρόσθεσε.

Από τα ρωσικά λιμάνια της Βαλτικής, σημαντικό εξαγωγικό κόμβο πετρελαιοειδών, η πλειονότητα των φορτίων εξακολουθεί να έχει προορισμό την Ευρώπη, σύμφωνα με στοιχεία της Vortexa. Μόλις τεθεί σε ισχύ η απαγόρευση της ΕΕ για θαλάσσιες εισαγωγές αργού πετρελαίου τον Δεκέμβριο και προϊόντων διύλισης πετρελαίου στις αρχές Φεβρουαρίου, πολλά απ' αυτά τα βαρέλια πιθανώς θα αποσταλούν πολύ πιο μακριά, δεσμεύοντας δεξαμενόπλοια που θα μπορούν να πλεύσουν σε παγωμένες θάλασσες.

«Εάν δεν υπήρχαν τέτοια δεξαμενόπλοια, πιθανότατα θα αναπτυσσόταν μια εμπορική δραστηριότητα με μεταφορές από πλοίο σε πλοίο», είπε ο Γενς Κριστόφερσεν, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Hafnia, από τις μεγαλύτερες ιδιοκτήτριες δεξαμενόπλοιων προϊόντων πετρελαίου στον κόσμο.

Η Ευρώπη θα χρειαστεί να αντικαταστήσει τις ρωσικές εισαγωγές με φορτία από εξαγωγείς όπως η Σαουδική Αραβία και η Ινδία, μόλις ξεκινήσει η απαγόρευση. Αυτοί οι προμηθευτές είναι πολύ πιο μακριά, επιβαρύνοντας τον στόλο δεξαμενόπλοιων προϊόντων πετρελαίου. Οι τιμές για τη μεταφορά διυλισμένων καυσίμων έχουν ήδη αυξηθεί από την αρχή του έτους, σύμφωνα με στοιχεία του Baltic Exchange.

«Πιθανώς δεν έχουμε δει ακόμη τον σημαντικό αντίκτυπο των κυρώσεων», είπε ο Κριστόφερσεν. «Δεν αποκλείεται οι τιμές να αυξηθούν περαιτέρω».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v