Trafigura: Κίνδυνος να φτάσει το πετρέλαιο στα 150 δολάρια

Σε κρίσιμο σημείο η αγορά ενέργειας, τονίζει ο CEO της Trafigura, Jeremy Weir. Αν οι τιμές στην ενέργεια διατηρηθούν σε πολύ υψηλά επίπεδα για καιρό, θα υπονομευτεί η παγκόσμια ανάπτυξη, προειδοποιεί.

Trafigura: Κίνδυνος να φτάσει το πετρέλαιο στα 150 δολάρια

Η αγορά πετρελαίου θα μπορούσε να φτάσει σε «παραβολική κατάσταση» αργότερα φέτος, προειδοποίησε ο επικεφαλής της Trafigura, με εκτίναξη των τιμών σε σημεία ρεκόρ και πιθανή επιβράδυνση της οικονομικής ανάπτυξης.

Ο Jeremy Weir, διευθύνων σύμβουλος της πολυεθνικής εταιρείας trading εμπορευμάτων, είπε ότι οι αγορές ενέργειας βρίσκονται σε «κρίσιμο σημείο» καθώς οι κυρώσεις στις ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου μετά τον πόλεμο έχουν επιδεινώσει τις ήδη περιορισμένες προμήθειες που προκάλεσαν χρόνιες υποεπενδύσεις.

«Πιστεύω ότι θα έχουμε πραγματικό πρόβλημα για τους επόμενους 6 μήνες», είπε στο πλαίσιο του συνεδρίου FT Global Boardroom την Τρίτη. «Σε τέτοιες παραβολικές καταστάσεις, οι τιμές στις αγορές μπορούν να κινηθούν και να αυξηθούν πολύ».

Παραβολική κίνηση στις αγορές, εξηγούν οι Financial Times, σημαίνει ότι μια αυξανόμενη τιμή ξαφνικά εκτινάσσεται σε επίπεδα που μέχρι τώρα δεν έχουν καταγραφεί, θυμίζοντας τη δεξιά πλευρά μιας παραβολικής καμπύλης.

Ο Weir πρόσθεσε ότι είναι πολύ πιθανό οι τιμές του πετρελαίου να ξεπεράσουν και τα 150 δολάρια το βαρέλι τους επόμενους μήνες με την πίεση που θα ασκηθεί στις εφοδιαστικές αλυσίδες, καθώς η Ρωσία προσπαθεί να ανακατευθύνει τις εξαγωγές πετρελαίου της μακριά από την Ευρώπη.

Το brent, διεθνές σημείο αναφοράς για το πετρέλαιο, που διαπραγματεύεται κοντά στα 120 δολάρια το βαρέλι, έφτασε στο υψηλότερο σημείο όλων των εποχών στις παραμονές της οικονομικής κρίσης του 2008, στα 147 δολ. το βαρέλι.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Trafigura δεν είναι ο μόνος που έχει προειδοποιήσει ότι η οικονομία δεν έχει δει ακόμη τα χειρότερα επεισόδια της ενεργειακής κρίσης. Τα περιθώρια μείωσης των τιμών στενεύουν ασφυκτικά, καθώς οι παγκόσμιες προμήθειες είναι ήδη περιορισμένες και πιθανώς θα μειωθούν περαιτέρω εάν μειωθεί περαιτέρω η ρωσική παραγωγή.

Ο Jamie Dimon, διευθύνων σύμβουλος της JPMorgan, προειδοποίησε την περασμένη εβδομάδα ότι οι τιμές θα μπορούσαν να φτάσουν τα 150 ή 175 δολάρια το βαρέλι αργότερα φέτος. Οι αναλυτές της Goldman Sachs προβλέπουν ότι το πετρέλαιο θα μπορούσε κατά μέσο όρο να ξεπεράσει τα 140 δολάρια το βαρέλι το τρίτο τρίμηνο.

Ο Weir είπε ότι η άνοδος των τιμών άλλων εμπορευμάτων, συμπεριλαμβανομένων των μετάλλων όπως ο χαλκός και το λίθιο, είναι επίσης πιθανό να επηρεάσει την παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη προκαλώντας επιβράδυνση.

«Αν δούμε πολύ υψηλές τιμές ενέργειας για κάποιο χρονικό διάστημα, θα δούμε τελικά καταστροφή της ζήτησης», τόνισε. «Θα είναι προβληματικό να διατηρηθούν αυτά τα επίπεδα και να συνεχιστεί η παγκόσμια ανάπτυξη».

Η ρωσική παραγωγή πετρελαίου είχε ήδη μειωθεί έως και 1,3 εκατ. βαρέλια την ημέρα - ή περισσότερο από το 1% της παγκόσμιας ζήτησης -, με την παραγωγή διυλισμένων προϊόντων ντίζελ και βενζίνης της χώρας να μειώνεται αντίστοιχα.

Υπάρχουν κίνδυνοι η ρωσική παραγωγή να μειωθεί περαιτέρω μετά την ευρωπαϊκή απόφαση να απαγορευτούν οι διά θαλάσσης εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου και ενόψει της απαγόρευσης ευρωπαϊκών και βρετανικών ναυτασφαλίσεων σε πλοία που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο. Η Σαουδική Αραβία δέχτηκε την περασμένη εβδομάδα να επιταχύνει ελαφρώς τις αυξήσεις της παραγωγής, αλλά οι τιμές συνέχισαν να αυξάνονται.

Η Trafigura ήταν ο μεγαλύτερος εξαγωγέας αργού της ρωσικής Rosneft πριν από την εισβολή στην Ουκρανία. Η Ρωσία αντιπροσώπευε προηγουμένως το 6% της παγκόσμιας δραστηριότητας της εταιρείας, είπε ο Weir, προσθέτοντας ότι ωστόσο σε μεγάλο βαθμό έχουν τερματιστεί οι συναλλαγές της στη χώρα.

Ο Weir επισήμανε επίσης ότι υπάρχουν ελάχιστα σημάδια επιβράδυνσης της ζήτησης πετρελαίου, παρότι οι τιμές του ντίζελ και της βενζίνης έχουν ήδη φτάσει σε επίπεδα ρεκόρ λόγω της περιορισμένης ικανότητας διύλισης παγκοσμίως και καθώς η οικονομία εξακολουθεί να αναπτύσσεται έντονα και οι καταναλωτές διατηρούν αποταμιεύσεις μετά τα lockdown των τελευταίων ετών.

Εν τω μεταξύ, ο παροπλισμός παλαιών διυλιστηρίων και η έλλειψη νέων επενδύσεων σημαίνει ότι τα διυλισμένα προϊόντα πρέπει να αποστέλλονται πολύ μακρύτερα για να φτάσουν στους πελάτες τους. Η απώλεια των προμηθειών από τη Ρωσία, που πουλούσε μεγάλο όγκο ντίζελ απευθείας στην Ευρώπη, έκανε οξύτερη την κατάσταση.

«Τα βαρέλια πρέπει να κινούνται σε πολύ μεγαλύτερες αποστάσεις. Αυτό είναι σαφώς λιγότερο αποδοτικό και περισσότερο προβληματικό», είπε ο Weir.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v