Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Δεκαεπτά ελληνικά πλοία στο στόχαστρο του Ιράν

Μετά την κατάληψη των δύο δεξαμενόπλοιων, παίρνει διαστάσεις η αναταραχή στον Περσικό. Κίνδυνος για όλα τα ελληνόκτητα πλοία που κινούνται στην περιοχή και νέα απειλή για την παγκόσμια μεταφορά φορτίων.

Δεκαεπτά ελληνικά πλοία στο στόχαστρο του Ιράν

Η κατάσχεση των δύο ελληνικών πετρελαιοφόρων στον Περσικό Κόλπο από το Ιράν αυξάνει τον κίνδυνο περαιτέρω διακοπών στις μεταφορές φορτίων, σε μια περιοχή ζωτικής σημασίας για τον παγκόσμιο ενεργειακό εφοδιασμό, γράφει το Bloomberg.

Παράλληλα, το Σώμα των Φρουρών της Ισλαμικής Επανάστασης (IRGC), που έχει αναλάβει την ευθύνη για την κατάληψη των πλοίων, προειδοποίησε και άλλα ελληνικά σκάφη που πλέουν στην περιοχή, σύμφωνα με το πρακτορείο Tasnim. Το IRGC ανέφερε ότι άλλα 17 ελληνικά πλοία στον Κόλπο θα μπορούσαν επίσης να κατασχεθούν. 

Μέχρι στιγμής, ναυλομεσίτες λένε ότι οι Έλληνες ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων δεν διστάζουν να στείλουν πλοία στον Περσικό Κόλπο.

Ωστόσο, «έντονη σύσταση» προς τις ελληνικές πλοιοκτήτριες εταιρείες, να αποφεύγουν τα πλοία τους τα ύδατα αρμοδιότητας Ιράν, κατά τον διάπλου τους στον Περσικό κόλπο, στα στενά του Ορμούζ, και τον κόλπο του Ομάν έκανε το υπουργείο Ναυτιλίας.

Σύμφωνα με πηγές από το υπουργείο Ναυτιλίας, το Prudent Warrior βρίσκεται αγκυροβολημένο στο ιρανικό λιμάνι Bandar Abbas, ενώ το Delta Poseidon παραμένει προς το παρόν στην ίδια θέση στον Περσικό κόλπο.

Στο Delta Poseidon επιβαίνουν 25 άτομα πλήρωμα μεταξύ των οποίων δύο Έλληνες, και στο Prudent Warrior 23 άτομα πλήρωμα, μεταξύ των οποίων 8 Έλληνες και ένας Κύπριος.

Τα δύο ελληνικά τάνκερ τελούν υπό κατάληψη από τους Φρουρούς της Επανάστασης, ενώ το πλήρωμα παραμένει στα δύο πλοία και τα μέλη είναι καλά στην υγεία τους.

Την Παρασκευή, θυμίζει το Bloomberg, το Ιράν παρέσυρε στα χωρικά του ύδατα τα δύο ελληνικά δεξαμενόπλοια, το καθένα φορτωμένο με περίπου 1 εκατ. βαρέλια πετρελαίου, σε μια προφανή κίνηση αντεκδίκησης.

Κάθε διαμάχη με το Ιράν είναι δυνητικά σοβαρή για την παγκόσμια αγορά, συνεχίζει το δημοσίευμα, δεδομένου ότι η Ελλάδα είναι η χώρα με τον μεγαλύτερο στόλο πετρελαιοφόρων στον κόσμο (27%), αλλά και καθώς το ένα πέμπτο των προμηθειών αργού διέρχεται από τα στενά του Ορμούζ, τη στενή πλωτή οδό που χωρίζει τον Περσικό Κόλπο από τον Ινδικό Ωκεανό.

Η πορεία των ελληνόκτητων πλοίων Delta Poseidon και Prudent Warrior που απέπλευσαν από το Ιράκ και καταλήφθηκαν από τις ιρανικές δυνάμεις.

Η Ελλάδα ειδοποίησε όλα τα πλοία της να αποφεύγουν τα ιρανικά χωρικά ύδατα. Τα δύο κατασχεθέντα δεξαμενόπλοια, που φέρουν ελληνική σημαία, είχαν αποπλεύσει έμφορτα από το Ιράκ.

Η κατάληψη ήρθε λίγο καιρό αφότου οι ελληνικές αρχές, σε συντονισμό με τις ΗΠΑ, μπλόκαραν ένα δεξαμενόπλοιο υπό σημαία Ιράν και κατέσχεσαν το φορτίο του.

Κάτι παρόμοιο συνέβη και το 2019, όταν το Ιράν κατέσχεσε ένα βρετανικό δεξαμενόπλοιο για περισσότερους από δύο μήνες, μετά τον αποκλεισμό ιρανικού πετρελαιοφόρου στο Γιβραλτάρ. Και τα δύο πλοία τελικά απελευθερώθηκαν.

Οι ΗΠΑ έχουν επιβάλει ευρείες κυρώσεις στην οικονομία και την ενεργειακή βιομηχανία του Ιράν, σε μια προσπάθεια να αναγκάσουν την Ισλαμική Δημοκρατία να περιορίσει το πυρηνικό της πρόγραμμα, εντείνοντας μια κρίση ασφαλείας στον Περσικό Κόλπο, που χαρακτηρίζεται από αμοιβαίες επιθέσεις και κατασχέσεις δεξαμενόπλοιων. Στα στενά του Ορμούζ πλέουν κατά καιρούς βρετανικά και αραβικά πλοία, ενώ ιρανικά πλοία έχουν χτυπηθεί στην Ερυθρά Θάλασσα.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v