Το διεθνές εμπόριο μειώθηκε κατά 2,8% μεταξύ Φεβρουαρίου και Μαρτίου, καθώς η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία έπληξε τις εισαγωγές και τις εξαγωγές, σύμφωνα με το Kiel Institute of the World Economy, όπως μεταδίδει ο Guardian.
Ο δείκτης εμπορίου του Κιέλου, ο οποίος παρακολουθεί την κυκλοφορία σε 500 λιμάνια παγκοσμίως, δείχνει ότι οι εισαγωγές στη Ρωσία μειώθηκαν κατά 9,7% τον Μάρτιο, ενώ οι ρωσικές εξαγωγές μειώθηκαν κατά 5%.
Η έκθεση δείχνει επίσης ότι το ευρωπαϊκό εμπόριο επλήγη από την κρίση της Ουκρανίας, με τις εισαγωγές της ΕΕ να μειώνονται κατά 3,4% και τις εξαγωγές να μειώνονται κατά 5,6% τον περασμένο μήνα.
Οι ΗΠΑ σημείωσαν πτώση 3,4% στις εξαγωγές, ενώ οι εισαγωγές υποχώρησαν μόνο κατά 0,6%.
Η Κίνα, ωστόσο, φαίνεται ελάχιστα επηρεασμένη, με τις εξαγωγές να μειώνονται κατά 0,9% και τις εισαγωγές να αυξάνονται κατά 0,9%.
Ο Vincent Stamer, επικεφαλής του Kiel Trade Indicator, εξηγεί:
«Η τεταμένη κατάσταση στην παγκόσμια οικονομία και ένα ασταθές δίκτυο πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων είναι ορατά στον Εμπορικό Δείκτη του Κιέλου καθώς καταγράφονται σχεδόν αποκλειστικά αρνητικά δεδομένα. Οι πραγματικές στρεβλώσεις που προκλήθηκαν από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και τις κυρώσεις που επιβλήθηκαν από τη Δύση, καθώς και το υψηλό επίπεδο αβεβαιότητας μεταξύ των εταιρειών που έχουν σχέσεις με τη Ρωσία, συγκρατούν αισθητά το εμπόριο του Μαρτίου».
Το Κίελο αναφέρει ότι η εμπορευματική κίνηση εμπορευματοκιβωτίων στα τρία μεγαλύτερα λιμάνια της Ρωσίας, Αγία Πετρούπολη, Βλαδιβοστόκ και Νοβοροσίσκ, έχει ήδη μειωθεί στο μισό.
Ο Stamer λέει ότι αυτό δείχνει ότι οι κυρώσεις έχουν αντίκτυπο:
«Οι κυρώσεις που επιβλήθηκαν από τη Δύση έχουν σαφώς αποτέλεσμα και ο ρωσικός πληθυσμός αντιμετωπίζει μια ολοένα και πιο σπάνια προμήθεια αγαθών από το εξωτερικό. Οι ευρωπαϊκές εταιρείες και οι ναυτιλιακές εταιρείες περιορίζουν προφανώς τις θαλάσσιες μεταφορές. Το ίδιο πιθανότατα ισχύει για το εμπόριο μέσω των πιο σημαντικών οδικών μεταφορών, γεγονός που εξηγεί την απότομη μείωση των εισαγωγών της Ρωσίας».
Η Ουκρανία είναι ουσιαστικά αποκομμένη από το διεθνές θαλάσσιο εμπόριο, αναφέρει η έκθεση, προσθέτοντας:
Κανένα μεγάλο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων δεν έχει καταπλεύσει στο σημαντικότερο λιμάνι της χώρας, την Οδησσό στη Μαύρη Θάλασσα, από το ξέσπασμα του πολέμου.