Το «μεταβαλλόμενο πρόσωπο» της χορηγίας στο ποδόσφαιρο, τις βασικές τάσεις που υπάρχουν, την αξιολόγηση των αγορών και τελικά την δυναμική και την δύναμη της κορυφαίας αυτής βιομηχανίας, αναλύει στην τελευταία της έκθεση η KPMG (συμβουλευτική εταιρεία με έδρα την Ολλανδία).
Όπως σημειώνει χαρακτηριστικά, μπορεί οι συνέπειες της πανδημίας του κορονοϊού να γίνονται αισθητές επί του παρόντος σε ολόκληρη τη βιομηχανία ποδοσφαίρου και σε πολλούς τομείς της παγκόσμιας οικονομίας και πιθανόν να γίνουν αισθητές για πολύ καιρό, όμως υπογραμμίζει ότι η χορηγία στο ποδόσφαιρο βρίσκεται ίσως στον πιο ενθαρρυντικό χρόνο στην ιστορία της.
«Σίγουρα η πανδημία Covid-19 είχε μια άνευ προηγουμένου επίδραση στο παγκόσμιο ποδόσφαιρο. Μέχρι τώρα οι περισσότεροι χορηγοί δεν έχουν αποσυρθεί από τις συμφωνίες τους, αφού αυτό θα μπορούσε πιθανώς να προκαλέσει μεγαλύτερη ζημιά βραχυπρόθεσμα. Παρ 'όλα αυτά, ενδεχομένως οι χορηγοί να επαναδιαπραγματευτούν εκ νέου τα οικονομικά των συμφωνιών που ισχύουν, αφήνοντας τους συλλόγους να πληγούν σοβαρά από την κατάσταση» αναφέρει η έκθεση.
Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με τη KPMG Football Benchmark, η συνολική αξία της χορηγίας στα πέντε μεγάλα πρωταθλήματα της Ευρώπης (Αγγλία, Ισπανία, Ιταλία, Γερμανία και Γαλλία) το 2020 υπερβαίνει τα 3,3 δισεκατομμύρια ευρώ, με τη βασική χορηγία της φανέλας να αντιπροσωπεύει σχεδόν το ένα τρίτο αυτού του αριθμού.
Όχι τυχαία βέβαια, αφού τα πέντε κορυφαία πρωταθλήματα ποδοσφαίρου μεταδίδονται τώρα σε 212 περιοχές σε ολόκληρο τον κόσμο, και σύμφωνα σχετικές αναλύσεις, το ποδόσφαιρο είναι το πιο ευρέως διαδεδομένο άθλημα σε όλες τις περιοχές παγκοσμίως εκτός από τη Βόρεια Αμερική, όπου είναι τέταρτο πίσω από NBA, NFL, ΜLB.
Η Premier League έχει ετησίως 833 εκατομμύρια ευρώ έσοδα από τη χορηγία φανέλας και αθλητικού εξοπλισμού συνολικά, σχεδόν διπλάσια από τον πλησιέστερο αντίπαλό της, την ισπανική LaLiga που είναι στα 436 εκατομμύρια ευρώ ανά έτος. Στη τρίτη θέση είναι η γερμανική Bundesliga με 289 εκατομμύρια, μπροστά από την ιταλική Serie A (248 εκατ. ευρώ) και την γαλλική Ligue 1 (148 εκατ. ευρώ).
Επίσης είναι χαρακτηριστικό ότι οι έξι μεγάλοι σύλλογοι της Premier League αντιπροσωπεύουν το εκπληκτικό 83% του συνόλου ετήσιων εσόδων χορηγίας που καταγράφηκε στο πρωτάθλημα.
Οι δύο ομάδες της LaLiga, Μπαρτσελόνα και Ρεάλ Μαδρίτης αντιπροσωπεύουν συνολικά το 80% από όλο το πρωτάθλημα Ισπανίας.
Στην Super Lig (Τουρκία) η χορηγία προσφέρει 52 εκατομμύρια ευρώ ανά έτος, λίγο περισσότερο από την αμοιβή που καταβάλλει η Etihad στη Μάντσεστερ Σίτι για να τοποθετήσει το όνομά της στη φανέλα της, ενώ στην ολλανδική Eredivisie, τα έσοδα φτάνουν τα 41 εκατομμύρια ευρώ.
«Η παγκοσμιοποίηση, η ψηφιοποίηση και το αναπτυσσόμενο τοπίο των μέσων ενημέρωσης έχουν αλλάξει το πρόσωπο της κορυφαίας ποδοσφαιρικής χορηγίας, δημιουργώντας νέες και συναρπαστικές στρατηγικές και εμπορικές ευκαιρίες για ποδοσφαιρικούς συλλόγους, παίκτες και εταιρικούς χορηγούς. Το κορυφαίο επαγγελματικό ποδόσφαιρο έχει εξελιχθεί σε μια πραγματικά παγκόσμια βιομηχανία ψυχαγωγίας, γεμάτη με μάρκες που υπερβαίνουν την εθνικότητα, το φύλο και τα δημογραφικά στοιχεία», αναφέρεται χαρακτηριστικά στην ανάλυση της KPMG.
Το υψηλότερο επίπεδο προβολής ποδοσφαίρου παρατηρείται στη Μέση Ανατολή, την Αφρική και τη Λατινική Αμερική, όπου μεγάλο ποσοστό πληθυσμού παρακολουθεί τακτικά ποδόσφαιρο στο διαδίκτυο ή μέσω τηλεοπτικής μετάδοσης.
Σύμφωνα με τη KPMG Football Benchmark, η Μέση Ανατολή αντιπροσωπεύει τον μεγαλύτερο επενδυτή χορηγίας στο κορυφαίο ποδόσφαιρο με 200 εκατομμύρια ευρώ ετησίως σε μερικούς από τους μεγαλύτερους ευρωπαϊκούς συλλόγους που τώρα χρηματοδοτούνται από τις τρεις μεγάλες αεροπορικές εταιρείες της Μέσης Ανατολής.
Άλλες μελέτες δείχνουν επίσης ότι τα ΗΑΕ, ακολουθούμενα από την Ταϊλάνδη έχουν τα υψηλότερα ποσοστά ενδιαφέροντος για το ποδόσφαιρο σε εθνικό επίπεδο με 80% και 78% του πληθυσμού αντίστοιχα.
Αξίζει αναφοράς ότι δεν είναι ασυνήθιστο για τους μεγάλους συλλόγους να έχουν το 80-90% της βάσης των φιλάθλων τους στο εξωτερικό, συχνά σε άλλες ηπείρους.
Κάτι που επιβεβαιώνει ότι το ποδόσφαιρο ανώτερου επιπέδου έχει εξελιχθεί μακριά από τη βασική βάση των οπαδών του στις εγχώριες αγορές σε νέα σύνορα και κουλτούρες ποδοσφαίρου, όπου οι οπαδοί έχουν συχνά διαφορετικές στάσεις και παρουσιάζουν διαφορετικές συμπεριφορές απέναντι στο σύλλογό τους όσον αφορά την αφοσίωση και την κατανάλωση.
«Η ανάπτυξη υφιστάμενων και νέων καναλιών μέσων ενημέρωσης έχει επίσης καταστήσει το ποδόσφαιρο πιο προσιτό σε περισσότερους ανθρώπους με χαμηλότερο κόστος σε παγκόσμια κλίμακα και έχει αλλάξει τις καταναλωτικές συνήθειες των φιλάθλων. Ως αποτέλεσμα, πολλοί ποδοσφαιρικοί σύλλογοι να έχουν μετατραπεί από απλούς αθλητικούς φορείς σε εταιρείες αναψυχής και μέσων που ανταγωνίζονται για τον ελεύθερο χρόνο και την προσοχή των θαυμαστών- καταναλωτών σε παγκόσμια κλίμακα, δημιουργώντας μια εξαιρετικά πολύτιμη ευκαιρία χορηγίας για κορυφαίες εταιρικές μάρκες», αναφέρεται στην έκθεση.
Η Παρί ΣΖ με τη συνεργασία της με την μάρκα «Jordan», μπόρεσε να αυξήσει την αναγνωρισιμότητά της, τις πωλήσεις μετοχών και φανέλων παγκοσμίως, φτάνοντας το ένα εκατομμύριο το 2019, καθιστώντας την πέμπτη πιο δημοφιλή φανέλα στο ποδόσφαιρο παγκοσμίως.
Ομοίως, έχει γίνει όλο και πιο σημαντικό για τους συλλόγους να αξιοποιούν όλες τις νέες ψηφιακές δυνατότητες σε έναν υπερ-συνδεδεμένο ψηφιακό κόσμο. Ο αριθμός των φιλάθλων στις πλατφόρμες μπορεί ακόμα να θεωρηθεί ως μέτρο σχετικής δημοτικότητας. Σύμφωνα με τη KPMG Football Benchmark, η Ρεάλ Μαδρίτης έχει 240 εκατομμύρια οπαδούς σε όλες τις πλατφόρμες κοινωνικών μέσων.
Είναι ενδιαφέρον όμως ότι σε πολλές περιπτώσεις, οι παίκτες έχουν περισσότερους οπαδούς από τις ομάδες τους. Το πιο ακραίο παράδειγμα είναι ο Κριστιάνο Ρονάλντο, ο οποίος ακολουθείται από σχεδόν πέντε φορές περισσότερους ανθρώπους από τη Γιουβέντους, σύμφωνα με τη KPMG Football Benchmark.
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ