Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Οι αεροπορικές εταιρείες κρίνουν την επανεκκίνηση του τουρισμού

Στο β’ τρίμηνο το μεγαλύτερο πλήγμα. Εκτιμήσεις για «κάψιμο» ρευστότητας 53,6 δισ. ευρώ την περίοδο Απριλίου-Ιουνίου. Τα μαξιλάρια ρευστότητας και τα σχέδια για περικοπές δαπανών πληρωμάτων. Τι δείχνουν στοιχεία της ΙΑΤΑ.

Οι αεροπορικές εταιρείες κρίνουν την επανεκκίνηση του τουρισμού

Η δύσκολη επιχείρηση «απογείωσης» των καθηλωμένων στο έδαφος σήμερα αεροπορικών εταιρειών και όχι, κυρίως, η διάθεση των ταξιδιωτών και η κατάσταση στην οποία θα βρίσκονται οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, φαίνεται πως θα καθορίσουν σε μεγάλο βαθμό την επανεκκίνηση της παγκόσμιας ταξιδιωτικής αγοράς και του ελληνικού τουρισμού.

Οι εκτιμήσεις της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (IATA) αποτυπώνουν ανάγλυφα το εύρος των ζημιών που καταγράφουν οι αεροπορικές εταιρείες στο β’ τρίμηνο της χρονιάς αλλά και την ορατή απειλή αρκετές από αυτές να ξεμείνουν από ρευστότητα πριν αρχίσει η ανάκαμψη. Τα στοιχεία της ΙΑΤΑ δημοσιοποιήθηκαν στις αρχές της εβδομάδας (31 Μαρτίου).

Την τελευταία εβδομάδα του Μαρτίου η ΙΑΤΑ υπολογίζει πως τα έσοδα των αεροπορικών εταιρειών μειώθηκαν 38% ενώ εκτιμά πως οι απώλειες εσόδων (RPKs) θα φθάσουν τα 252 δισ. δολάρια (221,5 δισ. ευρώ). Τις μεγαλύτερες απώλειες εσόδων, της τάξης των 88 δισ. δολαρίων (77,3 δισ. ευρώ) το 2020, αναμένεται να καταγράψουν οι αεροπορικές εταιρείες της Ασίας/Ειρηνικού.

Αυτό, ωστόσο, που θα πρέπει να απασχολεί ιδιαίτερα την κυβέρνηση και τους εγχώριους επιχειρηματίες του τουρισμού είναι το γεγονός πως στη δεύτερη θέση με τις μεγαλύτερες απώλειες εσόδων τοποθετούνται από την ΙΑΤΑ οι αεροπορικές εταιρείες της Ευρώπης. Την περιοχή, δηλαδή, από την οποία προέρχεται η συντριπτική πλειοψηφία των ξένων τουριστών στην Ελλάδα.

Την τελευταία εβδομάδα του Μαρτίου, σύμφωνα με την ΙΑΤΑ, οι αεροπορικές εταιρείες της Ευρώπης κατέγραψαν τη μεγαλύτερη μείωση εσόδων σε σύγκριση με όλες τις επιμέρους αγορές αερομεταφορών του πλανήτη (-46%). Εκτιμάται, μάλιστα, πως το 2020 θα σημειώσουν πτώση εσόδων (RPKs) της τάξης των 76 δισ. δολαρίων (66,8 δισ. ευρώ).

Οι αναλυτές της ΙΑΤΑ εκτιμούν πως στο β’ τρίμηνο της χρονιάς που διανύουμε η μείωση εσόδων των αεροπορικών εταιρειών ανά επιβάτη (RPKs) είναι πιθανό να φθάσει το -70% σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια.

Ο μεγαλύτερος φόβος των παραγόντων του τομέα αερομεταφορών του πλανήτη είναι μήπως οι αεροπορικές εταιρείες ξεμείνουν από ρευστότητα πριν καταφέρουν να βρουν οξυγόνο από την ανάκαμψη της κίνησης. 

Καλύτερα θωρακισμένες από αυτή την άποψη φέρονται να είναι οι αεροπορικές εταιρείες της Ασίας/Ειρηνικού και της Μέσης Ανατολής των οποίων το «μαξιλάρι» ρευστότητας διαμορφώνεται στα επίπεδα των 10 μηνών. Οι αερομεταφορείς της Ευρώπης, σύμφωνα πάντα με την ΙΑΤΑ, διέθεταν αντοχές ρευστότητας 6-7 μηνών.

Την ίδια στιγμή, ωστόσο, οι αεροπορικές εταιρείες θα μειώσουν σημαντικά τα λειτουργικά τους κόστη εξαιτίας της καθήλωσης στο έδαφος μεγάλου μέρους ή και ολόκληρου του στόλου τους, ενώ επωφελούνται και από την πτώση της τιμής των καυσίμων.

Η επιστροφή χρημάτων (refund) από τις αεροπορικές εταιρείες σε ταξιδιωτικά γραφεία και μεμονωμένους επιβάτες αποτελεί αυτή την περίοδο έναν από τους μεγαλύτερους εφιάλτες των διοικήσεων των εταιρειών. Και πως θα μπορούσε να είναι αλλιώς αφού, σύμφωνα με την ΙΑΤΑ, η αξία των εισιτηρίων για τα οποία θα πρέπει να επιστραφούν χρήματα ή να καλυφθεί η επανέκδοσή τους για μελλοντική ημερομηνία φθάνει τα 35 δισ. ευρώ. Θέμα που έχει πυροδοτήσει, ήδη, τη διαμάχη μεταξύ αεροπορικών εταιρειών και ταξιδιωτικών γραφείων όπως ανέδειξε σε προηγούμενο θέμα του το Euro2day.gr.

Πρώτη προτεραιότητα για τις αεροπορικές αποτελεί η αποδοχή από τους ταξιδιώτες να αλλάξουν τα εισιτήριά τους για μελλοντικές ημερομηνίες προκειμένου να μην χρειαστεί να τους επιστρέψουν άμεσα χρήματα.

Σιωπηρά έχει δοθεί από τις εταιρείες η δυνατότητα μετάθεσης της ημερομηνίας ταξιδιού εντός των επόμενων έξι μηνών ή και μέχρι τέλους του 2020. Η Aegean Airlines, μάλιστα, έσπευσε να δώσει στους επιβάτες τη δυνατότητα (εφόσον επρόκειτο να ταξιδέψουν μέχρι 31 Μαρτίου φέτος) να αλλάξουν τα εισιτήριά τους χωρίς χρέωση με ημερομηνία ταξιδιού έως 27 Μαρτίου 2021.

Η ΙΑΤΑ εκτιμά πως στο διάστημα Απριλίου-Ιουνίου φέτος οι αεροπορικές εταιρείες ενδέχεται να χρειαστεί να «κάψουν» ρευστότητα ύψους 61 δισ. δολαρίων (53,6 δισ. ευρώ).

Επικαλούμενη στοιχεία των αεροπορικών εταιρειών-μελών της η ΙΑΤΑ εκτιμά πως στο β’ τρίμηνο φέτος τα έσοδα των αεροπορικών εταιρειών θα συρρικνωθούν στα επίπεδα των 67 δισ. δολαρίων (58,9 δισ. ευρώ) έναντι 210 δισ. δολαρίων (184,5 δισ. ευρώ) στο αντίστοιχο τρίμηνο του 2019. Στο ίδιο τρίμηνο οι αεροπορικές εταιρείες, σύμφωνα πάντα με την ΙΑΤΑ, αναμένεται να καταγράψουν συνολικές ζημιές ύψους 39 δισ. δολαρίων (34,3 δισ. ευρώ) έναντι καθαρών κερδών 7 δισ. ευρώ (6,2 δισ. ευρώ) στο αντίστοιχο τρίμηνο του 2019.

Απολύσεις και περικοπές αμοιβών την ίδια στιγμή προδιαγράφει η πρόβλεψη της ΙΑΤΑ για τα κόστη πληρωμάτων των αεροπορικών εταιρειών. Επικαλούμενη στοιχεία των αεροπορικών εταιρειών η Ένωση εκτιμά πως οι σχετικές δαπάνες θα μειωθούν στο β’ τρίμηνο κατά 33% σε σύγκριση με το 2019 περιοριζόμενες στα 12 δισ. δολάρια (10,5 δισ. ευρώ) έναντι 18 δισ. δολάρια (15,8 δισ. ευρώ) στην ίδια περίοδο του 2019.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v