Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ανοίγει ο ανταγωνισμός στη σιδηροδρομική μεταφορά επιβατών εντός ΕΕ

Οποιαδήποτε σιδηροδρομική εταιρεία θα μπορεί να προσφέρει εμπορικές υπηρεσίες στις σιδηροδρομικές αγορές μεταφοράς επιβατών στις άλλες χώρες της ΕΕ. Τι αλλάζει στο θεσμικό πλαίσιο.

Ανοίγει ο ανταγωνισμός στη σιδηροδρομική μεταφορά επιβατών εντός ΕΕ

Ανταγωνισμό από ομίλους που προέρχονται από άλλα κράτη – μέλη της Ε.Ε. θα έχουν οι εταιρείες παροχής υπηρεσιών σιδηροδρομικής μεταφοράς επιβατών σύμφωνα με τη δέσμη μέτρων που υιοθέτησε σήμερα το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στο πλαίσιο του 4ου νομοθετικού πακέτου για τους σιδηροδρόμους.

Σύμφωνα με τους νέους κανονισμούς, οι σιδηροδρομικές εταιρείες θα μπορούν να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στις αγορές των σιδηροδρομικών μεταφορών επιβατών εντός ΕΕ με δύο τρόπους:

Πρώτον, στις περιπτώσεις όπου οι αρχές συνάπτουν δημόσιες συμβάσεις για την παροχή υπηρεσιών σιδηροδρομικής μεταφοράς επιβατών, θα δίνεται η δυνατότητα κατάθεσης προσφορών για την ανάληψη των συμβάσεων αυτών. Αυτό θα καταστεί σταδιακά – και μέχρι τον Δεκέμβριο του 2023 πλην ελαχίστων εξαιρέσεων - η κατεξοχήν τυπική διαδικασία όταν θα επιλέγονται οι πάροχοι υπηρεσιών σιδηροδρομικής μεταφοράς επιβατών.

Οι συμβάσεις αυτές, τις οποίες χρησιμοποιούν τα κράτη μέλη για την παροχή δημόσιων επιβατικών μεταφορών, αντιπροσωπεύουν περίπου τα δύο τρίτα των σιδηροδρομικών υπηρεσιών μεταφοράς επιβατών στην ΕΕ. Η δυνατότητα που θα δοθεί πλέον στις εταιρείες να υποβάλλουν προσφορές, θα οδηγήσει στο να τεθεί στο επίκεντρο η ικανοποίηση των πελατών, ενώ θα γλυτώσει τα δημόσια ταμεία από ένα σημαντικό κόστος.

Οι εθνικές αρχές θα διατηρήσουν το δικαίωμα της απευθείας ανάθεσης συμβάσεων, χωρίς την κατάθεση προσφορών. Εάν χρησιμοποιηθεί, ωστόσο, αυτή η μέθοδος θα πρέπει να προσφέρει σημαντικά οφέλη στους επιβάτες ή να οδηγεί σε εξοικονόμηση του κόστους.

Όμως, οι συμβάσεις με απευθείας ανάθεση θα πρέπει να περιλαμβάνουν ειδικές απαιτήσεις αναφορικά με την αποδοτικότητα (π.χ. ακρίβεια και συχνότητα υπηρεσιών, ποιότητα υλικών και αριθμός επιβατών που μπορούν να μεταφέρουν). Η απευθείας ανάθεση θα επιτρέπεται στις δημόσιες συμβάσεις κάτω από μια ορισμένη μέση ετήσια αξία ή για την ετήσια παροχή υπηρεσιών επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών (7,5 εκατ. ευρώ ή 500.000 χλμ.)

Δεύτερον, οποιαδήποτε σιδηροδρομική εταιρεία θα μπορεί να προσφέρει εμπορικές υπηρεσίες στις σιδηροδρομικές αγορές μεταφοράς επιβατών στις άλλες χώρες της ΕΕ.

Τα κράτη μέλη θα μπορούν, ωστόσο, να περιορίζουν το δικαίωμα πρόσβασης ενός νέου παρόχου σε ορισμένες γραμμές, προκειμένου να διασφαλίζουν τη συνέχιση της παροχής υπηρεσιών στο πλαίσιο των δημοσίων συμβάσεων. Η εκάστοτε εθνική ρυθμιστική αρχή θα προχωρεί σε αντικειμενική οικονομική ανάλυση για να προσδιορίσει πότε θα μπορεί να περιοριστεί η ανοικτή πρόσβαση στην αγορά.

Θα υπάρχει αξιολόγηση των οιωνδήποτε πιθανών συγκρούσεων συμφερόντων προκειμένου να διασφαλίζεται η αμερόληπτη λειτουργία των διαχειριστών υποδομών και η ισότιμη πρόσβαση όλων των φορέων στις σιδηροδρομικές γραμμές και τους σταθμούς.

Οι δημόσιοι φορείς εκμετάλλευσης θα υποχρεούνται να συμμορφώνονται με τους κανόνες εργατικού δικαίου που απορρέουν από το δίκαιο της ΕΕ, το εθνικό δίκαιο ή τις συλλογικές συμβάσεις.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v