Η ναυτιλία ”δείχνει” παγκόσμια επιβράδυνση

Καθώς οι ενδείξεις για ύφεση της οικονομίας των ΗΠΑ πληθαίνουν, την προσοχή των αναλυτών τράβηξε η σημαντική υποχώρηση ενός δείκτη που αποτελεί βαρόμετρο για τις τάσεις του παγκόσμιου εμπορίου και άρα της ανάπτυξης. Γνωρίστε τον Baltic Dry Index και... τις απώλειές του.

Η ναυτιλία ”δείχνει” παγκόσμια επιβράδυνση
Ποικίλες καθίστανται πλέον οι ενδείξεις ότι η παγκόσμια οικονομία, όπως και οι ΗΠΑ, βαδίζει προς την επιβράδυνση, όπως προκύπτει μεταξύ άλλων και από τη σημαντική κάμψη του Baltic Dry Index, ενός δείκτη που αποτελεί ένδειξη για τα ανά τον κόσμο εμπορικά δρομολόγια.

Ο δείκτης παρακολουθεί τους διακινούμενους μέσω γιγαντιαίων εμπορικών πλοίων τόνους εμπορευμάτων όπως φασόλια, καλαμπόκι, κάρβουνο και μέταλλο, αποτελώντας έτσι ένδειξη για τους οικονομολόγους ώστε να καταλάβουν σε ποια επίπεδα κινείται το παγκόσμιο εμπόριο και η τάση σε ό,τι αφορά την ανάπτυξη. Οι πληροφορίες αυτές χρησιμεύουν ως μια πρώιμη ενημέρωση των οικονομικών αναλυτών αρκετά πριν τα στοιχεία γίνουν επίσημα και περιληφθούν σε κυβερνητικές στατιστικές.

Όταν η ζήτηση για προϊόντα όπως αυτά συρρικνώνεται, οι ναύλοι υποχωρούν και ο δείκτης παίρνει την κατιούσα.

Την Παρασκευή, ο Baltic Dry Index υποχώρησε στα επίπεδα των 6.462 μονάδων, έχοντας χάσει περίπου 30% από την αρχή του έτους και 42% από τα ιστορικά υψηλά του που σημειώθηκαν στις 13 Νοεμβρίου.

Ο κ. Bernerd Baumont, managing director στο Economic Outlook Group του Πρίνστον, έκανε λόγο για ”μεγάλη υποχώρηση” που ”δείχνει προς επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας”.

Κάποιοι αναλυτές εξετάζουν την πιθανότητα η σημαντική κάμψη του δείκτη να οφείλεται και σε έκτακτους παράγοντες όπως η υποχώρηση του διακινούμενου όγκου μετάλλου από τη Βραζιλία (πιθανώς λόγω των συζητήσεων για συγχώνευση ανάμεσα στην BHP Billiton και στην ανταγωνίστρια Rio Tinto) και οι καιρικές συνθήκες στην Αυστραλία, αλλά και στην πιθανή κίνηση των Κινέζων να μειώσουν τις εισαγωγές ώστε να πάρουν καλύτερες τιμές πρώτων υλών κατά τις επόμενες συμφωνίες.

Και ενώ οι αναλυτές στη Wall Street περιμένουν την επαλήθευση ή τη διάψευση της σημασίας της υποχώρησης του συγκεκριμένου δείκτη για την παγκόσμια οικονομία, σημάδια ότι η αμερικανική ναυτιλιακή δραστηριότητα έχει πάρει την κατιούσα είναι ήδη ορατά.

Τόσο οι ναυτιλιακές όσο και οι σιδηροδρομικές μεταφορές στις ΗΠΑ σημείωσαν κάμψη πέρυσι, πλήττοντας τα κέρδη εταιριών του κλάδου όπως η Ryder System και η YRC Worldwide.

Η πρόσφατη ραγδαία πτώση του Baltic Dry Index καταγράφεται έπειτα από σημαντική άνοδό του κατά τα τελευταία δύο χρόνια. Η άνοδος αυτή αντιστοιχούσε στη συνεχιζόμενη ισχυρή ζήτηση από ταχέως αναπτυσσόμενες αγορές όπως η Κίνα και η Ινδία για βασικές πρώτες ύλες αναγκαίες στη δημιουργία υποδομής, καθώς και στη σημαντική διακίνηση ”κατασκευασμένων προϊόντων”, όπως οι τηλεοράσεις.

Ο δείκτης, τον οποίο καταρτίζει το Baltic Exchange του Λονδίνου, δεν περιλαμβάνει υγρά εμπορεύματα όπως το πετρέλαιο ή κατασκευασμένα προϊόντα. Η υποχώρησή του σχετίζεται με την πιθανότητα ύφεσης στην οικονομία των ΗΠΑ, η εξαγωγική πτυχή της οποίας παρουσίαζε άνθηση και ελέω φθηνού δολαρίου, λένε οι αναλυτές.

Υπό το πρίσμα της ανακοίνωσης των βρετανικών και κινεζικών στοιχείων για το ΑΕΠ δ΄ τριμήνου αυτήν την εβδομάδα, ο οικονομολόγος της BMO κ. Benjamin Reitzes στο Τορόντο επισημαίνει ότι η παγκόσμια οικονομία εξακολουθεί να αναπτύσσεται με αρκετά ικανοποιητικό ρυθμό.

Ωστόσο, τονίζει ότι η χαλάρωση στην Ευρώπη και στη Μ. Βρετανία σε συνδυασμό με την επιβράδυνση στις ΗΠΑ μάλλον παραπέμπει σε πιο ”δύσκολη” ανάπτυξη για φέτος. Ακόμα και η Κίνα, που η εταιρία του αναμένει ότι θα ”γράψει” ανάπτυξη δ΄ τριμήνου γύρω στο 11%, είναι πιθανόν να οδηγηθεί σε επιβράδυνση, καθώς παλεύει να τιθασεύσει τον πληθωρισμό.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v