Gazprom:Εμπλέκει τον ΔΕΣΦΑ σε μάχη με την Κομισιόν

Η γκρίνια της Μόσχας για την διελκυστίνδα με την πώληση του ΔΕΣΦΑ στη Socar και η λύση που προτείνουν οι Βρυξέλλες. Κρίση στην προμήθεια αερίου μέσω Ουκρανίας προαναγγέλλει η Ρωσία.

  • Του Μιχάλη Καϊταντζίδη
Gazprom:Εμπλέκει τον ΔΕΣΦΑ σε μάχη με την Κομισιόν

Στη διελκυστίνδα Ε.Ε. και Ρωσίας για τα θέματα σε εκκρεμότητα, όπως το πολιτικό πρόβλημα της Ουκρανίας, ο εφοδιασμός της Ευρώπης με φυσικό αέριο, το μπλοκάρισμα στον ρωσικό αγωγό South Stream κι η έρευνα για την εμπορική πολιτική της Gazprom στην Ευρώπη, η Ρωσία βάζει πλέον και την πώληση του ΔΕΣΦΑ στην αζέρικη Socar.

Ταυτόχρονα η ρωσική πλευρά προαναγγέλλει κρίση στην προμήθεια φυσικού αερίου μέσω Ουκρανίας από το φθινόπωρο αν δεν επιλυθεί το πολιτικό πρόβλημα της Ουκρανίας και των σχέσεών της, πολιτικών και οικονομικών, με τη Ρωσία.

Τα παραπάνω, που σηματοδοτούν σκλήρυνση της στάσης της Ρωσίας έναντι της Ευρώπης, με όλο και πιο σκληρές αναφορές στον ρόλο που διαδραματίζουν οι ΗΠΑ, περιέγραψε με σαφήνεια ο Κονσταντίν Σιμόνοφ, γενικός διευθυντής του ρωσικού think Tank National EnergySecurity Fund, που εκφράζει τις επίσημες απόψεις της ρωσικής κυβέρνησης.

Αναφορικά με τα παραπάνω θα πρέπει να σημειωθεί ότι μέχρι τώρα η επιχειρηματολογία της Ρωσίας για την αντίκρουση των ενστάσεων της Ε.Ε. σχετικά με τον South Stream ή την Gazprom, εστίαζε στο ότι ο ρωσικός αγωγός υφίσταται διαφορετική μεταχείριση, έναντι του αγωγού ΤΑΡ και της αζέρικης Socar. O αγωγός με διέλευση από την Ελλάδα και την Αλβανία θα μεταφέρει αζέρικο αέριο στην υπόλοιπη Ευρώπη, άρα λειτουργεί κατά τη Μόσχα όπως ο South Stream. Ενώ η Socar που είναι μέτοχος του ΤΑΡ έχει τα ίδια χαρακτηριστικά με τη Gazprom, δηλαδή παραγωγός, μεταφορέας και προμηθευτής αερίου. Ωστόσο εχθές ο κ. Σιμόνοφ μιλώντας στο συνέδριο του Εconomist έθεσε δημόσια θέμα κοινοτικής νομιμότητας ως προς τη μεταβίβαση του ΔΕΣΦΑ σε εταιρεία τρίτης, μη κοινοτικής χώρας.

Όπως είπε χαρακτηριστικά, υπερασπιζόμενος την εμπορική πολιτική της Gazprom (μακροχρόνια συμβόλαια με τιμές βασισμένες στις τιμές πετρελαίου) «η απόφαση της Ελλάδας να πουλήσει τον ΔΕΣΦΑ στη Socar αποτελεί παραβίαση (εννοεί των κοινοτικών κανόνων). Δεν μπορείς δηλαδή να πουλήσεις εγκαταστάσεις που βρίσκονται εντός της Ε.Ε. (εννοεί υποδομές που έχουν χαρακτηριστεί εθνικά συστήματα) σε εταιρείες εκτός Ε.Ε. Αυτό είναι κάτι για το οποίο δεν μας απαντούν με σαφήνεια οι Βρυξέλλες». Με την επιχειρηματολογία της ρωσικής πλευράς κατά της εμπλοκής κρατικής εταιρείας μη κοινοτικής χώρας στον έλεγχο και στη διαχείριση παρόμοιων υποδομών, επιδιώκεται να πιεσθεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία επεξεργάζεται ακόμη την απόφαση για την παραχώρηση της άδειας μεταβίβασης του ΔΕΣΦΑ στους Αζέρους.

Οι πιέσεις αυτές και τα ανοιχτά μέτωπα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με την Gazprom (έρευνα σε εξέλιξη για την εμπορική πολιτική και κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης της σε χώρες της Ε.Ε., μπλοκάρισμα του αγωγού South Stream), όπως επισημαίνουν γνώστες του θέματος, καθιστούν υποχρεωτικά την Επιτροπή ιδιαίτερα προσεκτική στη διατύπωση της απόφασης για τον ΔΕΣΦΑ. Καθώς διαφορετικά αυτή εύκολα θα μπορούσε να αμφισβητηθεί στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο και να δυναμιτίσει τις κινήσεις που κάνει απέναντι στη ρωσική Gazprom. Οι εξελίξεις αυτές σχετικά με τον ΔΕΣΦΑ επιβεβαιώνουν ότι η καθυστέρηση στην έκδοση της απόφασης δεν οφείλεται στη γραφειοκρατία των Βρυξελλών, όπως κυβερνητικοί κύκλοι προσπαθούν να πείσουν, αλλά είναι θέμα ουσίας καθώς για πρώτη φορά από τη θέση σε ισχύ των κοινοτικών οδηγιών για την ενέργεια κρατική εταιρεία μη κοινοτικής χώρας, η οποία δεν έχει ενσωματώσει στο εσωτερικό της δίκαιο τις οδηγίες αυτές και δεν έχει υπογράψει συμφωνία με την Ε.Ε., επιδιώκει να ελέγξει ενεργειακές υποδομές μεταφοράς, η λειτουργία των οποίων είναι απολύτως ρυθμιζόμενη και υπόκειται σε αυστηρούς κανόνες ως προς τα χαρακτηριστικά των μετόχων της.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι πιέσεις της Γκαζπρόμ προς τις Βρυξέλλες, έχουν ήδη αποτέλεσμα. Συγκεκριμένα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προκειμένου να εγκρίνει τη μεταβίβαση, προτείνει στη Socar να μεταβιβάσει σε Τρίτη εταιρεία ένα ποσοστό των της τάξης του 17% του μετοχικού κεφαλαίου, ώστε η συμμετοχή της να πέσει κάτω από το 50%. Μέχρι στιγμής η ανεπίσημη ακόμη, πρόταση της Ε. Επιτροπής δεν έχει γίνει αποδεκτή από την αζέρικη κρατική εταιρεία, ενώ το διαπραγματευτικό παρασκήνιο στο τρίγωνο Βρυέλλες -Αθήνα – Μπακού συνεχίζεται.

Κρίση - Ουκρανία

Αναφορικά με την επικείμενη κρίση εφοδιασμού της Ευρώπης με φυσικό αέριο μέσω Ουκρανίας, ο κ. Σιμόνοφ είπε πως για ό,τι συμβεί δεν θα ευθύνετα η Ρωσία, η οποία προσέφερε έκπτωση 100 δολαρίων (στα 1.000 κυβικά μέτρα φυσικου αερίου) την οποία ωστόσο δεν αποδέχτηκε η Ουκρανία, πιεζόμενη από τις ΗΠΑ και την Ε.Ε. Από το φθινόπωρο η Ουκρανία θα έχει σοβαρό πρόβλημα στην κάλυψη των αναγκών της, είπε ο ίδιος για να αναρωτηθεί στη συνέχεια «Τι θα κάνει; Θα πρέπει να πάρει (να κλέψει) transit ποσότητες που προορίζονται για άλλες ευρωπαϊκές χώρες και έτσι θα έχουμε νέα κρίση».

Ο κ. Σιμόνοφ, τόνισε επίσης ότι τυχόν υποβάθμιση του ενεργειακού εμπορίου της Ε.Ε. με τη Ρωσία (πετρέλαιο και φυσικό αέριο) είναι βήμα σε βάρος της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής οικονομίας, ενώ όπως ανέφερε οι εναλλακτικές πηγές εφοδιασμού σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να υποκαταστήσουν το ρωσικό αέριο κι η υποχρεωτική πλέον στροφή της Ρωσίας προς την Κίνα δεν είναι η καλύτερη λύση για την Ε.Ε.

Τι λέει η ΔΕΠΑ

Στις αναφορές του κ. Σιμόνοφ περί κρίσης εφοδιασμού απάντησε ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ Σπύρος Παλαιογιάννης, ο οποίος με την ομιλία του στο συνέδριο τον κάλεσε να αναθεωρήσει όσα δήλωσε νωρίτερα αναφορικά με ενδεχόμενη κρίση λόγω Ουκρανίας.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v