Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αεροδρόμια: Το ισπανικό μοντέλο ιδιωτικοποιήσεων

Σε δημόσιο έλεγχο παραμένουν τα ισπανικά αεροδρόμια. Τι προβλέπει το σχέδιο της ισπανικής κυβέρνησης. Ο ρόλος του Aena Group και οι προσδοκίες για να δοθεί ώθηση στον τουρισμό της Ισπανίας.

  • του Παύλου Υψηλάντη
Αεροδρόμια: Το ισπανικό μοντέλο ιδιωτικοποιήσεων

Αναπόφευκτους συνειρμούς για το σχέδιο της ελληνικής κυβέρνησης που αφορά την ιδιωτικοποίηση 14 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας προκαλεί το μοντέλο αποκρατικοποίησης αεροδρομίων που αποφάσισε να υιοθετήσει η κυβέρνηση της Ισπανίας, μόλις την προηγούμενη εβδομάδα.

Η ισπανική κυβέρνηση προωθεί μια συνολική μεταρρύθμιση στον χώρο των αεροδρομίων, η οποία θα αποτυπωθεί σε ένα νέο θεσμικό πλαίσιο. Ο στόχος είναι πολλαπλός, καθώς επιδιώκει να αξιοποιηθούν τα ισπανικά αεροδρόμια ως αναπτυξιακά εργαλεία που θα εισφέρουν έσοδα στα δημόσια ταμεία και να δώσει ώθηση σε τομείς στρατηγικής σημασίας για την οικονομία, όπως οι αερομεταφορές και ο τουρισμός.

Με φόντο τις ραγδαίες ανακατατάξεις που συντελούνται στον χώρο των ευρωπαϊκών αερομεταφορών και του τουρισμού, οι Ισπανοί προσπαθούν να αιμοδοτήσουν με φρέσκα κεφάλαια τα αεροδρόμια με στόχο να τα κάνουν πιο ανταγωνιστικά και να τα θωρακίσουν εν όψει των εξελίξεων.

Η εσπευσμένη μεταρρύθμιση στον χώρο των αεροδρομίων της Ισπανίας συνδέεται άμεσα με τη διάσωση (αρχικά) και την ισχυροποίηση (σε δεύτερο χρόνο) του κρατικού ομίλου Aena Group, που αποτελεί έναν από τους εθνικούς πρωταθλητές της Ισπανίας.

Η σημασία του Aena Group για την ισπανική οικονομία είναι προφανής. Μέσω της Aena Aeropuertos S.A. (100% θυγατρική) διαχειρίζεται 46 αεροδρόμια και 2 ελικοδρόμια στην Ισπανία και άλλα 15 σε όλο τον κόσμο. Το 2013 από τα αεροδρόμια που διαχειρίζεται διακινήθηκαν 200 εκατ. επιβάτες, ενώ επέστρεψε σε θετικά οικονομικά αποτελέσματα καταγράφοντας κέρδη 597 εκατ. ευρώ.

Ταυτόχρονα, μέσω της δημόσιας επιχείρησης Aena παρέχει υπηρεσίες αεροναυσιπλοΐας (κάτι σαν την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας της Ελλάδας) και είναι ο τέταρτος ισχυρότερος παίκτης του χώρου στην Ε.Ε.

Η αναδιάρθρωση του τομέα των αεροδρομίων που επιχειρεί η ισπανική κυβέρνηση θα υλοποιηθεί μέσω της Aena Aeropuertos S.A., του βραχίονα αεροδρομίων Aena Group. Το σχέδιο, ωστόσο, προβλέπει ότι τα αεροδρόμια της χώρας θα παραμείνουν υπό δημόσιο έλεγχο.

Το κυβερνητικό σχέδιο παρουσίασε η υπουργός Ανάπτυξης της Ισπανίας Ana Pastor. Στους ιδιώτες προβλέπεται να δοθεί μέχρι και το 49% της Aena Aeropuertos S.A., ενώ το 51% θα παραμείνει στον έλεγχο του ισπανικού δημοσίου.

Η παραχώρηση του 49%, ωστόσο, προβλέπεται να γίνει σε δύο φάσεις: το 28% θα διατεθεί με τη μορφή μετοχών μέσω του ισπανικού χρηματιστηρίου, ενώ το 21% θα δοθεί μέσω διεθνούς διαγωνισμού σε επιλεγμένους επενδυτές με φιλοσοφία μακροπρόθεσμης τοποθέτησης των κεφαλαίων τους.

Σύμφωνα με την A. Pastor, το νέο νομοθετικό πλαίσιο για τα ισπανικά αεροδρόμια αναμένεται να δοθεί στη δημοσιότητα τον επόμενο μήνα, ενώ το χρονοδιάγραμμα τοποθετεί στον Νοέμβριο τη μεταβίβαση ποσοστού της Aena Aeropuertos σε ιδιώτες.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v