Παρά τις αντίξοες οικονομικές συνθήκες, τα έσοδα των 250 μεγαλύτερων λιανεμπόρων σε παγκόσμιο επίπεδο έφτασαν τα 4,3 τρισεκατομμύρια δολάρια* το τελευταίο οικονομικό έτος (από τον Ιούνιο 2012 έως τον Ιούνιο 2013), ενώ ο μέσος όρος των εσόδων τους υπερέβη τα 17 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με την έκθεση της Deloitte Touche Tohmatsu Limited (DTTL) με τίτλο Παγκόσμιες Δυνάμεις του Λιανικού Εμπορίου για το 2014 (2014 Global Powers of Retailing), που πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με το περιοδικό STORES Media.
Αντικείμενο της συγκεκριμένης έκθεσης είναι να εντοπίσει τις 250 μεγαλύτερες εταιρίες λιανικού εμπορίου παγκοσμίως, να παρουσιάσει την εικόνα της παγκόσμιας οικονομίας, τις τάσεις που θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους οι λιανέμποροι τους επόμενους μήνες, αλλά και μια ανάλυση της κεφαλαιοποίησης της αγοράς του λιανικού εμπορίου.
Για πρώτη φορά, η έκθεση περιλαμβάνει και τη λίστα των 50 μεγαλύτερων ηλεκτρονικών εμπόρων λιανικής** από την οποία βρέθηκε ότι παραπάνω από τα τρία τέταρτα αυτών (39 εταιρίες) ανήκουν στους 250 μεγαλύτερους λιανέμπορους παγκοσμίως.
«Ο κλάδος του λιανεμπορίου παγκοσμίως είχε ένα δύσκολο ξεκίνημα τον περασμένο χρόνο», δήλωσε o Dr Ira Kalish, Director of Global Economics της Deloitte Services LP στις Ηνωμένες Πολιτείες.
«Ωστόσο, είναι ενθαρρυντικό να βλέπει κανείς ότι οι μεγαλύτεροι λιανέμποροι του κόσμου κατάφεραν να αντεπεξέλθουν σε μια δύσκολη περίοδο και να αποκομίσουν τα οφέλη από την αυξημένη καταναλωτική δαπάνη. Το γεγονός αυτό συνέβαλε στην απαραίτητη ώθηση των εσόδων παγκοσμίως, όπου περίπου το 80% των 250 μεγαλύτερων (199 εταιρίες) λιανεμπόρων εμφάνισαν αύξηση στα έσοδα τους. Για πρώτη φορά, όπως δείχνει η έκθεση, μερικοί από τους μεγαλύτερους λιανεμπόρους πραγματοποίησαν μια σειρά από προσφορές/εκποιήσεις προκειμένου να παραμείνουν κερδοφόρες και να αντεπεξέλθουν στη δύσκολη εμπορικά περίοδο», συμπλήρωσε ο Kalish.
Οι αποεπενδύσεις οδήγησαν σε ανακατάταξη των 10 μεγαλύτερων λιανεμπόρων παγκοσμίως
Παρατηρήθηκε μια ανακατάταξη μεταξύ των 10 μεγαλύτερων λιανεμπόρων το περασμένο έτος, κυρίως ως αποτέλεσμα μιας σειράς αποεπενδύσεων.
Συνολικά, οι 10 μεγαλύτεροι λιανέμποροι αναπτύχθηκαν με μικρότερους ρυθμούς από τους 250 μεγαλύτερους λιανέμπορους με μια αύξηση των πωλήσεων κατά 4,2% συγκριτικά με το αντίστοιχο ποσοστό πέρυσι 4,9%. Ενώ τα Wal-Mart αύξησαν τη διαφορά τους από τον δεύτερο, τα Carrefour -ο πρώην δεύτερος μεγαλύτερος λιανέμπορος στον κόσμο- έπεσε στην τέταρτη θέση μετά από συνεχόμενα έτη πτωτικών πωλήσεων, κυρίως λόγω της απόσχισης της αλυσίδας εκπτωτικών καταστημάτων Dia τον Ιούλιο 2011. Η Tesco, που ανέβηκε φέτος στη δεύτερη θέση, επηρεάστηκε επίσης από διακοπτόμενες δραστηριότητες, μετά τον τερματισμό της δραστηριότητας Fresh & Easy στις ΗΠΑ.
Οι αναδυόμενες αγορές παρουσιάζουν μεγάλη ζήτηση, ενώ η Ευρώπη αυξάνει την εξάρτησή της από ξένες αγορές
Οι λιανέμποροι στις αναδυόμενες αγορές συνέχισαν να απολαμβάνουν μεγάλη καταναλωτική ζήτηση κατά το οικονομικό έτος 2012. Σε αντίθεση με τους λιανέμπορους των ώριμων αγορών, οι αναδυόμενες αγορές συνέχισαν να υποστηρίζουν τη γρήγορη οργανική ανάπτυξη.
Περισσότεροι από τους μισούς των 50 ταχύτερα αναπτυσσόμενων λιανεμπόρων σε παγκόσμιο επίπεδο για το 2012 προέρχονται από αναδυόμενες αγορές, συμπεριλαμβάνοντας και τις 4 ρωσικές εταιρίες που περιλαμβάνονται στις 250 μεγαλύτερες εταιρίες, τους έξι από τους επτά μεγαλύτερους λιανεμπόρους της Αφρικής και της Μέσης Ανατολής, αλλά και τους έξι από τους εννέα μεγαλύτερους λιανεμπόρους της Λατινικής Αμερικής.
«Τα τελευταία χρόνια, οι αναπτυσσόμενες οικονομίες αναδείχθηκαν ως οι πιο υποσχόμενες αγορές λιανεμπορίου», δήλωσε η Vicky Eng, DTTL Global Sector Leader, Retail. «Οι λιανέμποροι της Λατινικής Αμερικής έδειξαν το δρόμο με αύξηση εσόδων της τάξεως του 15%, ακολουθούμενοι από τους λιανέμπορους της Αφρικής και της Μέσης Ανατολής. Οι λιανέμποροι προσαρμόζουν επιτυχώς τις στρατηγικές τους, προκειμένου να ικανοποιήσουν επαρκώς την ολοένα και αυξανόμενη μεσαία τάξη καταναλωτών στις αναδυόμενες οικονομίες, όπου υπάρχει μεγάλη ζήτηση για καταναλωτικά αγαθά -από αυτοκίνητα και ηλεκτρονικά είδη ως είδη προσωπικής φροντίδας», συμπλήρωσε.
Οι Ευρωπαίοι λιανέμποροι ήρθαν αντιμέτωποι με μια ακόμη δύσκολη χρονιά, αφού η Ευρώπη έπεσε σε ύφεση όταν τα μέτρα λιτότητας, τα οποία ελήφθησαν για να αντιμετωπιστεί η ευρωπαϊκή χρηματοπιστωτική κρίση, οδήγησαν σε χαμηλή ανάπτυξη και υψηλή ανεργία σε πολλές Ευρωπαϊκές χώρες. Η απόδοση των λιανεμπόρων με έδρα τη Γερμανία και ειδικά το Ηνωμένο Βασίλειο ήταν χαμηλότερη συγκριτικά με τους 250 μεγαλύτερους λιανεμπόρους στην Ευρώπη συνολικά.
Οι λιανέμποροι της περιοχής της Ασίας και του Ειρηνικού (εκτός της Ιαπωνίας) παρουσίασαν ισχυρά κέρδη, αλλά όχι σε διψήφιο ποσοστό όπως τα προηγούμενα δυο χρόνια. Οι Ιάπωνες λιανέμποροι ανέκαμψαν από ένα προβληματικό χρόνο το 2011, αλλά συνέχισαν να ακολουθούν τις άλλες χώρες και τις περιοχές που αναλύθηκαν.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, η ανάπτυξη «πάγωσε» στο 4,3% για τους 250 μεγαλύτερους Αμερικανούς λιανεμπόρους, χαμηλότερα σε σχέση με το 6,3% του οικονομικού έτους 2011. Για τη Βόρεια Αμερική συνολικά και ειδικά για τον Καναδά, η ανάπτυξη των εσόδων ωθήθηκε από το σουπερμάρκετ Alimentation Couche-Tard. Ως αποτέλεσμα μιας σημαντικής εξαγοράς το 2012, το Couche-Tard είναι τώρα ο μεγαλύτερος λιανέμπορος στον Καναδά.
Οι 250 μεγαλύτεροι λιανέμποροι κυριαρχούν στην κατάταξη των ηλεκτρονικών εμπόρων λιανικής
Το ηλεκτρονικό εμπόριο κάλυψε μεγάλο μέρος των συνολικών εσόδων των 50 ηλεκτρονικών εμπόρων λιανικής για το οικονομικό έτος 2012 αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το ένα τρίτο των πωλήσεων των εταιριών, κατά μέσο όρο (συμπεριλαμβανομένων των καθαρά ηλεκτρονικών εμπόρων λιανικής).
Η μεγάλη πλειονότητα των 50 μεγαλύτερων ηλεκτρονικών εμπόρων λιανικής (42 εταιρίες στην κατάταξη ηλεκτρονικού εμπορίου) είναι λιανέμποροι που διαθέτουν πολλά διαφορετικά κανάλια πωλήσεων, ενώ μόνο οκτώ είναι χωρίς κάποιο συμβατικό κατάστημα ή με παρουσία μόνο στο διαδίκτυο. Οι περισσότεροι από τους 50 ηλεκτρονικούς εμπόρους λιανικής έχουν βάση στις Ηνωμένες Πολιτείες (28) και στην Ευρώπη (17), και μόνο πέντε προέρχονται από τις αναδυόμενες αγορές.
Η δραστηριότητα του ηλεκτρονικού εμπορίου αναλύθηκε και για τους 250 μεγαλύτερους λιανέμπορους συνολικά. Οι εταιρίες από τις 250 μεγαλύτερες εταιρίες με δραστηριότητες στο ηλεκτρονικό λιανεμπόριο, πραγματοποίησαν το 7,7% των πωλήσεών τους διαδικτυακά το 2012.
Υπό γεωγραφικό πρίσμα, το ηλεκτρονικό εμπόριο αποτέλεσε το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων των λιανεμπόρων της Βορείου Αμερικής και το μικρότερο των Ευρωπαίων λιανεμπόρων. Οι διαδικτυακές πωλήσεις αυξήθηκαν με μεγαλύτερους ρυθμούς για τους λιανέμπορους της περιοχής της Ασίας και του Ειρηνικού και με χαμηλότερους ρυθμούς για τους λιανέμπορους της Βορείου Αμερικής.
Ο Δημήτρης Κουτσόπουλος, Head of Consumer Business της Deloitte Χατζηπαύλου Σοφιανός & Καμπάνης Α.Ε., δήλωσε: «Σε μια τόσο δύσκολη οικονομικά περίοδο όπως είναι η σημερινή, το γεγονός ότι οι 250 μεγαλύτερες επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου στον κόσμο εξακολουθούν να παρουσιάζουν αύξηση των εσόδων τους αποτελεί μια πολύ αισιόδοξη ένδειξη για την παγκόσμια οικονομία. Στην Ελλάδα οι οικονομικές δυσκολίες είναι ακόμη μεγαλύτερες με τους καταναλωτές να περιορίζουν τις δαπάνες τους και τους λιανεμπόρους να αναζητούν τρόπους να επηρεαστούν το λιγότερο δυνατό. Σε αυτό το κλίμα, οι ελληνικές επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου κάνουν σημαντικές προσπάθειες παρέχοντας προσφορές και διευκολύνσεις στους καταναλωτές, για να ανταπεξέλθουν τόσο στα νέα καταναλωτικά δεδομένα όσο και στην εξαιρετικά δύσκολη εποχή».
Οι 10 μεγαλύτερες εταιρίες λιανεμπορίου |
Κατάταξη | Εταιρία | Χώρα προέλευσης | Ετήσια έσοδα ομίλου 2012 (εκατομ. Αμερικανικά $) |
1 | Wal-Mart Stores, Inc. | ΗΠΑ | 469.162 |
2 | Tesco PLC | Ηνωμ. Βασίλειο | 101.269 |
3 | Costco Wholesale Corporation | ΗΠΑ | 99.137 |
4 | Carrefour S.A. | Γαλλία | 98.757 |
5 | The Kroger Co. | ΗΠΑ | 96.751 |
6 | Schwarz Unternehmens Treuhand KG | Γερμανία | 87.236 (κατά εκτίμηση) |
7 | Metro AG | Γερμανία | 85.832 |
8 | The Home Depot, Inc. | ΗΠΑ | 74.754 |
9 | Aldi Einkauf GmbH & Co. oHG | Γερμανία | 73.035 (κατά εκτίμηση) |
10 | Target Corporation | ΗΠΑ | 71.960 |
*Οι εταιρίες κατετάγησαν σύμφωνα με τα συνολικά έσοδά τους, όχι μόνο βάσει πωλήσεων. Για τη συγκεκριμένη ανάλυση, τα έσοδα περιλαμβάνουν επίσης δικαιώματα (royalties) και έξοδα δικαιόχρησης (franchising), τις πωλήσεις χονδρικής σε θυγατρικά καταστήματα ή υποκαταστήματα καθώς και έσοδα από παραχώρηση επιφάνειας σε καταστήματα.
**Το ηλεκτρονικό λιανεμπόριο όπως ορίζεται στη συγκεκριμένη ανάλυση, περιλαμβάνει μόνο το ηλεκτρονικό εμπόριο B2C (όπου η εταιρία έχει στη κυριότητα της τα αποθέματα και τα έσοδα αντικατοπτρίζουν τις πωλήσεις από το ηλεκτρονικό εμπόριο). Οι εταιρίες που κυρίως λειτουργούν ως ηλεκτρονικές αγορές εξαιρούνται από την κατάταξη των 50 επειδή τα έσοδά τους προέρχονται κυρίως από αμοιβές και προμήθειες επί των πωλήσεων τρίτων πωλητών (καταναλωτές ή άλλες επιχειρήσεις που διαθέτουν αποθέματα) και όχι από απευθείας πωλήσεις αγαθών.
Διαβάσετε ολόκληρη την έκθεση «Οι Παγκόσμιες Δυνάμεις του Λιανεμπορίου για το 2014» εδώ.