Αχρείαστες χαρακτηρίζει η Goldman Sachs ενδεχόμενες νέες περικοπές μισθών και συντάξεων σε έκθεσή της όπου υπογραμμίζει τη συνεχή βελτίωση της ελληνικής οικονομίας.
Όπως αναφέρει, μετά από πέντε χρόνια ύφεσης, η δημοσιονομική προσαρμογή έχει διορθώσει τις ανισορροπίες στα δημόσια οικονομικά της χώρας, τονίζοντας ότι έχει σχεδόν μηδενιστεί το εμπορικό έλλειμμα, ενώ και η πορεία του προϋπολογισμού είναι ευθυγραμμισμένη με τους στόχους, παρά την ισχνή εικόνα της οικονομίας. Η Ελλάδα προσεγγίζει τον στόχο του πρωτογενούς πλεονάσματος κυρίως χάρη στις βαθιές περικοπές δαπανών, σημειώνει.
Οι επιπτώσεις από την εφαρμογή των μέτρων θα αρχίσουν να μετριάζονται από το 2014 και μετά. Την ίδια στιγμή, σημειώνει, η μείωση του ρίσκου χρεοκοπίας και εξόδου από το ευρώ θα πυροδοτήσει πιθανόν περισσότερες επενδύσεις τη στιγμή που η αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών του δημοσίου θα βελτιώσει τη βραχυπρόθεσμη ρευστότητα στην αγορά. Ως εκ τούτου, η οικονομία αναμένεται να σταθεροποιηθεί.
Η επίσκεψη της τρόικας
Μια ήπια διαδικασία αναθεώρησης του προγράμματος από την τρόικα θα μειώσει τα πολιτικά ρίσκα, τονίζει ο οίκος, αν και υπογραμμίζει ότι η ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων θα πρέπει να οδηγήσει σε επιπλέον χρηματοδότηση, σε κάποιας μορφής ελάφρυνση του χρέους και σε νέους στόχους για τον προϋπολογισμό. Σε περίπτωση εύρεσης λύσης για τα παραπάνω, η Αθήνα εξασφαλίζει αδιάλειπτη χρηματοδότηση έως το 2016.
Και ενώ η Ελλάδα δεν μπορεί να επηρεάσει άμεσα τις εξελίξεις για νέα χρηματοδότηση και ελάφρυνση χρέους, οι συζητήσει για τον προϋπολογισμό ενδέχεται να οδηγήσουν σε αποσταθεροποίηση της κυβέρνησης καθώς το δημοσιονομικό κενό των 4 δισ. έως το 2016 μπορεί να καλυφθεί μόνο εν μέρει (2 δισ.) από διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις και για τα υπόλοιπα ενδεχομένως να απαιτηθούν νέες περικοπές μισθών και συντάξεων.
Ωστόσο, η Goldman Sachs υπογραμμίζει ότι τέτοια μέτρα ενδέχεται να αποδειχθούν αχρείαστα, καθώς τα ρίσκα είναι πολύ μεγαλύτερα από τα οφέλη της εφαρμογής τους.
Όπως επισημαίνει, ο λόγος χρέους προς ΑΕΠ αναμένεται να αρχίσει να μειώνεται από το 2015 και ενδέχεται να υποχωρήσει στον στόχο του 124% του ΑΕΠ το 2020 χωρίς νέα μέτρα. Ωστόσο, ακόμη και εάν απαιτηθεί επιπλέον προσαρμογή, θα μπορούσε να εφαρμοστεί μετά το 2016, με την ανάπτυξη να μετριάζει τις επιπτώσεις.
Επιπλέον, το κόστος νέων μέτρων μπορεί να είναι ιδιαίτερα υψηλό σε αυτήν τη φάση, καθώς η πολιτική αστάθεια θα μπορούσε να υπονομεύσει το πρόγραμμα, τη στιγμή που η ελληνική κυβέρνηση έχει αρχίσει να χτίζει την αξιοπιστία της με τους εταίρους στην Ευρώπη και στις αγορές.
Ελκυστικά τα ομόλογα
Ο οίκος σημειώνει ότι η βελτίωση της ελληνικής οικονομίας δεν αντανακλάται στα ομόλογα, καθώς ακόμη και μετά το τελευταίο ράλι οι αποδόσεις τους κυμαίνονται περίπου στο 9,8%-9,9%, περίπου 120 μονάδες βάσης υψηλότερα από τα χαμηλά τυ Μαΐου.
Η Goldman Sachs αποδίδει την υποαπόδοση στην τάση αύξησης των ομολογιακών αποδόσεων διεθνώς αλλά και στα πολιτικά ρίσκα που ακόμη είναι ισχυρά. Σημειώνει ωστόσο ότι στην πράξη το πιστωτικό ρίσκο των εν λόγω τίτλων υπερεκτιμάται στις αξιολογήσεις των οίκων καθώς τα χαμηλά κουπόνια, οι μακροχρόνιες ωριμάνσεις και το ξένο δίκαιο στους τίτλους μειώνουν την πιθανότητα και το περιθώριο χρεοκοπίας, σε ένα βελτιούμενο οικονομικό περιβάλλον.