Σαμαράς: Ο TAP έρχεται, το Grexit φεύγει

Η Shah Deniz Consortium ανακοίνωσε την επιλογή του αγωγού TAP για τις εξαγωγές αζέρικου αερίου. Με ποσοστό 1 ως 5% η συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου. Διαδικασίες fast track για τις απαλλοτριώσεις. Αρχες του 2014 οι προκαταρκτικές εργασίες.

Σαμαράς: Ο TAP έρχεται, το Grexit φεύγει

Την επιλογή του αγωγού TAP για τις εξαγωγές αερίου από το Αζερμπαϊτζάν ανακοίνωσε η Shah Deniz Consortium, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που πραγματοποιήθηκε στο Μπακού. 

«Είμαι πολύ ικανοποιημένος που η επιλογή για την μεταφορά του αερίου από το Σαχ Ντενίζ ΙΙ προς την Ευρώπη έγινε υπέρ του αγωγού TAP», δήλωσε ο γενικός διευθυντής του TAP, Kjetil Tungland. «Αυτό είναι το πρώτο και σημαντικό βήμα για το άνοιγμα του Νοτίου Διαδρόμου και, κοιτάζοντας προς το μέλλον, ο Νότιος Διάδρομος θα έχει να παίξει μέγιστο ρόλο στην ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης και στην διασφάλιση της διαφοροποίησης των προμηθειών αερίου στις αγορές της Δυτικής και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης».

«Είμαι βαθύτατα εντυπωσιασμένος με τα αποτελέσματα που έχει επιτύχει ο TAP και εξαιρετικά υπερήφανος που υπήρξα μέρος της ομάδας για τα τελευταία τρία χρόνια. Τους επόμενους μήνες θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε σκληρά με την SDC για να διασφαλίσουμε ότι μπορούμε να λάβουμε μια επιτυχημένη τελική επενδυτική απόφαση αργότερα φέτος. Ολοκληρώνοντας, θα ήθελα να ευχαριστήσω ειλικρινά όλους αυτούς που έχουν υποστηρίξει τον TAP τα τελευταία χρόνια, δίνοντας την δυνατότητα ώστε να επιλεγεί αυτό το ιστορικό και γεωστρατηγικό project και να επιδοκιμάσω την Shah Deniz Consortium για την πραγματοποίηση μιας δίκαιης και διαφανούς διαδικασίας επιλογής».

Υπενθυμίζεται ότι ο TAP θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το πεδίο Σαχ Ντενίζ ΙΙ του Αζερμπαϊτζάν στις πιο ελκυστικές αγορές της Ευρώπης. Ο μήκους περίπου 870 χιλιομέτρων αγωγός θα συνδεθεί με τον αγωγό Trans Anatolian Pipeline κοντά στα ελληνοτουρκικά σύνορα στους Κήπους, θα διαπερνά την Ελλάδα, την Αλβανία και την Αδριατική, και θα καταλήγει στην Νότια Ιταλία.

Η διαδρομή του αγωγού θα μπορεί να εξυπηρετεί την προμήθεια αερίου σε αρκετές χώρες της Νότιοανατολικής Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένων της Βουλγαρίας, της Αλβανίας, της Βοσνίας και Ερζεγοβίνης, του Μαυροβουνίου, της Κροατίας κ.α. Η κατάληξή του στην Ιταλία δίνει δυνατότητα για περαιτέρω μεταφορά φυσικού αερίου από την Κασπία προς ορισμένες από τις μεγαλύτερες αγορές της Ευρώπης, όπως η Γερμανία, η Γαλλία, η Βρετανία, η Ελβετία και η Αυστρία.

Μέτοχοι του TAP είναι η ελβετική Axpo (42,5%), η νορβηγική Statoil (42,5%) και η γερμανική E.ON (15%). Η κοινοπραξία Shah Deniz Consortium απαρτίζεται από τις BP, SOCAR και Total.

Σαμαράς: Η σημαντικότερη οικονομική εξέλιξη της δεκαετίας! 

Τα τεράστια οφέλη για την Ελλάδα από την επιλογή του αγωγού ΤΑΡ αναλύει σε δήλωσή του ο πρωθυπουργός Α. Σαμαράς, υπογραμμίζοντας ότι πρόκειται για την πιο σημαντική θετική οικονομική εξέλιξη της τελευταίας δεκαετίας.

Αναλυτικότερα, ο πρωθυπουργός σε δήλωσή του σημειώνει τα εξής:

Ανακοινώθηκε πριν από λίγο και επίσημα η επιλογή του αγωγού φυσικού αερίου ΤΑΠ, που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν, από την Κασπία. Θα διέρχεται από τη Βόρεια Ελλάδα και την Αλβανία, θα διασχίζει υποθαλάσσια την Αδριατική και θα καταλήγει στην Ιταλία.

Πρόκειται για ένα έργο τεράστιο. Μίας πολύ μεγάλης ενεργειακής υποδομής που θα γίνει, συνολικού ύψους δισεκατομμυρίων ευρώ! Ένα από τα μεγαλύτερα έργα που έχουν γίνει στην Ευρώπη τα τελευταία είκοσι χρόνια! Και το μεγαλύτερο που θα έχει γίνει στη Νότια Ευρώπη.

Μόνο στην Ελλάδα το ύψος της άμεσης ξένης επένδυσης ξεπερνάει το 1,5 δισεκατομμύριο ευρώ! Και η σημασία του είναι πολλαπλή:

* Πρώτον, αυτός ο αγωγός δεν ήταν το μόνο σχέδιο που υπήρχε για μεταφορά Αζέρικου Αερίου στην Ευρώπη. Για την ακρίβεια, μέχρι πρόσφατα υπήρχε η μοναδική υποψηφιότητα ενός άλλου αγωγού που θα παρέκαμπτε την Ελλάδα τελείως και θα περνούσε από την Τουρκία στη Βουλγαρία. Κι από κει στην Ρουμανία και στην Κεντρική Ευρώπη. Αναδείξαμε την υποψηφιότητα του ΤΑΠ και μέσα σε ελάχιστο χρόνο κερδίσαμε το έργο!

* Δεύτερον, η δημιουργία ενός τόσο σημαντικού έργου βάζει την Ελλάδα σταθερά στο χάρτη των αγωγών και του ενεργειακού εφοδιασμού ολόκληρης της Ευρώπης. Αυτό αποτελεί μία πολυσήμαντη «ψήφο εμπιστοσύνης» στην Ελλάδα και στις προοπτικές του τόπου μας στον Ευρωπαϊκό χώρο. Μετά την αναγγελία του ΤΑΠ τα «σενάρια καταστροφής» της Ελλάδας και εξόδου της από το ευρώ, σταματάνε οριστικά. Γιατί δεν έχουν πια κανένα νόημα. Γιατί, πείτε μου, ποιός θα έβαζε τόσα λεφτά σε μια χώρα οικονομικά, κοινωνικά και πολιτικά επικίνδυνη; Ειδικά όταν μιλάμε για ορισμένες από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κόσμου.

* Τρίτον, το ίδιο το έργο θα φέρει στην Ελλάδα, μέσα στα επόμενα χρόνια, β. Κι ακόμα 10 000 θέσεις εργασίας σε επιχειρήσεις που θα υποστηρίζουν το έργο. Και μάλιστα χωρίς απολύτως καμιά επιβάρυνση του Δημοσίου. Χώρια οι πρόσθετες θέσεις εργασίας για την περίοδο της κατασκευής του. Όλα αυτά αποτελούν πολύ σημαντική ενίσχυση για την οικονομία της χώρας μας που δοκιμάζεται σήμερα από ανεργία ρεκόρ...

* Τέταρτον, ο ΤΑΠ θα δώσει σημαντικά φορολογικά έσοδα στην Ελλάδα. Αλλά και στις τοπικές οικονομίες κάθε περιοχής απ' όπου θα περνά, στο κτήμα κάθε Έλληνα από όπου θα περνά, επίσης. Να σημειωθεί ακόμα ότι οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις από τη διέλευση ενός τέτοιου αγωγού είναι ουσιαστικά μηδενικές!

* Πέμπτον, η Ελλάδα θα έχει και έμμεση ωφέλεια αφού δεν θα εξαρτάται πια μόνο από έναν προμηθευτή αερίου. Ανοίγει ο δρόμος λοιπόν, για περισσότερη και φθηνότερη ενέργεια και μάλιστα ιδιαίτερα φιλική για το περιβάλλον.

* Έκτον, αυξάνεται κατακόρυφα η γεωπολιτική σημασία της Ελλάδας τόσο για τα Βαλκάνια όσο και για την Ευρώπη συνολικά. Από τον αγωγό ΤΑΠ θα μπορούν, σε επόμενο στάδιο, να εφοδιάζονται και οι χώρες της Βαλκανικής.

* Έβδομον, ο ΤΑΠ θα μεταφέρει αρχικά 10 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα το χρόνο με προοπτική, όμως, να διπλασιάσει μελλοντικά τις δυνατότητες του με μικρό επιπλέον κόστος επένδυσης. Αποτελεί, λοιπόν, πολύ σημαντικό έργο για τη διαφοροποίηση πηγών ενεργειακού εφοδιασμού, και πέραν της περιοχής των Βαλκανίων, στη νότια και στην κεντρική Ευρώπη. Αυτό το προσπαθούσε η Ευρώπη εδώ και είκοσι χρόνια. Αλλά τώρα μόλις γίνεται ένα τόσο μεγάλο και αποφασιστικό βήμα.

Η Ελλάδα και οι χώρες της περιοχής μας, μόνο οφέλη θα έχουν, δηλαδή περισσότερη ενεργειακή ασφάλεια και σε καλύτερες τιμές. Κι όλα αυτά με επίκεντρο πλέον την Ελλάδα.

Ακόμα, η εξέλιξη αυτή μετατρέπει την Ελλάδα σε ενεργειακό κόμβο, δηλαδή σε πόλο έλξης νέων επενδύσεων και νέων επιχειρήσεων.

Και καθιστά ακόμα πιο επιτακτική από την πλευρά της Ευρώπης τη στήριξη κρατών-μελών της, όπως η Ελλάδα, για να αναπτύξουν δικούς της φυσικούς πόρους. Και η Ελλάδα – όπως ξέρουμε - έχει τέτοιους πόρους! Ώστε από κόμβος μεταφοράς ενέργειας, η Ελλάδα, να γίνει και χώρα που θα παράγει και θα εξάγει ενέργεια.

Η υποψηφιότητα για την κατασκευή του ΤΑΡ ήταν κάτι που στην αρχή έμοιαζε δύσκολη. Πήραμε όμως τη στρατηγική απόφαση, την προωθήσαμε διακριτικά, δουλέψαμε γι' αυτό συστηματικά και, τελικά, το πετύχαμε!

Η επίσημη ανακοίνωση για την κατασκευή του ΤΑΡ αποτελεί την πιο σημαντική θετική οικονομική εξέλιξη που αφορά τη χώρα μας τα τελευταία δέκα χρόνια! Αποτελεί ακόμα μοχλό που μας σπρώχνει να βγούμε από την κρίση το ταχύτερο. Και προεξοφλεί ότι η Ελλάδα, η Ελλάδα που χτίζουμε σήμερα θα είναι πολύ καλύτερη, ισχυρότερη και πιο ανταγωνιστική από εκείνη που είχαμε πριν από την κρίση.

Δίνει κουράγιο το έργο αυτό κι αυτοπεποίθηση στο Ελληνικό λαό που δοκιμάζεται τόσο σκληρά. Και δίνει αποστομωτική απάντηση σε όλους αυτούς - εντός και εκτός Ελλάδας - που περίμεναν μόνο «δυσάρεστα νέα»...

Όμως η Ελλάδα έχει μπει πια στον αστερισμό των θετικών εξελίξεων. Μέχρι τώρα υπήρξαν αρκετές. Η αναγγελία του ΤΑΠ είναι η σημαντικότερη μέχρι σήμερα. Θα ακολουθήσουν σύντομα και άλλες..."

Στο θέμα αναφέρθηκε και ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Ευάγγελος Βενιζέλος. "Η επιλογή του αγωγού TAP για τη σύνδεση της Κασπίας με την Ευρώπη είναι μία εξαιρετικά θετική εξέλιξη όχι μόνο για την ενεργειακή αλλά και για την εξωτερική πολιτική της Ελλάδας. Γιατί ο αγωγός αυτός λειτουργεί ως ένας πρόσθετος παράγοντας σταθερότητας και ασφάλειας στην ευρύτερη περιοχή μας και νομίζω ότι τονώνει και τις ελληνοτουρκικές και τις ελληνοαλβανικές σχέσεις. Και αναδεικνύει το ρόλο της Ελλάδας, γεωγραφικό και πολιτικό, σε όλη την Νοτιοανατολική Ευρώπη και ιδίως στα Δυτικά Βαλκάνια", τόνισε μεταξύ άλλων ο επικεφαλής του ΠΑΣΟΚ. 

Πιθανή η συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου στον ΤΑΡ -Fast track οι απαλλοτριώσεις

Με ποσοστό από 1-5% θα μπορούσε να συμμετάσχει το Ελληνικό Δημόσιο στο μετοχικό κεφάλαιο του ΤΑΡ. Αυτό όμως θα γίνει μετά την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του αγωγού.

Επίσης η ΔΕΠΑ είναι από τις εταιρείες που διαπραγματεύονται την προμήθεια αερίου μέσω του ΤΑΡ σε ποσότητες 1 δισ. κυβικών μέτρων το χρόνο. Αυτά ανακοίνωσαν ο υπουργός και ο υφυπουργός ΠΕΚΑ Γιάννης Μανιάτης και Μάκης Παπαγεωργίου στην άτυπη ενημέρωση αναφορικά με τον αγωγό ΤΑΡ.

Σύμφωνα με τους ίδιους, η κυβέρνηση και η εταιρεία του ΤΑΡ, συμφώνησαν στη σύσταση ομάδας εργασίας με τη συμμετοχή εκπροσώπων των υπουργείων, του ΤΑΡ και της κοινοπραξίας του Σαχ Ντενιζ ΙΙ ( ΒΡ, Socar,Statoil κλπ), έργο της οποίας θα είναι η κατάρτιση του οδικού χάρτη με τα βήματα που πρέπει να γίνουν μέχρι την έναρξη της κατασκευής (απαλλοτριώσεις, αδειοδοτήσεις κλπ). Πάντως η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ τόνισε ότι όλες οι διαδικασίες θα έχουν χαρακτηριστικά fast track και θα επιδιωχθεί να γίνουν σε χρόνο ρεκόρ, καθώς το έργο είναι εθνικής σημασίας, όπως τόνισε ο κ. Μανιατης.

Την έναρξη των προκαταρκτικών εργασιών, η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ την βλέπει στις αρχές του 2014 με διάρκεια κατασκευής 3-4 χρόνια. Σε σχετική ερώτηση του euro2day, o κ. Παπαγεωργίου αποκάλυψε ότι η λειτουργία τμημάτων του αγωγού πριν την ολοκλήρωση του είναι κάτι που συζητείται. Αυτό θα σημάνει τη δυνατότητα για Ελλάδα και Βουλγαρία να προμηθευτούν ποσότητες αερίου από το Αζερμπαϊτζάν πολύ πριν την ολοκλήρωση του έργου.

Αναφορικά με τα οφέλη που θα έχει η χώρα, ο κ. Παπαγεωργίου διευκρίνισε ότι σε αυτά περιλαμβάνεται η είσπραξη φόρου απλό την εταιρεία του αγωγού που για διάστημα 15 χρόνων υπολογίζεται σε 300 εκατομμύρια, ενώ στη φάση της κατασκευής, η προμήθεια υλικών από τις ελληνικές βιομηχανίες (σωληνουργίες κ.λπ.) θα προσφέρει σημαντικά οφέλη.

Σύμφωνα με τον ίδιο, είσπραξη τελών διέλευσης σε παρόμοια έργα δεν προβλέπεται, ενώ η προοπτική αύξησης των ποσοτήτων φυσικού αερίου που θα διέρχονται απλό ελληνικό έδαφος σε συνδυασμό με την αξιοποίηση του αγωγού για τη μεταφορά και αερίου που θα βρεθεί στην ελληνική ΑΟΖ, αναβαθμίζει ακόμη περισσότερο τη σημασία του αγωγού.

Τέλος, σύμφωνα με την κατ αρχήν συμφωνία που υπάρχει, από τις ποσότητες σήμερα πρώτης φάσης λειτουργίας του αγωγού, δηλαδή τα 10 δισ. κυβικά μέτρα, η υποχρέωση μεταφοράς στην Ιταλία είναι της τάξης των 4-6 δισ. κυβικών και τα υπόλοιπα θα μπορούσαν να διατεθούν στην αγορά των Βαλκανίων (Βουλγαρία, Ρουμανία, δυτικά Βαλκάνια).

Οι διεθνείς αντιδράσεις

Θερμές ήταν και οι αντιδράσεις των Ευρωπαίων στην είδηση της επιλογής του αγωγού, με τον επικεφαλής της Κομισιόν, Ζοζέ Μπαρόζο να τη χαρακτηρίζει "απόφαση - ορόσημο" για την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης. 

"Καλωσορίζω τη σημερινή απόφαση της κοινοπραξίας του Σαχ Ντενίζ, που επέλεξε τον ΤΑΡ για τον Νότιο Διάδρομο. Είναι μια κοινή επιτυχία για την Ευρώπη και ορόσημο στην ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας της Ε.Ε. Είμαι πεπεισμένος ότι η σημερινή απόφαση, που στηρίζεται στην κοινή διακήρυξη που είχα υπογράψει με τον πρόεδρο Αλίγιεφ του Αζερμπαϊτζάν τον Ιανουάριο του 2011, θα παράσχει περαιτέρω δυναμική στο να καταστεί ο Νότιος Διάδρομος, μια άμεση σύνδεση από την Κασπία προς την Ευρωπαϊκή Ένωση", δήλωσε ο πρόεδρος της Κομισιόν.

Ο επίτροπος ενέργειας της ΕΕ, Γκίντερ Έτινγκερ, σημείωσε: "Έχουμε μια ξεκάθαρη δέσμευση από το Αζερμπαϊτζάν ότι το αέριο θα μεταφέρεται άμεσα στην Ευρώπη μέσω του νέου συστήματος αγωγών. Είτε το σύστημα αποτελείται από δυο αγωγούς -TANAP και ΤΑΡ- είτε από έναν, όπως προέβλεπαν παλαιότερα projects, δεν υπάρχει κάποια διαφορά σε όρους ενεργειακής ασφάλειας. Πλέον έχουμε έναν νέο εταίρο στο φυσικό αέριο και είμαι σίγουρος ότι θα αυξηθούν οι ποσότητες αερίου που μεταφέρονται στην Ε.Ε.". 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v