Δεν υπάρχει λόγος άρσης της βουλευτικής ασυλίας του, η παρουσία του στην Εξεταστική Επιτροπή δείχνει ότι δεν κρύβεται, ενώ κρίσιμα ζητήματα που αφορούν τις αιτίες του τραγικού δυστυχήματος στα Τέμπη διερευνώνται από τη Δικαιοσύνη.
Αυτά, μεταξύ άλλων, κατέθεσε ο πρώην υπουργός Μεταφορών και νυν βουλευτής της ΝΔ, Κώστας Καραμανλής, στο πρώτο τρίωρο των σημερινών εργασιών της Εξεταστικής Επιτροπής, οι οποίες βρίσκονται ακόμα σε εξέλιξη.
Δεδομένου ότι ο κ.Καραμανλής υπερτόνισε την παρουσία του στην Επιτροπή, ως απόδειξη ότι δεν κρύβεται, η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ Μιλένα Αποστολάκη παρενέβη παρατηρώντας: “Δεν θα μπορούσατε ούτε να μην είστε εδώ ούτε να κρυφτείτε, άρα μην δημιουργείτε παραμορφωτική εκτίμηση της στάσης σας”.
Στην αρχική ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Βασίλη Κόκκαλη γιατί δεν δέχεται να αρθεί η ασυλία του για να δικαστεί από τους φυσικούς δικαστές, ο κ.Καραμανλής απάντησε ότι δεν κατηγορείται για ενέργεια ή παράλειψη που έκανε με τη βουλευτική του ιδιότητα, αλλά εξετάζεται με την (πρώην) υπουργική του ιδιότητα.
Στην παρατήρηση του βουλευτή ότι, με βάση αυτή την απάντηση, θα έπρεπε να δεχτεί τη σύσταση Προανακριτικής Επιτροπής της Βουλής “που πρότεινε το ΠΑΣΟΚ και δεχθήκαμε κι εμείς”, ο κ.Καραμανλής παρέπεμψε στην απόρριψη του αιτήματος από τη Βουλή. “Δηλαδή από την κυβερνητική πλειοψηφία”, όπως παρατήρησε ο βουλευτής.
Η ερώτηση του κ.Κόκκαλη για το εξώδικο που είχαν στείλει οι Μηχανοδηγοί πριν από το δυστύχημα, θέτοντας θέμα ασφάλειας των δρομολογίων, δεν απαντήθηκε διότι ο πρόεδρος της Επιτροπής Δημήτρης Μαρκόπουλος ανακοίνωσε υπέρβαση του χρόνου που είχε δοθεί στον βουλευτή.
Όταν τέθηκε εκ νέου από τον βουλευτή του ΚΚΕ Νίκο Καραθανασόπουλο, ο πρώην υπουργός είπε ότι “από τους συνδικαλιστές τίθενται πάντα ζητήματα ασφαλείας”.
Αρνήθηκε κατηγορηματικά δε, ότι “έφτασε στο γραφείο μου ή υπόψη μου οποιαδήποτε καταγγελία για παράνομα φορτία”, τονίζοντας ότι αυτό είναι αρμοδιότητα της Hellenic Train.
Έδειξε επίμονα δε, στο “ανθρώπινο λάθος”, τονίζοντας: “Για να είναι ασφαλή τα τρένα είναι σημαντικό να τηρείται ευλαβικά ο κανονισμός κυκλοφορίας τους. Αυτός ο Γενικός Κανονισμός Λειτουργίας παραβιάστηκε κατά συρροή εκείνο το μοιραίο βράδυ. Τέτοιες παραβιάσεις καμία σύμβαση 717 δεν θα μπορούσε να αντιμετωπίσει”.
Για τις κρίσιμες καταγγελίες, όπως για το μπάζωμα του χώρου του δυστυχήματος ή για στοιχεία που έχουν σβηστεί από κάμερες ή για παραλείψεις στην εκπαίδευση προσωπικού, ο κ.Καραμανλής απάντησε ότι διερευνώνται από τη Δικαιοσύνη.
Για την περίφημη σύμβαση 717, που αφορά τηλεδιοίκηση-σηματοδότηση, επισήμανε ότι ήταν “ένα κομμάτι της ασφάλειας” και ότι έπρεπε να γίνουν πολλά ακόμα για τη διασφάλιση της διαλειτουργικότητας, με την επίμονη επισήμανση “όλα τα συστήματα τα χειρίζονται άνθρωποι”.
Ειδικά για την πολυετή ανακατασκευή του εμπορικού σταθμού Ζάχαρης απάντησε πως αφενός ήταν συνδεδεμένη με τη σύμβαση 717 (“δεν είναι σταθμός τηλεδιοίκησης αλλά σηματοδότησης και πάντα ήταν μη επανδρωμένος”) και, αφετέρου, “ακόμα και να λειτουργούσε η Ζάχαρη δεν θα έβλεπε το επίμαχο σημείο του δυστυχήματος, αφού αυτό έγινε μεταξύ Νέων Πόρων και Ευαγγελισμού”.
Σύγκρουση συμφερόντων;
Σε ερώτηση της κ.Αποστολάκη εάν υπήρξε σύγκρουση συμφερόντων, καθώς την περίοδο που το υπουργείο διαπραγματευόταν με τη Hellenic Train την υπογραφή της σύμβασης του 2022 (με μείωση κατά 650 εκατ. ευρώ των υποχρεωτικών επενδύσεων της εταιρίας στο δίκτυο) ο νομικός σύμβουλος του υφυπουργού Υποδομών ήταν παράλληλα νομικός σύμβουλος της Hellenic Train, ο κ.Καραμανλής απάντησε αρνητικά. Διότι, όπως είπε, “ήταν νομικός σύμβουλος του υφυπουργού Υποδομών και όχι του υφυπουργού Μεταφορών”.
Σε άλλη ερώτηση, της βουλευτή της Νέας Αριστεράς Πέτης Πέρκα, για την διετή καθυστέρηση υπογραφής της “σύμβασης 717” (το 2021 αντί του 2019), ο πρώην υπουργός απάντησε ότι, κατά την δική του εκτίμηση τότε, εξακολουθούσαν να υπάρχουν προβλήματα από τις επικαιροποιημένες μελέτες.