«Κάνω μία μεγάλη διάκριση μεταξύ της υπουργικής θέσης, η οποία είναι αποκλειστική δική μου αρμοδιότητα γιατί εγώ διορίζω και απολύω, και της εκλογής κάποιου στο κοινοβούλιο, που τελικά εγώ μπορεί μεν να επιλέγω το ψηφοδέλτιο, αλλά αν οι πολίτες δεν τον επιλέξουν ή δεν επιλέξουν κάποιον στη διαδικασία της εκλογής δεν θα είναι στην επόμενη Βουλή», υποστήριξε ο Κυριάκος Μητσοτάκης μιλώντας στο podcast «Μπούκλα 99» και στη Νεφέλη Μεγκ.
Η τοποθέτηση του πρωθυπουργού έχει ως εξής:
Νεφέλη Μεγκ: Ωραία, είπατε αξίζει να παραμείνεις στην πολιτική. Εγώ τώρα, με όλα αυτά που έχουν συμβεί, έγινε αυτό με τα Τέμπη, εγώ έχω αναφερθεί πολλές φορές στα δικά μου podcast, δηλαδή πιστεύετε ότι ο κ. Καραμανλής αξίζει να παραμείνει στην πολιτική;
Κυριάκος Μητσοτάκης: Καταρχάς, να κάνουμε έναν διαχωρισμό μεταξύ της θέσης που έχει να κάνει με την εκτελεστική εξουσία, της θέσης του Υπουργού για να το πω έτσι πολύ απλά, και του βουλευτή. Ο βουλευτής εκλέγεται, άρα δεν διορίζεται, εκλέγεται από τους πολίτες, οι πολίτες ανά πάσα στιγμή έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν ανάμεσα σε πολλούς υποψηφίους και τελικά εκλέγονται αυτοί οι οποίοι συγκεντρώνουν τον μεγαλύτερο αριθμό ψήφων. Άρα ο βουλευτής δεν διορίζεται, εκλέγεται. Θα μου πεις, μπαίνει στο ψηφοδέλτιο από κάποιο κόμμα…
Νεφέλη Μεγκ: Εσείς τον επιλέγετε.
Κυριάκος Μητσοτάκης: Τον επιλέγει το κόμμα, ναι, και η τελική επιλογή είναι δική μου. Όμως κάνω μία μεγάλη διάκριση μεταξύ της υπουργικής θέσης, η οποία είναι αποκλειστική δική μου αρμοδιότητα γιατί εγώ διορίζω και απολύω, και της εκλογής κάποιου στο κοινοβούλιο, που τελικά εγώ μπορεί μεν να επιλέγω το ψηφοδέλτιο, αλλά αν οι πολίτες δεν τον επιλέξουν ή δεν επιλέξουν κάποιον στη διαδικασία της εκλογής δεν θα είναι στην επόμενη Βουλή. Άρα, τελικά η κρίση περνά στους πολίτες. Και οι πολίτες πάντα έχουν την επιλογή αν δεν θέλουν κάποιον ή κάποια να ψηφίσουν κάποιον άλλον.
Νεφέλη Μεγκ: Εσείς γιατί τον θέλετε στο ψηφοδέλτιο όμως;
Κυριάκος Μητσοτάκης: Γιατί θεωρώ ότι ανέλαβε πλήρως την πολιτική ευθύνη παραιτούμενος από Υπουργός και αναγνωρίζοντας ότι, έχοντας την εποπτεία ενός οργανισμού ο οποίος ήταν, θα έλεγα, ο υπεύθυνος, και αναφέρομαι στον ΟΣΕ, για ένα τραγικό δυστύχημα, ανέλαβε το μερίδιο της ευθύνης που του αναλογεί παραιτούμενος. Από εκεί και πέρα τα υπόλοιπα θα τα κρίνουν οι πολίτες.
Νεφέλη Μεγκ: Το ότι παραιτούμαι από κάπου σημαίνει αναλαμβάνω την ευθύνη. Αυτό πρέπει να…
Κυριάκος Μητσοτάκης: Εγώ θέλω να σε ρωτήσω: θυμάσαι πολλές άλλες περιπτώσεις Υπουργών που να έχουν παραιτηθεί αναλαμβάνοντας την πολιτική ευθύνη όταν κάτι πήγε στραβά; Για να δούμε και την άλλη πλευρά.
Νεφέλη Μεγκ: Εντάξει, δεν θα του στήσουμε και ανδριάντα όμως που παραιτήθηκε.
Κυριάκος Μητσοτάκης: Όχι, αλλά αυτό το οποίο εσύ θεωρείς -και απολύτως λογικό- να είναι αυτονόητο στην Ελλάδα δεν συνέβαινε πάντα. Άρα εγώ θεωρώ ότι το αυτονόητο μερικές φορές, δεν λέω ότι πρέπει να το χειροκροτούμε, αλλά ας αναγνωρίζουμε τουλάχιστον ότι δεν γίνεται πάντα.
Νεφέλη Μεγκ: Εγώ λίγο θα επανέλθω και θέλω να το τονίσω αυτό, ότι όταν παραιτείται κάποιος παίρνει την πολιτική ευθύνη, τέλεια. Αλλά αυτό δεν πρέπει να έχει και συνέπειες; Δηλαδή αναγνωρίζω την πολιτική ευθύνη, σούπερ, μπράβο σου, μπράβο που το έκανες, μπράβο που παραιτήθηκες, αλλά αυτό πρέπει να συνεχίσει να συνεχίσει…
Κυριάκος Μητσοτάκης: Και πού σταματάει αυτό; Να σε ρωτήσω, πού σταματάει αυτό; Η αναγνώριση της πολιτικής ευθύνης από μόνη της είναι μία πράξη σωστή. Έχεις την εποπτεία ενός οργανισμού, γίνεται ένα τραγικό ατύχημα, αναγνωρίζεις την ευθύνη, παραιτείσαι. Εγώ έχω την ανώτατη, θα έλεγα, ευθύνη επειδή ό,τι συμβαίνει στην χώρα, θεωρητικά, είναι υπό την δική μου εποπτεία, αναγνωρίζω και εγώ το μερίδιο της ευθύνης που μας αναλογεί. Ζητώ συγγνώμη και κοιτάζω να δω τι μπορώ να κάνω για να διορθώσω τα κακώς κείμενα. Αυτό θεωρώ ότι είναι ένα λογικό και κατανοητό πλαίσιο το οποίο τραβάει μία γραμμή μεταξύ της πραγματικής ανάληψης της ευθύνης, το να φεύγει κάποιος από μία θέση είναι ανάληψη ευθύνης, και της ανάγκης βέβαια πάντα να μην προσωποποιούμε και να μην στοχοποιούμε κατ’ ανάγκη ανθρώπους χωρίς να δίνουμε την απαραίτητη έμφαση στο τι πρέπει να γίνει από εδώ και στο εξής.
Δηλαδή, για εμένα το κεφάλαιο το οποίο με πόνεσε όσο, πιστεύω, πόνεσε οποιονδήποτε άλλο Έλληνα -και θα έλεγα και λίγο παραπάνω διότι έχοντας την ευθύνη αισθάνεσαι πάντα ένα μεγαλύτερο βάρος για το τι θα μπορούσες να είχες κάνει διαφορετικά για να αποφύγεις αυτό το ατύχημα. Ο δικός μου ρόλος είναι να μετατρέψω αυτόν τον θυμό, τη στενοχώρια, την όποια αίσθηση ευθύνης αισθάνομαι, σε μία δημιουργική, θα έλεγα, πράξη διόρθωσης αυτών που οδήγησαν σε αυτό το ατύχημα.
Νεφέλη Μεγκ: Ναι, διορθώσεις προφανώς. Ο κ. Καραμανλής, όμως, δεν νομίζω ότι μπορεί να διορθώσει όταν έγινε κάτι τέτοιο. Ίσα, ίσα, ήταν ένας Υπουργός, εγώ κυκλοφορώ με τα μέσα, δεν έχω αμάξι, κανονικά λεωφορεία και αυτά. Είναι, πώς να σας πω, τα μέσα στην Αθήνα είναι κλάψ’ τα. Είναι κλάψ’ τα. Δεν υπάρχουν δρομολόγια, ακυρώνονται πάρα πολλά, υπάρχουν πάρα πολλές απεργίες συνεχώς, στάσεις εργασίας, που έχετε ψηφίσει και ένα νόμο, υποτίθεται ότι θα υπήρχε προσωπικό ασφαλείας. Τώρα τα λέω αυτά γιατί ο κύριος Καραμανλής ήταν Υπουργός Μεταφορών. Γιατί δεν εφαρμόστηκε ποτέ αυτός ο νόμος για το προσωπικό ασφαλείας όταν γίνονται απεργίες και στάσεις;
Κυριάκος Μητσοτάκης: Καταρχάς να διαχωρίσουμε δύο διαφορετικά προβλήματα τα οποία αναδεικνύεις. Πράγματι τα μέσα μαζικής μεταφοράς, και αναφέρομαι κυρίως στα λεωφορεία δεν είναι στην κατάσταση που θα θέλαμε. Κάναμε μία μεγάλη προσπάθεια -μέσα από τις συνηθισμένες, δυστυχώς, καθυστερήσεις που έχουμε σε μεγάλους διαγωνισμούς - να προμηθευτούμε καινούρια λεωφορεία. Θα έχουμε καινούρια λεωφορεία εντός των επόμενων 18-24 μηνών, θα είναι η πρώτη παρτίδα από αυτά τα οποία παραλαμβάνουμε.
Αλλά η κατάσταση στα λεωφορεία μας σήμερα είναι ακόμα προβληματική ως προς τις υποδομές, τα λεωφορεία είναι χάλια, να τα πούμε πολύ απλά.
Νεφέλη Μεγκ: Χάλια. Και τα τρόλεϊ είναι χάλια…
Κυριάκος Μητσοτάκης: Το Μετρό δεν είναι χάλια, όμως. Να σου δώσω ένα παράδειγμα…
Νεφέλη Μεγκ: Ο Ηλεκτρικός, όμως, είναι…
Κυριάκος Μητσοτάκης: Ο Ηλεκτρικός είναι προβληματικός γιατί είναι παλιά τα τρένα. Το Μετρό δεν είναι χάλια. Και επειδή πρέπει να λέμε και τα σωστά, να σου θυμίσω ότι το μεγαλύτερο έργο υποδομής το οποίο δρομολογείται σήμερα στη χώρα είναι η επέκταση του Μετρό, είναι η νέα γραμμή του Μετρό, η γραμμή 4, όπου ήδη έχουν ξεκινήσει οι εργασίες, μπαίνει ήδη ο μετροπόντικας. Θα μου πεις θα πάρει 7-8 χρόνια να ολοκληρωθεί, ναι, αλλά όλα από κάπου ξεκινάνε.
Νεφέλη Μεγκ: Ναι, εμένα όμως με ενδιαφέρει ο Ηλεκτρικός. Εγώ είμαι στην Καλλιθέα, περνάει από εκεί πράσινη γραμμή, να σας το πω πολύ εγωιστικά. Τι θα γίνει με αυτόν τον Ηλεκτρικό;
Κυριάκος Μητσοτάκης: Θα φροντίσουμε, όταν έχουμε τις οικονομικές δυνατότητες, να αλλάξουμε τα τρένα. Διότι αυτό σε απασχολεί σε εσένα, τα τρένα είναι παλιά, έτσι δεν είναι; Το λέω καλά;
Νεφέλη Μεγκ: Βέβαια.
Κυριάκος Μητσοτάκης: Λοιπόν, είναι παλιά και όταν τα τρένα είναι παλιά μπορεί να καθυστερούν, να έχουμε άλλου είδους προβλήματα ως προς τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το μέσο αυτό. Άρα έχουμε ένα καλό Μετρό και έναν προβληματικό Ηλεκτρικό. Και έχουμε συχνά στάσεις εργασίας και απεργίες. Έχουμε όντως ψηφίσει έναν νόμο, αποδεικνύεται πιο δύσκολος στην εφαρμογή του. Αλλά νομίζω ότι θα πρέπει να έχουμε μία αίσθηση, και νομίζω και οι εργαζόμενοι να έχουν μία ευθύνη, όταν πρόκειται για απεργίες οι οποίες έχουν να κάνουν με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, νομίζω και οι ίδιοι να έχουν την ταλαιπωρία την οποία θα υποστεί η ευρύτερη κοινωνία, οι χρήστες των μέσων μαζικής μεταφοράς, όταν προκηρύσσουν μία τέτοια απεργία. Η απεργία, όπως ξέρεις, είναι κατοχυρωμένη από το Σύνταγμα, τελικά μπορεί να κριθεί και από τα δικαστήρια, όπως έχει γίνει συχνά, να κριθεί δηλαδή παράνομη και καταχρηστική και όλοι πρέπει να σεβαστούμε αυτές τις αποφάσεις. Αλλά πρέπει να σου πω ότι σε οποιαδήποτε ευρωπαϊκή χώρα όταν γίνεται μία μεγάλη απεργία, κατά κανόνα αυτή επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Νεφέλη Μεγκ: Γι’ αυτό υπάρχει το προσωπικό ασφαλείας, για να αντισταθμίζεται αυτή η ταλαιπωρία. Εμένα η αίσθηση….
Κυριάκος Μητσοτάκης: Ναι, αλλά να σου πω όμως και κάτι, να σου δώσω και την άλλη πλευρά αυτού του επιχειρήματος. Μπορείς να έχεις πράγματι προσωπικό ασφαλείας και θα περνάει το Μετρό με πολύ μικρότερη συχνότητα από ό,τι θα περνούσε εάν λειτουργούσε πλήρως το μέσο αυτό. Ούτε αυτό θα σου λύσει πλήρως το πρόβλημα. Πάλι θα έχεις μία μεγάλη ταλαιπωρία.
Νεφέλη Μεγκ: Θα μου το λύσει, γιατί για να πάω εγώ Καλλιθέα-Παιανία είναι με τα μέσα μία ώρα και σαράντα λεπτά, συγγνώμη. Είναι πάρα πολύ μεγάλο. Δηλαδή όταν δεν υπάρχει καθόλου εγώ πρέπει να πάρω ταξί. Αν υπάρχει θα το πάρω και θα πάω.
Κυριάκος Μητσοτάκης: Έχεις δίκιο σε αυτό. Απομένει λοιπόν να δοκιμαστεί στην πράξη το πώς θα λειτουργήσει το πλαίσιο του προσωπικού ασφαλείας στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Δεν το έχουμε πετύχει στον βαθμό που θα θέλαμε. Αλλά τονίζω, και θα το επαναλάβω: η απεργία είναι συνταγματικά κατοχυρωμένη, κρίνεται τελικά από τα δικαστήρια και κάθε φορά που θα έχουμε μία μεγάλη απεργία θα υπάρχει η ταλαιπωρία. Λυπάμαι που…
Νεφέλη Μεγκ: Εμένα δεν με καλύπτει αυτό.
Κυριάκος Μητσοτάκης: Ναι, αλλά τι θέλεις να σου πω παραπάνω;
Νεφέλη Μεγκ: Δεν με καλύπτει. Ωραία…
Κυριάκος Μητσοτάκης: Τότε να φωνάξεις την επόμενη φορά εδώ αυτούς οι οποίοι απεργούν, να τους ρωτήσεις γιατί απεργούν, να αντιληφθούν και αυτοί ενδεχομένως ότι μία απεργία που ταλαιπωρεί όλη την πόλη της Αθήνας δεν είναι ο πιο πρόσφορος τρόπος για να διεκδικήσουν αυτά τα οποία θέλουν να διεκδικήσουν. Και να μπορούμε ενδεχομένως να βγάλουμε τα συμπεράσματά μας.
* Διαβάστε όλο τον διάλογο στη στήλη Συνοδευτικό Υλικό.