Η κυβέρνηση υποχωρεί από την αρχική της θέση «να ψηφίζουν όλοι οι απόδημοι χωρίς κανέναν περιορισμό» και συνεπώς το ενδεχόμενο να βρεθεί κοινός τόπος δεν μοιάζει απίθανο.
Την Δευτέρα θα συνεδριάσει εκ νέου η διακομματική επιτροπή προκειμένου να καταλήξουν τα κόμματα σε τελική συμφωνία ή να διαπιστωθεί ναυάγιο.
Ο αρμόδιος υπουργός Εσωτερικών Τάκης Θεοδωρικάκος, εν όψει αυτής της συνεδρίασης, απέστειλε το μεσημέρι επιστολή στα κόμματα, μέσω της οποίας γίνεται προφανές ότι η κυβέρνηση υιοθετεί – όπως αναμενόταν – τη θέση του ΚΚΕ.
Δηλαδή: το δικαίωμα ψήφου των αποδήμων να είναι συνάρτηση του χρονικού ορίου απουσίας από την Ελλάδα «μέχρι τριάντα χρόνια», να αποδεικνύεται η ενεργή οικονομική σχέση με τη χώρα (φορολογική δήλωση κλπ), να ψηφίζουν αυτοπροσώπως στα εκλογικά τμήματα (σ.σ. εδώ προστίθεται και η επιστολική ψήφος όπου δεν υπάρχει η δυνατότητα να διαμορφωθούν τμήματα), να εκλέγονται βουλευτές από το Επικρατείας και οι ψήφοι να προσμετρώνται στο τελικό εκλογικό αποτέλεσμα.
Το μείζον θέμα (στο οποίο πρέπει να απαντήσει η κυβέρνηση τη Δευτέρα) είναι εάν οι προϋποθέσεις για χρονικό όριο απουσίας από την Ελλάδα και διαπίστωση της ενεργούς φορολογικής σχέσης με τη χώρα, θα ενταχθούν στην εν εξελίξει Συνταγματική αναθεώρηση.
Σε διαφορετική περίπτωση, οι σχετικές διατάξεις του νόμου (που θα ψηφιστεί) θα καταπέσουν στο ΣτΕ και ο νόμος να ισχύσει χωρίς κανέναν περιορισμό.
Η πρώτη αντίδραση της Κουμουνδούρου
Μετά από την εξέλιξη αυτή, το θέμα τέθηκε εκτάκτως στη σημερινή συνεδρίαση της Πολιτικής Γραμματείας του ΣΥΡΙΖΑ.
Στην ανακοίνωση που εξέδωσε, αφού υπενθυμίζει ότι ο ΣΥΡΙΖΑ «υπήρξε το πρώτο και μέχρι στιγμής το μοναδικό κόμμα που έχει καταθέσει πλήρη, αναλυτική πρόταση νόμου και σχετική πρόταση στο πλαίσιο της συνταγματικής αναθεώρησης έτσι ώστε να κατοχυρωθεί πλήρως το δικαίωμα ψήφου των Ελλήνων του εξωτερικού”, λαμβάνοντας υπόψη την ευρωπαϊκή και διεθνή εμπειρία, τονίζει:
- Μέχρι σήμερα έχουν κατατεθεί στο δημόσιο διάλογο δύο διαφορετικές αντιλήψεις: η πρώτη, της ΝΔ στην οποία προσχώρησε και το ΚΙΝΑΛ ανατρέποντας την πάγια θέση του, δεν λαμβάνει καθόλου υπόψη την ευρωπαϊκή πρακτική χωρών με μεγάλη διασπορά, όπως η Ελλάδα, ώστε να αποφεύγεται η αλλοίωση του εκλογικού σώματος.
- Η δεύτερη αντίληψη αναγνωρίζει το δικαίωμα της ψήφου των αποδήμων, ρυθμίζοντάς το όμως στο πλαίσιο συστήματος αντιπροσώπευσης με δύο τρόπους: είτε με ξεχωριστές εκλογές όπου οι ίδιοι οι απόδημοι εκλέγουν τους εκπροσώπους τους σε αυτοτελείς εκλογικές περιφέρειες (πρόταση ΣΥΡΙΖΑ) είτε θέτοντας προϋποθέσεις για την άσκηση του εκλογικού δικαιώματος (προτάσεις ΚΚΕ και ΜέΡΑ25).
Επειδή ο ΣΥΡΙΖΑ πιστεύει στην ανάγκη να ακουστεί η φωνή των αποδήμων Ελλήνων και να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση για πρώτη φορά μετά από 40 χρόνια, θα επιδιώξει τις επόμενες μέρες τη σύνθεση ανάμεσα στις προτάσεις που σέβονται τη δημοκρατική αρχή, τη συνταγματική νομιμότητα και τη διεθνή εμπειρία.
Με μόνη προϋπόθεση να αξιοποιηθεί η τρέχουσα διαδικασία της αναθεώρησης του άρθρου 54 του Συντάγματος ώστε η όποια νομοθετική παρέμβαση σε αυτή τη κατεύθυνση να μην κινδυνεύει να εκπέσει ως αντισυνταγματική.