Αλλαγή του θεσμικού πλαισίου, που θα επιταχύνει τη διαδικασία αποζημιώσεων των δικαιούχων της Ασπίς Πρόνοια, αναμένεται μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2018, σύμφωνα με χθεσινή δήλωση του προέδρου των ζημιωθέντων πελατών του πάλαι ποτέ ασφαλιστικού Ομίλου Νίκου Κεχαγιάογλου.
Ειδικότερα, με βάση τα σημερινά δεδομένα, θα πρέπει πρώτα να ολοκληρωθεί η εκκαθάριση της ασφαλιστικής εταιρείας (η οποία ενδεχομένως να κρατήσει και δεκαετίες) και… μετά οι δικαιούχοι να απευθυνθούν στο Εγγυητικό Κεφάλαιο του κλάδου ζωής, προκειμένου να εισπράξουν το μεγαλύτερο κομμάτι των χρημάτων που δικαιούνται.
Αντίθετα, με βάση τη θεσμική αλλαγή που αναμένεται, οι αποζημιώσεις από τον Εκκαθαριστή και από το Εγγυητικό Κεφάλαιο θα δίδονται σταδιακά και παράλληλα, γεγονός που θα οδηγήσει σε πιο γρήγορες εισπράξεις των δικαιούχων.
Ας υποθέσουμε ότι ένας δικαιούχος της Ασπίς Πρόνοια είναι εγγεγραμμένος στη λίστα του εκκαθαριστή για απαίτηση 1.000 ευρώ. Ο δικαιούχος αυτός προβλέπεται να εισπράξει:
α) Γύρω στα 200-300 ευρώ από την εκκαθάριση της Ασπίς Πρόνοια, ανάλογα με το πόσο υψηλά ή χαμηλά θα εκποιηθούν τα ακίνητα της εταιρείας.
β) Αν το παραπάνω ποσό είναι 200 ευρώ, θα εισπράξει επιπλέον το 70% των υπόλοιπων 800 ευρώ από το Εγγυητικό Κεφάλαιο. Δηλαδή, αθροιστικά θα καρπωθεί 760 ευρώ.
Πότε όμως θα εισπράξει τελικά το παραπάνω ποσό; Αυτό είναι άγνωστο. Όπως όμως όλα δείχνουν, οι καταβολές θα γίνουν σε βάθος αρκετών ετών τόσο από τον Εκκαθαριστή, όσο και από το Εγγυητικό Κεφάλαιο, το οποίο έχει σήμερα περιουσία γύρω στα 40 εκατ. ευρώ και θα χρειαστεί τουλάχιστον μια πενταετία προκειμένου να εξοφλήσει τους δικαιούχους της Ασπίς.
Αιτήματα, εκκρεμότητες, διαμαρτυρίες
Από την πλευρά του, ο Σύλλογος Ζημιωθέντων ζητά τον μακρόχρονο δανεισμό του Εγγυητικού Κεφαλαίου από τις τράπεζες με εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου, έτσι ώστε τα ποσά αυτά να δοθούν άμεσα στους δικαιούχους, οι οποίοι ήδη περιμένουν από το 2009!
Πέραν όμως του χρόνου των αποζημιώσεων, έντονες είναι οι διαμαρτυρίες πάρα πολλών ασφαλισμένων της πρώην Ασπίς Πρόνοια γιατί δεν έχουν ενταχθεί στη λίστα των δικαιούχων από τον Εκκαθαριστή.
Οι ασφαλισμένοι αυτοί εντάσσονται σε δύο κατηγορίες: Πρώτον, σε αυτούς που δεν υπέβαλαν σχετική αίτηση, γιατί προφανώς δεν είχαν ενημερωθεί έγκαιρα και δεύτερον, σε όσους είχαν αποκτήσει προϊόντα Aspis Asset.
Εναντίον του αποκλεισμού αυτού έχουν ήδη ασκηθεί πρωτόδικα αιτήσεις ανακοπών (ορισμένες κερδήθηκαν, άλλες όχι) και τους επόμενους μήνες προγραμματίζεται και η εκδίκασή τους σε δεύτερο βαθμό.
Ειδικότερα, το σκεπτικό της μη ένταξης των κατόχων του Aspis Asset στη λίστα των δικαιούχων έγινε με το σκεπτικό ότι: α) Δεν είχε παρέλθει τριετία από την έκδοσή τους μέχρι το λουκέτο της εταιρείας, άρα δεν μπορούσαν τα προϊόντα αυτά να ρευστοποιηθούν και β) Ήταν επενδυτικά προϊόντα και όχι ασφαλιστικά.
Οι εκπρόσωποι των ζημιωθέντων πελατών της Ασπίς Πρόνοια εξέφρασαν την αγανάκτησή τους, αμφισβητώντας έντονα τη βασιμότητα των προαναφερθέντων επιχειρημάτων, καθώς: α) Το γεγονός ότι δεν παρήλθε τριετία δεν οφείλεται στους πελάτες αλλά στην εταιρεία και στις Εποπτικές Αρχές και β) Τα προϊόντα αυτά διατίθεντο επί σειρά ετών ως ασφαλιστικά προϊόντα.