Εισηγμένες: Αναδιάρθρωση… αλά ελληνικά!

Πώς εξελίσσονται τα προγράμματα ανασύνταξης των εισηγμένων εταιρειών απέναντι στην οικονομική κρίση. Πετυχημένες κινήσεις και απλές «καραμέλες» που αποσκοπούν στο να κερδηθεί χρόνος. 11 παραδείγματα στο ΧΑ.

Εισηγμένες: Αναδιάρθρωση… αλά ελληνικά!
Κοινό χαρακτηριστικό για το σύνολο των επιχειρήσεων είναι στις μέρες μας ο σχεδιασμός και η υλοποίηση… προγραμμάτων αναδιάρθρωσης.

Η κίνηση αυτή είναι αναγκαία ώστε οι εταιρείες να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα που προέκυψαν λόγω της οικονομικής κρίσης, αλλά πολλές φορές είναι και «καραμέλα» για να πειστούν τράπεζες, στρατηγικοί επενδυτές, προμηθευτές και συνεργάτες…

Στις περιπτώσεις αυτές, οι προοπτικές είναι ιδιαίτερα δυσμενείς και τα προγράμματα αναδιάρθρωσης απλώς εξαγγέλλονται για να κερδηθεί χρόνος, μήπως σε κάποια μελλοντική φάση γίνει η θετική έκπληξη για τις εταιρείες.

Τα κυριότερα συστατικά των προγραμμάτων αναδιάρθρωσης είναι η μείωση του μεγέθους, ο περιορισμός του κόστους, οι πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων, ο αναπροσανατολισμός των εργασιών με έμφαση σε νέα προϊόντα και αγορές κ.ά.

Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου τέτοια προγράμματα έχουν προχωρήσει με ικανοποιητικό ρυθμό.

Αρκετές, για παράδειγμα, είναι οι εταιρείες που το 2011 κατάφεραν είτε να διατηρηθούν σε κερδοφόρο πορεία, είτε ακόμη και να βελτιώσουν την κάτω γραμμή των αποτελεσμάτων τους, παρά το γεγονός ότι είχαν να αντιμετωπίσουν μια συρρικνούμενη αγορά, ή ότι υποχρεώθηκαν σε μείωση των πωλήσεών τους. Κατά την προηγούμενη δεκαετία, χαρακτηριστικά παραδείγματα επιτυχημένων turn around stories (αναδιάρθρωση που γύρισε τη ζημία σε κέρδη) ήταν οι εταιρείες Μύλοι Λούλη, Eurodrip, Μάρμαρα Κυριακίδη και Ideal.

Παρ' όλα αυτά, κοινή διαπίστωση των παραγόντων της αγοράς είναι πως η εκπόνηση και η υλοποίηση αναδιάρθρωσης μέσα σε περίοδο κρίσης είναι πολύ δύσκολη υπόθεση.

Μερικές ενδεικτικές περιπτώσεις

Αμέσως παρακάτω ακολουθούν μερικά προγράμματα αναδιάρθρωσης από τον χώρο του Χρηματιστηρίου της Αθήνας.

Nutriart: Μπορεί το θέμα της συμφωνίας με τις τράπεζες να μην έχει ολοκληρωθεί ακόμη, ωστόσο ο νέος δανεισμός ύψους 15 εκατ. ευρώ έχει ήδη «πέσει» και ο εισηγμένος όμιλος έχει ξεκινήσει και πάλι την ομαλή λειτουργία του, επιστρέφοντας στα ράφια των super markets, με την πλειονότητα (γύρω στο 80%) των κωδικών του.

Η διοίκηση της Nutriart δηλώνει ευχαριστημένη καθώς το brand name Κατσέλης παραμένει ισχυρό και τα πρώτα δείγματα επανατοποθέτησης του προϊόντος είναι ικανοποιητικά.

Το γεγονός πάντως ότι το πρόγραμμα αναχρηματοδότησης με τις τράπεζες βαίνει προς ολοκλήρωση δεν φαίνεται να εφησυχάζει κανέναν. Τα στελέχη της Nutriart εκτιμούν πως το συγκεκριμένο πρόγραμμα από μόνο του απλώς τους δίνει χρόνο να προχωρήσουν σε γενικότερη λειτουργική αναδιάρθρωση του ομίλου, όπου πολλά πράγματα θα εξεταστούν από μηδενική βάση.


Βαρβαρέσος: Η γνωστή νηματουργία, με βαρύ δανεισμό, αλλά με θετικές ταμειακές ροές στο εννεάμηνο του 2011, έχει υποβάλει προς έγκριση στο υπουργείο Ανάπτυξης σχέδιο αναδιάρθρωσης, το οποίο εγκρίθηκε τον Ιούνιο του 2011 από την αρμόδια γνωμοδοτική επιτροπή του ίδιου υπουργείου. Χρειάστηκε να έρθει ο Σεπτέμβριος για να εκδοθεί η γνώμη της επιτροπής και από τότε αναμένεται η έκδοση της σχετικής υπουργικής απόφασης…

Αυτά έλεγε η διοίκηση της εισηγμένης στα τέλη Νοεμβρίου και στο δίμηνο που μεσολάβησε δεν προχώρησε σε καμία ανακοίνωση επί του θέματος.

Βαράγκης: Με κεφάλαια των βασικών μετόχων (μετατρέψιμο ομολογιακό δάνειο), η εισηγμένη άλλαξε σελίδα έχοντας πλέον μετατραπεί σε εταιρεία που διεκδικεί μεγάλα έργα επιπλώσεων «με το κλειδί στο χέρι» κυρίως στο εξωτερικό. Το πρόγραμμα της ριζικής αναδιάρθρωσης έχει αρχίσει να φέρνει αξιοσημείωτες συμβάσεις από το εξωτερικό, αλλά το στοίχημα έχει ακόμη πολύ δρόμο μπροστά του.

Παπουτσάνης: Η αλλαγή ιδιοκτησιακού σχήματος συνδυάστηκε με ένα εννεάμηνο ανοδικού τζίρου (από 9 σε 11,4 εκατ. ευρώ) και σημαντικής υποχώρησης των ζημιών (387 χιλ. έναντι 3,2 εκατ. ευρώ σε προ φόρων επίπεδο). Στην αγορά έχει αρχίσει να δημιουργείται κλίμα συγκρατημένης αισιοδοξίας για την παραδοσιακή βιομηχανία, αλλά ο αγώνας φαίνεται πως έχει ακόμη δρόμο μπροστά του.

Media: Οι περισσότερες εταιρείες του κλάδου έχουν ανακοινώσει την υλοποίηση προγραμμάτων αναδιοργάνωσης, που περιλαμβάνουν απολύσεις προσωπικού, κλείσιμο ζημιογόνων προϊόντων και περικοπές κόστους παντού. Ενδεικτικό είναι πως οι λειτουργικές δαπάνες στο 9μηνο του 2011 σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2008 μειώθηκαν από τα 67,1 στα 40,1 εκατ. ευρώ για τον Δημοσιογραφικό Οργανισμό Λαμπράκη, από τα 21 στα 11,9 εκατ. για τον Τεγόπουλο, από τα 63,7 στα 31,5 εκατ. στον Πήγασο κ.λπ. Παρ' όλα αυτά, οι ζημίες στον κλάδο παραμένουν σε πολύ υψηλά επίπεδα (αθροιστικά -118,5 εκατ. για τις οκτώ εισηγμένες στο εννεάμηνο του 2011), με τις πέντε από αυτές να εμφανίζουν και αρνητικό EBITDA…

Στην περίπτωση της Altec, οι τράπεζες μπήκαν βαθιά στο μετοχικό της κεφάλαιο. Ο όμιλος στο εννεάμηνο του 2011 κατάφερε μεν να βελτιώσει τον κύκλο εργασιών του και να περιορίσει τις ζημίες του, ωστόσο αυτές παραμένουν μεγάλες. Ο αγώνας… τώρα συνεχίζεται.

Στον κλάδο της κλωστοϋφαντουργίας, η Ενωμένη Κλωστοϋφαντουργία, η Fintexport και η Ελληνική Υφαντουργία διαπραγματεύονται για την προσέλκυση στρατηγικού επενδυτή. Όπως ακούγεται στην αγορά, το θέμα της αναδιάρθρωσης και του «κουρέματος» των δανείων θα παίξει τον δικό του ρόλο σε δύο τουλάχιστον από τις παραπάνω τρεις επιχειρήσεις.

Προς αναζήτηση στρατηγικού εταίρου βρίσκονται βασικοί μέτοχοι και τράπεζες και στην Cardico με στόχο την κεφαλαιακή ενίσχυση και την ανάταξη της εταιρείας. Η όλη κίνηση της αναδιάρθρωσης έχει αρχίσει να συζητείται εδώ και περίπου δύο χρόνια, χωρίς όμως τα πράγματα να έχουν φτάσει στον επιθυμητό βαθμό.


* To Εuro2day.gr ενθαρρύνει τον διάλογο και την έκφραση απόψεων από τους αναγνώστες. Σχολιάστε το άρθρο και πείτε την άποψή σας δημόσια για όσα συμβαίνουν και μας αφορούν όλους. Αν θεωρείτε το άρθρο σημαντικό, διαδώστε το με τα εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v