Ποιοι ετοιμάζονται να... παίξουν τα ρέστα τους!

Η «μητέρα των μαχών» θα δοθεί στο μέτωπο της ρευστότητας και οι βασικοί μέτοχοι 5 καυτών κλάδων του Χ.Α. είναι έτοιμοι να «δώσουν τα ρέστα τους» ώστε να μείνουν με το μουτζούρη στο χέρι οι ανταγωνιστές.

Ποιοι ετοιμάζονται να... παίξουν τα ρέστα τους!
Η «μητέρα των μαχών» θα δοθεί στο μέτωπο της ρευστότητας και οι βασικοί μέτοχοι πέντε καυτών κλάδων της Σοφοκλέους είναι έτοιμοι να «δώσουν τα ρέστα τους» προκειμένου να μείνουν με… τον μουτζούρη στο χέρι οι ανταγωνιστές τους.


Δύο χρόνια πέρασαν από τον ερχομό της κρίσης στην πραγματική ελληνική οικονομία και οι εταιρίες μετρούν ήδη βαριές απώλειες, παρά το γεγονός ότι έχουν χρησιμοποιήσει τα περισσότερα αμυντικά τους όπλα.

Καθώς λοιπόν η ύφεση αναμένεται να ενταθεί μέσα στο 2011, οι εταιρίες που θα κερδίσουν το στοίχημα της επιβίωσης και θα διεκδικήσουν να αποκομίσουν οφέλη όταν η οικονομία αρχίσει να ανακάμπτει και πάλι, δεν μπορεί παρά να είναι αυτές οι οποίες σήμερα διαθέτουν το απαραίτητο «λίπος», που δεν είναι άλλο από το γερό ταμείο τους…

«Ναυμαχίες» με ΑΜΚ

Η βαθιά ύφεση που χαρακτηρίζει τον κλάδο της ακτοπλοΐας, και μάλιστα σε ένα περιβάλλον που δεν ελπίζεται να διαφοροποιηθεί σημαντικά μέσα στο 2011, έχει ανεβάσει τον πήχη για τις εταιρίες που θέλουν να παραμείνουν στον χώρο και τις υποχρεώνει να ενισχυθούν κεφαλαιακά, φέρνοντας σε ακόμη πιο δυσχερή θέση τον ανταγωνισμό.

Η κίνηση της Attica Συμμετοχών να αποφασίσει την αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου κατά 24,83 εκατ. ευρώ αποτελεί ένα ακόμη περιστατικό ισχυρού παίκτη που δείχνει τα δόντια του στους περισσότερο «αδύναμους κρίκους» του κλάδου. Η έκδοση των 24,83 εκατ. ευρώ θεωρείται από την αγορά «καλυμμένη από τώρα», καθώς ήδη η MIG, που κατέχει το 88,8% των μετοχών, δήλωσε ότι θα καλύψει τουλάχιστον το ποσοστό που της αναλογεί. Έτσι, η Attica αποκτά «πρόσθετο λίπος» σε μια περίοδο έντονης ύφεσης στον κλάδο της ακτοπλοΐας, όπου αντιμετωπίζουν προβλήματα ακόμη και… οι καλύτερες οικογένειες. Πόσο μάλλον οι υπόλοιπες!

Με την Attica λοιπόν να ενισχύεται και με τις Μινωικές Γραμμές να «καλύπτονται» από τον όμιλο Γκριμάλντι, το «μπαλάκι» πετιέται στους υπόλοιπους, εισηγμένους και μη.

Η ΑΝΕΚ (είχε εκτεθεί σε μεγάλο δανεισμό από την εξαγορά της πλειοψηφίας της Hellenic Sea Ways) μπορεί να βρίσκεται και αυτή σε διαδικασία αύξησης κεφαλαίου, όμως η τρέχουσα τιμή του τίτλου βρίσκεται σε χαμηλότερα επίπεδα από την τιμή έκδοσης και αυτό προβληματίζει την κρητική εταιρία. Ωστόσο, θετικό είναι ότι το κύριο βάρος της κάλυψης θα δοθεί στον βασικότερο μέτοχο (Sea Star Capital) αλλά και -σύμφωνα με τη φημολογία- σε στρατηγικό επενδυτή που έχει προσεγγιστεί.

Η ΝΕΛ, με τη σειρά της, αντιμετωπίζει και αυτή ανάλογο πρόβλημα με την ΑΝΕΚ (η τιμή διάθεσης των νέων μετοχών είναι υψηλότερη από την τρέχουσα τιμή του τίτλου παρά το reverse split με αναλογία 1/12 που προηγήθηκε…), χωρίς όμως να διαφαίνεται ποιος θα μπορούσε να καλύψει ένα μεγάλο ποσοστό της συνολικής έκδοσης. Η ΝΕΛ επίσης αντιμετωπίζει και μια σειρά πρόσθετα προβλήματα, όπως οι εδώ και τόσα χρόνια λειτουργικές της ζημίες, οι συζητήσεις για ρύθμιση των δανείων της με τις τράπεζες που εκκρεμούν επί μακρόν, η μεγάλη εξάρτησή της από τη Millennium Bank που έχει υπερδανείσει την εισηγμένη κ.λπ.

Όσο για τη ΣΑΟΣ, θα προσπαθήσει να ορθοποδήσει μετά την ένταξή της στο άρθρο 99, η οποία θα φέρει επίσης μια μικρή αύξηση κεφαλαίου (έως 300 χιλ. ευρώ) με κεφαλαιοποίηση υποχρεώσεων και κάποιες άλλες ενέργειες για την εξασφάλιση ρευστότητας.

Τηλεπικοινωνίες: Μαραθώνιος… κεφαλαίων

Οι εναλλακτικοί πάροχοι μπορεί μεν να κερδίζουν ολοένα και μεγαλύτερα μερίδια αγοράς από τον ΟΤΕ, πλην όμως όλοι γνωρίζουν ότι η «μητέρα των μαχών» ενδέχεται να δοθεί στο πεδίο της… ρευστότητας.

Και αυτό γιατί οι εταιρίες του κλάδου θα πρέπει να υλοποιήσουν πολύ σημαντικές επενδύσεις κατά τα επόμενα χρόνια, προκειμένου να μπορούν να αναπτυχθούν σε έναν πολλά υποσχόμενο κλάδο, ο οποίος ωστόσο απαιτεί μεγάλες υποδομές και ιώβειο υπομονή.

Το συγκριτικό πλεονέκτημα του ΟΤΕ ήταν ο σχετικά χαμηλός δανεισμός του και οι πλουσιοπάροχες ταμειακές ροές του. Τώρα όμως που οι ταμειακές ροές του Οργανισμού παρουσιάζουν κάποια «κόπωση» λόγω της κρίσης, σχεδιάζεται η πώληση της συμμετοχής στην Telecom Serbija και εξετάζεται η δυνατότητα δανεισμού από την Deutsche Telekom, προκειμένου να «τρέξουν» όσο το δυνατόν μεγαλύτερες επενδύσεις.

Η Forthnet, από την πλευρά της, έχει ως στήριγμα την «αγελάδα μετρητών» της Nova, η οποία όμως καλείται να κινηθεί σε ένα απαιτητικότερο περιβάλλον λόγω της οικονομικής κρίσης.
Η Hellas On Line «γράφει» συνεχώς αρνητικές ταμειακές ροές, που επί του παρόντος καλύπτονται από τη μητρική Intracom Συμμετοχών με τη μορφή προκαταβολής έναντι μελλοντικής αύξησης κεφαλαίου.

Τα δεδομένα για τις δύο εταιρίες θα αλλάξουν σε περίπτωση που υλοποιηθεί το μεταξύ τους deal, για το οποίο έχουν γραφτεί πολλά, αλλά καθυστερεί εδώ και τόσο πολλούς μήνες…

Από τους άλλους «παίκτες», η On Telecoms συζητεί την πώλησή της, ενώ η CYTA βαδίζει προσεκτικά, κερδίζοντας μερίδιο αγοράς και έχοντας την κεφαλαιακή στήριξη της μητρικής της εταιρίας στην Κύπρο.

Ψάρια: Το ρευστό θα τους φέρει κοντύτερα;

Η αγορά γνωρίζει τόσο τις προοπτικές που μπορεί να έχει ο κλάδος της ιχθυοκαλλιέργειας της χώρας μας (η μεγαλύτερη δύναμη στη Μεσόγειο), όπως επίσης και το μεγάλο «αγκάθι» της ρευστότητας των εταιριών του, οι οποίες οφείλουν «μεγάλα νούμερα» σε τράπεζες και προμηθευτές.

Το ενδιαφέρον του Linnaeus Fund να συγκεντρώσει σε μία τις τέσσερις μεγαλύτερες εταιρίες του κλάδου (Νηρέας, Δίας, Σελόντα, Ανδρομέδα) έχει ταράξει τα λιμνάζοντα ύδατα, καθώς ο Γεωργιανός ιδιοκτήτης του fund θέλει να συνδέσει τις οικονομίες κλίμακας που θα προκύψουν με μια νέα (και «γενναία») αύξηση κεφαλαίου που θα ακολουθήσει στο ενοποιημένο σχήμα.

Επί του παρόντος, βέβαια, ο Γεωργιανός έχει εξασφαλίσει το «ναι» της Δίας, το «ενδιαφέρον» της Σελόντα και τη «σαφή επιφύλαξη» της Νηρεύς.

Το θετικό του Linnaeus Fund είναι ότι διαθέτει μεγάλου ύψους κεφάλαια για να επιτύχει τον στόχο του, την ώρα όπου τραπεζίτες και προμηθευτές βλέπουν με «συμπάθεια» τις κινήσεις του.

Ανεξάρτητα πάντως αυτού, η Δίας άντλησε το καλοκαίρι 15 εκατ. ευρώ μέσα από μετατρέψιμο ομολογιακό δάνειο και η Νηρεύς πάνω από 20 εκατ. ευρώ από την πώληση της συμμετοχής της στη νορβηγική Marine Farms.

Ασφάλειες: Ποιος θα βάλει το χέρι στην τσέπη;

Τα προβλήματα στον κλάδο είναι λίγο-πολύ γνωστά: κάποιες από τις μικρές εταιρίες έχουν ελλιπή αποθεματικά, η ζήτηση έχει μειωθεί λόγω κρίσης, πολλά αυτοκίνητα παραμένουν ανασφάλιστα, παλαιά συμβόλαια ρευστοποιούνται και ορισμένοι πράκτορες παίρνουν τα λεφτά των πελατών και «την κάνουν», αφήνοντας την «τρύπα» στις ασφαλιστικές.

Πέραν όλων αυτών, οι εταιρίες έχουν να αντιμετωπίσουν και την «άσκηση» του Solvency II, καθώς -όπως λέγεται- πολλές από τις μεγάλες δυνάμεις του κλάδου (και πόσο μάλλον πολλές από τις μικρές) θα κληθούν να προχωρήσουν σε μεγάλες αυξήσεις κεφαλαίου.

Κάτω από αυτές τις συνθήκες, εντείνονται οι συζητήσεις για deals. Η μία εισηγμένη του κλάδου (Ευρωπαϊκή Πίστη) φέρεται, σύμφωνα με πληροφορίες, να καλύπτει με τα μέχρι σήμερα δεδομένα τις απαιτήσεις του Solvency II και έτσι να μη χρειάζεται αύξηση κεφαλαίου.

Χωρίς… καύσιμα στο ταμείο

Κάθετη υποχώρηση έχουν υποστεί οι πωλήσεις των αυτοκινήτων και των μοτοσικλετών λόγω της οικονομικής κρίσης. Η πτώση των πωλήσεων κατά την τελευταία διετία έχει κατά μέσο όρο προσεγγίσει το 50% και ενδεχομένως -ιδίως αν δεν ληφθούν κάποια κυβερνητικά μέτρα στήριξης- να δούμε την κατάσταση να επιδεινώνεται μέσα στο 2011.

Η αγορά χαρακτηρίζεται από χρηματοδοτική ασφυξία και τα «κανόνια» δεν είναι λίγα. Από τις εισηγμένες εταιρίες, η Σφακιανάκης «γράφει» μεγάλες ζημίες και αναδιάρθρωσε τον δανεισμό της, μετατρέποντας μέρος των βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεών της σε μακροπρόθεσμες. Μεγάλη έμφαση δίνεται στο μέτωπο του περιορισμού των δαπανών.

Η Μοτοδυναμική (Yamaha) θα υποχρεωθεί σε ζημία για δεύτερη συνεχή χρονιά φέτος και απαντά στην κρίση μέσα από αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου, προκειμένου να εξασφαλίσει τη βιωσιμότητά της, ακόμη και με το χειρότερο δυνατό σενάριο.

Και τέλος η Πετρόπουλος θα καταγράψει φέτος σχετικά μικρή πτώση τζίρου λόγω προσθήκης νέας δραστηριότητας και λειτουργικό αποτέλεσμα κοντά στο μηδέν. Χάρη στην καλή του ρευστότητα, εξετάζει το ενδεχόμενο κάποιων νέων αντιπροσωπειών στον ευρύτερο χώρο του αυτοκινήτου.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v