Εισηγμένες: Ποιες επηρεάζονται από τις εκλογές

Ποια σχέδια κινδυνεύουν να ματαιωθούν, σε ποιες περιπτώσεις ανησυχούν οι ενδεχόμενες πολύμηνες καθυστερήσεις - Τι λένε οι ξένοι επενδυτικοί οίκοι που υποδέχτηκαν την είδηση με "χαμηλούς τόνους"…

Εισηγμένες: Ποιες επηρεάζονται από τις εκλογές
Ποια σχέδια κινδυνεύουν να ματαιωθούν, σε ποιες περιπτώσεις ανησυχούν οι ενδεχόμενες πολύμηνες καθυστερήσεις - Τι λένε οι ξένοι επενδυτικοί οίκοι που υποδέχτηκαν την είδηση με "χαμηλούς τόνους"…

Χαμηλών τόνων ήταν οι πρώτες αντιδράσεις των διεθνών επενδυτικών οίκων για τη διεξαγωγή πρόωρων εκλογών. Οι πρώτες εκθέσεις τους δεν θέτουν τον πολιτικό κίνδυνο ως μείζον θέμα, ακόμη και όταν οι εκθέσεις τους αναφέρονται σε εισηγμένες εταιρίες που παραδοσιακά επηρεάζονται από τον κρατικό παράγοντα (π.χ. ΔΕΗ, ΟΤΕ).

Ανάλογα συγκρατημένη ήταν και η αντίδραση της χρηματιστηριακής αγοράς, όπου έπειτα από μια σαφώς πτωτική πρώτη συνεδρίαση, την Παρασκευή η κατάσταση εξισορρόπησε και ο Γενικός Δείκτης του Χ.Α. έκλεισε με κέρδη.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, στην αγορά επικρατεί κλίμα εγρήγορσης και τα ζητούμενα πλέον είναι δύο: Πρώτον, να μην οδηγηθούμε σε πολλαπλές εκλογικές αναμετρήσεις και, δεύτερον, οι όποιες καθυστερήσεις προκύψουν στις αναθέσεις έργων, εφαρμογές πολιτικών κ.λπ. να είναι οι ελάχιστες δυνατές.

ΔΕΗ: Από τη στιγμή που τα τιμολόγια της Επιχείρησης εγκρίνονται από την εκάστοτε κυβέρνηση, αβεβαιότητα για τη μετοχή της ΔΕΗ προκύπτει σε κάθε εκλογική αναμέτρηση.

Σύμφωνα με την Deutsche Bank, "η επίσπευση των εκλογών θα μπορούσε να αναβάλει τη σχεδιαζόμενη αναδιάρθρωση των τιμολογίων της Επιχείρησης. Η ΔΕΗ έχει υπολογίσει αναθεωρημένα τιμολόγια για όλους τους πελάτες της, βασισμένα στο οικονομικό κόστος, αλλά αυτό για να προχωρήσει χρειάζεται κυβερνητική έγκριση".

Ο ξένος οίκος δεν δείχνει να ανησυχεί ιδιαίτερα, σημειώνοντας: "Καταλαβαίνουμε ότι πολλές από τις επιλογές του ΠΑΣΟΚ είναι ίδιες με αυτές της Νέας Δημοκρατίας και έτσι μια αλλαγή κυβέρνησης δεν θα οδηγούσε απαραίτητα σε μεγάλες αλλαγές". Όμως, μια νέα κυβέρνηση αυξάνει την πιθανότητα των καθυστερήσεων.

Επιπλέον, το θέμα της ρήτρας καυσίμων παραμένει ανοιχτό για τα τιμολόγια της ΔΕΗ (ενδεικτικό είναι το απόσπασμα από το σχέδιο του ΠΑΣΟΚ για την οικονομική κρίση (15/4/09): "Μείωση τιμών στα τιμολόγια της ΔΕΗ με κατάργηση των αυξήσεων, που ενώ η σημερινή κυβέρνηση παρουσίασε ως ρήτρα καυσίμων "ξέχασε" να τις αναπροσαρμόσει προς τα κάτω, όταν έπεσαν οι διεθνείς τιμές".

ΟΤΕ: Κανείς δεν πιστεύει στην αγορά ότι η συμφωνία με τους Γερμανούς της Deutsche Telekom μπορεί να αλλάξει σε περίπτωση εκλογής του ΠΑΣΟΚ στις επικείμενες εκλογές, πλην όμως διαφοροποιήσεις θα μπορούσαν να υπάρξουν σε διάφορα μέτωπα, όπως για παράδειγμα σε αλλαγές υψηλόβαθμων στελεχών.

Στο θέμα της μείωσης του προσωπικού τα πράγματα ήταν δύσκολα και επί της παρούσας κατάστασης: Οι συνδικαλιστές αντιδρούσαν και η στάση της κυβέρνησης ήταν αδιευκρίνιστη, καθώς μάλλον δεν θα ήθελε να φορτώσει στα δημόσια οικονομικά (ασφαλιστικά ταμεία κ.λπ.) ένα μεγάλο μέρος του κόστους. Ενδεικτικό είναι ότι ο πρόεδρος του Οργανισμού κ. Παναγής Βουρλούμης είχε δηλώσει τον Ιούλιο πως η διοίκηση προτίθεται να απευθυνθεί σε "θύλακες του προσωπικού", κατεβάζοντας έτσι τον πήχη των προσδοκιών…

Σύμφωνα πάντως με την Deutsche Bank, σε μια ενδεχόμενη κυβερνητική αλλαγή "δεν αναμένεται οι μειώσεις του προσωπικού να επηρεαστούν ιδιαίτερα, καθώς ο ΟΤΕ εμφανίζεται περισσότερο να επιλέγει σχέδιο εθελουσίας εξόδου, παρά σχέδιο που επιβάλλει τη μείωση του προσωπικού".

Ο γερμανικός οίκος αναφέρεται και στο μεγάλο project των οπτικών ινών (Fibre to the Home) κόστους 2,1 δισ. ευρώ. Το πρόγραμμα αυτό, σύμφωνα με την Deutsche Bank, αποτελούσε έναν κίνδυνο για τον ΟΤΕ, αλλά αυτό πιθανόν να καθυστερήσει σε περίπτωση κυβερνητικής αλλαγής, καθώς "δεν πιστεύουμε ότι θα αποτελέσει θέμα υψηλής προτεραιότητας".

Αν είναι έτσι τα πράγματα, τότε θα καθυστερήσουν και οι δουλειές των εταιριών που θα αναλάμβαναν την υλοποίηση του project και οι εισηγμένες Intrakat και Optronics θα μπορούσαν να διεκδικήσουν την κατασκευή ενός μεγάλου κομματιού του έργου.

Τράπεζες: Κατά καιρούς το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης έχει αναφερθεί στην ανάγκη αυστηρότερου πλαισίου, έτσι ώστε να χρηματοδοτηθεί η πραγματική οικονομία, καθώς και σε κάποιες ευνοϊκές ρυθμίσεις για συγκεκριμένες κατηγορίες δανειοληπτών εξαιτίας της κρίσης.

Εταιρίες πληροφορικής: Στον κλάδο της πληροφορικής, οι παράγοντες της αγοράς δεν φοβούνται ότι θα υπάρξουν έργα που θα χαθούν, αλλά αναγνωρίζουν ότι θα προκύψει σημαντική καθυστέρηση για αρκετά από αυτά.

Παράγοντας εισηγμένου ομίλου του κλάδου ανέφερε στο Euro2day.gr: "Τα έργα που θα καθυστερήσουν είναι ύψους αρκετών δεκάδων εκατ. ευρώ και η εξέλιξη αυτή έρχεται σε μια περίοδο όπου το ανεκτέλεστο υπόλοιπο συμβάσεων πολλών εταιριών του κλάδου αδειάζει επικίνδυνα. Και έτσι οι επιχειρήσεις θα έχουν να επωμιστούν μεγάλα λειτουργικά έξοδα, καθώς θα δουλεύουν με χαμηλό capacity".

Το ίδιο στέλεχος συμπλήρωσε λέγοντας: "Το πόσους μήνες θα καθυστερήσουν αυτά τα έργα εξαρτάται από το εκλογικό αποτέλεσμα, αλλά και από τον φορέα που προκηρύσσει το έργο. Σε κάποιες περιπτώσεις υπάρχει το ενδεχόμενο να αλλάξουν όλα τα μέλη της επιτροπής…".

Ενδεικτική η περίπτωση του έργου Taxis Net, προϋπολογισμού 4 εκατ. ευρώ, το οποίο ήδη προκηρύχθηκε και λογικά η ανάθεσή του θα πάρει κάποιους μήνες ακόμη. Υπάρχουν όμως και έργα τα οποία έχουν ήδη κατακυρωθεί (π.χ. το NAUTILUS σε Profile και ΜΑΡΑΚ) δεν έχουν ακόμη ξεκινήσει και το… σίριαλ φαίνεται ότι θα έχει και συνέχεια.

Κατασκευές: Στην επόμενη ημέρα των εκλογών και ιδίως σε αλλαγή της στάσης της Πολιτείας απέναντι στον κλάδο των κατασκευών ελπίζουν οι τεχνικές εταιρίες, οι οποίες δεν φαίνεται να επηρεάζονται από το γεγονός ότι η οικονομία μπαίνει στο… ψυγείο κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου. "Ούτως ή άλλως στον κλάδο μας δεν κινούνταν τίποτε εδώ και αρκετούς μήνες".

Οι δημοπρατήσεις νέων έργων ήταν ελάχιστες, οι πληρωμές των οφειλών του Δημοσίου γίνονταν με μεγάλη καθυστέρηση και δυσκολία, ενώ δεν προχωρούσαν με γρήγορο ρυθμό ούτε τα έργα ΣΔΙΤ που θα μπορούσαν να εξασφαλίσουν εργασίες και να δώσουν διέξοδο σε αρκετές κατασκευαστικές επιχειρήσεις", αναφέρουν εκπρόσωποι του χώρου των κατασκευών.

Υποστηρίζουν, επίσης, πως το ΥΠΕΧΩΔΕ υπό την ηγεσία του κ. Σουφλιά προώθησε κατά κύριο λόγο τα μεγάλης κλίμακας έργα (συμβάσεις παραχώρησης) που απευθύνονταν στους ισχυρούς ομίλους του κλάδου, με αποτέλεσμα οι μικρομεσαίες εταιρίες να βουλιάζουν ολοένα και περισσότερο στα χρέη εξαιτίας της έλλειψης αντικειμένου εργασιών.

Εκτός από την ανάγκη για στήριξη των τεχνικών εταιριών μέσω της ανάθεσης καινούργιων δημοσίων έργων και της καταβολής των οφειλομένων που ανέρχονται στο 1 δισ. ευρώ, η νέα κυβέρνηση θα πρέπει να διευθετήσει και μια σειρά εκκρεμότητες όπως αυτές που αφορούν στα έργα που δημοπράτησε εσπευσμένα ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ (επεκτάσεις Αττικής Οδού, αεροδρόμιο Καστελλίου Κρήτης), στην υλοποίηση ή μη της υποθαλάσσιας αρτηρίας της Θεσσαλονίκης και στην ανάθεση των έργων επεκτάσεων του δικτύου του μετρό στην Αθήνα και στη συμπρωτεύουσα.

Θετικά αποτελέσματα εκτιμάται πως θα έχει στον κλάδο και η επιτάχυνση υλοποίησης του προγράμματος έργων ΣΔΙΤ, δεδομένου ότι μέχρι σήμερα έχει υπογραφεί μόλις μία σύμβαση σύμπραξης.

ΕΥΑΘ:
Η μετοχή έχει υποχρεωθεί σε σημαντική κάμψη μέσα στον Σεπτέμβριο, καθώς σε περίπτωση κυβερνητικής αλλαγής εκφράζονται φόβοι ότι το πρόγραμμα προσέλκυσης στρατηγικού εταίρου με ταυτόχρονη εκχώρηση του management δεν θα προχωρήσει. Προφανώς, ένα μέρος της πολύ μεγάλης ανόδου του τίτλου (από τα 2,70 ευρώ του Οκτωβρίου του 2008 στα 5,86 ευρώ σήμερα, αφού ενδιαμέσως είχε φτάσει και σε ψηλότερα επίπεδα) βασίστηκε στην προεξόφληση της προσέλκυσης στρατηγικού επενδυτή.

Νεώριον Σύρου: Η εισηγμένη μπορεί βάσιμα να ελπίζει σε σημαντική κερδοφορία (έναντι των ζημιών στις οποίες υποχρεώνεται) για αρκετά χρόνια στο μέλλον, σε περίπτωση που τελικά αναλάβει την παραγγελία των 4+2 φρεγατών του πολεμικού ναυτικού. Πρόκειται για παραγγελία ύψους 2,2 δισ. ευρώ. Συγκεκριμένα, το υπουργείο Εθνικής Αμύνης ανακοίνωσε τον Ιανουάριο του 2009 την έναρξη διαπραγματεύσεων για τις συγκεκριμένες φρεγάτες με τη γαλλική εταιρία με την οποία έχει υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας η Νεώριον Σύρου.
"Η διαδικασία διαπραγμάτευσης βρίσκεται σε εξέλιξη" ανακοινώνει η Νεώριον Σύρου, αλλά η υπόθεση μάλλον φαίνεται να μεταφέρεται για μετά τις εκλογές.

Σφακιανάκης: Το νομοσχέδιο για την απόσυρση των αυτοκινήτων τελικά δεν πρόλαβε να ψηφιστεί από τη Βουλή και τώρα η κυβέρνηση θα προσπαθήσει να το περάσει προεκλογικά μέσα από νομοθετικό διάταγμα, ενώ το ΠΑΣΟΚ δηλώνει ότι "θα εξετάσει το περιεχόμενο του νομοσχεδίου" και οι εκπρόσωποι του κλάδου καλούν τα δύο μεγάλα κόμματα να συμφωνήσουν προεκλογικά ως προς το συγκεκριμένο θέμα.

Η εισηγμένη εταιρία Σφακιανάκης διαθέτει ισχυρό μερίδιο στη συγκεκριμένη αγορά και έχει να ωφεληθεί σημαντικά σε περίπτωση που περάσει τελικά το συγκεκριμένο νομοσχέδιο.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v