Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Κατασκευές: Σας πληρώνουν… για να τις αγοράσετε!

Σύμφωνα με τους αναλυτές, οι αγοραστές στα τρέχοντα επίπεδα τιμών, αποκτούν δωρεάν την κατασκευαστική δραστηριότητα, ακίνητα και άλλα περιουσιακά στοιχεία των μεγάλων του κλάδου - Τι προκύπτει για ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ΓΕΚ και ΑΒΑΞ.

  • του Στέφανου Κοτζαμάνη
Κατασκευές: Σας πληρώνουν… για να τις αγοράσετε!
Μπορεί να υπάρχουν "σύννεφα" γύρω από την πορεία του κλάδου κατά τα επόμενα χρόνια, ωστόσο οι αναλυτές πιστεύουν ότι -τουλάχιστον για την περίπτωση των μεγάλων ομίλων- η χρηματιστηριακή αγορά έχει προεξοφλήσει πολύ χειρότερα από τα προβλεπόμενα.

Οι μεγαλύτεροι κίνδυνοι που αντιμετωπίσει ο κλάδος είναι:

Μείωση των ιδιωτικών επενδύσεων και κάποιες καθυστερήσεις στην εκκίνηση των δημοσίων έργων.

Έντονες καθυστερήσεις αποπληρωμής των υποχρεώσεων του ελληνικού δημοσίου προς τις εταιρίες του κλάδου.

• Πιθανές εμπλοκές στη δανειοδότηση αυτοχρηματοδοτούμενων συμβάσεων.

• Επιπτώσεις από μια ενδεχόμενη υποχώρηση των τιμών των ακινήτων.

Σύμφωνα πάντως, με τους παράγοντες του κλάδου, θέμα χρηματοδότησης των ήδη υπογεγραμμένων αυτοχρηματοδοτούμενων έργων δεν τίθεται, ενώ απέναντι στον κίνδυνο μιας καθυστέρησης στην προώθηση νέων έργων, τα στελέχη των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων αντιπαραθέτουν τα πολύ μεγάλα ανεκτέλεστα υπόλοιπα έργων τους, τα οποία τους εξασφαλίζουν υψηλό όγκο εργασιών για τουλάχιστον 2-3 ακόμη χρόνια.

Από την πλευρά τους οι αναλυτές, δίνουν για τις μετοχές των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων τιμές-στόχους πολύ υψηλότερες από τις τρέχουσες στο ταμπλό της Σοφοκλέους.

Ενδεικτικά αναφέρουμε μερικές από τις πλέον πρόσφατες εκθέσεις:

ΕΛΛΑΚΤΩΡ: Τρέχουσα τιμή στα 4,20 ευρώ, με την HSBC (5/1/2009) να "δίνει" 6 ευρώ και τη Marfin Analysis 8,40 ευρώ (18/12/2008).

J&P ΑΒΑΞ: Τρέχουσα τιμή στα 2,30 ευρώ, με τη Marfin Analysis να "δίνει" 6,70 ευρώ (18/12/2008).

ΓΕΚ: Τρέχουσα τιμή στα 3,5 ευρώ, με την HSBS (5/1/2009) να "δίνει" 6,5 ευρώ και την Deutsche Bank 8,50 ευρώ (8/12/2008).

Η μέθοδος SOTP

Λόγω των πολυσχιδών δραστηριοτήτων των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων, η αποτίμησή τους από τους αναλυτές γίνεται με τη μέθοδο Sum Of  The Parts (SOTP). Δηλαδή, αποτιμάται ξεχωριστά κάθε δραστηριότητα ενός ομίλου και στη συνέχεια, η τιμή-στόχος κάθε μετοχής προκύπτει από το άθροισμα των επιμέρους αποτιμήσεων.

Με βάση λοιπόν την εφαρμογή της μεθόδου αυτών στις πλέον πρόσφατες εκθέσεις των αναλυτών, προκύπτει ότι οι αγοραστές μετοχών στα τρέχοντα επίπεδα τιμών, αποκτούν δωρεάν την κατασκευαστική δραστηριότητα, τα ακίνητα και κάποια άλλα από τα περιουσιακά στοιχεία των μεγάλων ομίλων του κλάδου!

Όμιλος ΓΕΚ

Προς 3,5 ευρώ διαπραγματεύεται η μετοχή της ΓΕΚ στο ταμπλό της Σοφοκλέους και η HSBC αποτιμά μόνο τη συμμετοχή της στο ενεργειακό κομμάτι (το 47% στην ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή και το 50% στη θερμική ενέργεια μετά την πρόσφατη διεθνή της συνεργασία) με 5 ευρώ ανά μετοχή!

Ακόμη δηλαδή κι αν για όποιους λόγους συντηρητικότητας εξισώναμε τις δύο παραπάνω τιμές, τότε συνεπάγεται ότι ο επενδυτής στα τρέχοντα επίπεδα αποκτά δωρεάν το κατασκευαστικό κομμάτι της εταιρίας, την ακίνητη περιουσία της, καθώς και τις συμμετοχές της στα αυτοχρηματοδοτούμενα projects της Ιωνίας Οδού και της Κεντρικής Ελλάδας…

Ανάλογα συμπεράσματα λίγο πολύ προκύπτουν και από τις εκθέσεις και άλλων αναλυτών για τη μετοχή της ΓΕΚ, όπως για παράδειγμα της Deutsche Bank, που δημοσιεύτηκε στις 8 Δεκεμβρίου, πριν από τη στρατηγική συμμαχία στο κομμάτι της συμβατικής ενέργειας.

Σύμφωνα λοιπόν με τους Γερμανούς, μόνο το κομμάτι της ενέργειας αποτιμάτο (προ του deal) προς 4,72 ευρώ, δηλαδή πολύ παραπάνω από την τρέχουσα αποτίμηση του τίτλου στο ταμπλό της Σοφοκλέους. Και σε αυτή την περίπτωση, οι επενδυτές φαίνεται να αποκτούν δωρεάν το κατασκευαστικό κομμάτι (0,69 ευρώ ανά μετοχή), την ακίνητη περιουσία (1,53 ευρώ ανά μετοχή, αποτιμημένη στο 50% της NAV) και τα δύο μεγάλα αυτοχρηματοδοτούμενα έργα της Ιωνίας Οδού και της Κεντρικής Ελλάδας (0,92 και 0,66 ευρώ ανά μετοχή, αντίστοιχα).

J&P Άβαξ

Η κατάσταση βέβαια αυτή δεν φαίνεται να ισχύει μόνο για τη μετοχή της ΓΕΚ, αλλά και για τους τίτλους και των υπόλοιπων μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων.

Για παράδειγμα, η τρέχουσα τιμή της J&P Άβαξ στο Χ.Α. ανέρχεται στα 2,25 ευρώ, όταν σύμφωνα με την πρόσφατη έκθεση της Marfin Analysis (18/12/2008) μόνο η συμμετοχή του εισηγμένου ομίλου στην Αττική Οδό αποτιμάται προς 3,7 ευρώ ανά μετοχή(!)

Ακόμη κι αν όμως εξισώσουμε τα δύο παραπάνω νούμερα, φαίνεται ότι στα τρέχοντα επίπεδα τιμών προσφέρονται δωρεάν η κατασκευαστική δραστηριότητα του ομίλου (1 ευρώ ανά μετοχή), η συμμετοχή στην κοινοπραξία της Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου (0,9 ευρώ ανά μετοχή), καθώς και η συμμετοχή σε μια σειρά από άλλα αυτοχρηματοδοτούμενα έργα, όπως ο Μαλιακός-Κλειδί, η Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα, πάρκινκ αυτοκινήτων σε Αθήνα, Πειραιά, Θεσσαλονίκη, κ.λπ.

ΕΛΛΑΚΤΩΡ

Στην περίπτωση τώρα της ΕΛΛΑΚΤΩΡ, η τρέχουσα τιμή της μετοχής κυμαίνεται στα 4,20 ευρώ και σύμφωνα με την πρόσφατη έκθεση της Marfin Analysis (18/12/2008) μόνο η αποτίμηση των συμμετοχών της σε αυτοχρηματοδοτούμενα έργα (Αττική Οδός, Ρίο-Αντίρριο, Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα, Μαλιακός-Κλειδί, κ.ά.) υπολογίζεται στα 4,2 ευρώ.

Έτσι, σύμφωνα με την έκθεση, η τρέχουσα αποτίμηση της μετοχής σημαίνει ότι οι αγοραστές αποκτούν δωρεάν όλη την κατασκευαστική δραστηριότητα του ομίλου (του μεγαλύτερου της χώρας, 2,3 ευρώ ανά μετοχή), τα ακίνητα που διαθέτει η εισηγμένη, τις συμμετοχές της στην ενέργεια, στο Καζίνο της Πάρνηθας, κ.λπ.

Ανάλογα περίπου συμπεράσματα προκύπτουν από την έκθεση της HSBC στις 5/1/2009.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v