Χρηματιστήριο: Τρικλοποδιά στα «οχήματα» βάζει ο νέος κανονισμός

Τι αλλάζει στο ελάχιστο επιτρεπόμενο όριο για το free float και πώς επηρεάζει τις έμμεσες εισαγωγές στο ΧΑ, με την εξαγορά «οχήματος». Τα νέα δεδομένα και οι ΑΕΕΑΠ.

Χρηματιστήριο: Τρικλοποδιά στα «οχήματα» βάζει ο νέος κανονισμός

Πρόσθετα εμπόδια στην υπόθεση των «οχημάτων» βάζει ο νέος κανονισμός λειτουργίας που αναμένεται να ισχύσει από το νέο έτος στο Χρηματιστήριο της Αθήνας για τις εισηγμένες εταιρείες της Κύριας Αγοράς.

Ειδικότερα, με βάση το νέο κανονισμό, το ελάχιστο επιτρεπόμενο όριο μετοχικής διασποράς (free float) για τις εισηγμένες εταιρείες με κεφαλαιοποίηση κάτω των 150 εκατ. ευρώ θα διαμορφωθεί στο 25% (στο 15% για τις υπόλοιπες), ενώ μέχρι σήμερα μπορεί ακόμη και να προσεγγίζει το 0%, αρκεί να υπάρχουν πάνω από τριάντα μέτοχοι.

Σε περίπτωση τώρα που μια εταιρεία επιχειρήσει να εισαχθεί έμμεσα στο Χρηματιστήριο της Αθήνας, θα πρέπει -συνήθως- να το πράξει μέσα από την απορρόφησή της από μια ήδη εισηγμένη που θα χρησιμοποιηθεί ως «όχημα». Θα μπορούσε επίσης εναλλακτικά να γίνει κάτι τέτοιο μέσα: α) Αρχικά από την εξαγορά της πλειοψηφίας των μετοχών του «οχήματος» και β) Στη συνέχεια μέσα από απορρόφηση της προ εισαγωγή δραστηριότητας από την εισηγμένη-«όχημα».

Και στις δύο περιπτώσεις, ωστόσο, θα απαιτηθεί η διεξαγωγή δημόσιας πρότασης προς τους μετόχους μειοψηφίας.

Με δεδομένο λοιπόν ότι τα «οχήματα» διακρίνονται συνήθως από τη χαμηλή τους κεφαλαιοποίηση, η λογική λέει ότι μετά από μια απορρόφηση μεγαλύτερης εταιρείας και μετά από μια δημόσια πρόταση του νέου βασικού μετόχου προς τη μειοψηφία, θα προκύψει μια διασπορά τίτλων που θα είναι χαμηλότερη -ή και πολύ χαμηλότερη- από το 25%. Οπότε, σε μια τέτοια περίπτωση, θα πρέπει να γίνουν σε σύντομο χρονικό διάστημα κινήσεις (π.χ. placement), προκειμένου το free float να επιστρέψει σε επίπεδα άνω του 25%, γιατί σε διαφορετική περίπτωση θα υπάρξουν οι σχετικές «ποινές» (δεν έχουν οριστεί ακόμη, πιθανολογείται η μετάταξη στην Εναλλακτική, ή σε μια Παράλληλη Αγορά που θα δημιουργηθεί) από την ΕΧΑΕ.

Παράλληλα, η διοίκηση του Χρηματιστηρίου της Αθήνας σχεδιάζει κινήσεις προκειμένου να καταστεί ευκολότερη και λιγότερο δαπανηρή (οι σχετικές κυβερνητικές εξαγγελίες θα πρέπει να υλοποιηθούν και στην πράξη) η απευθείας είσοδος νέων εταιρειών στο ΧΑ. Άλλωστε, η διοίκηση της EΧΑΕ και ο διευθύνων σύμβουλός της Γιάννος Κοντόπουλος έχουν επανειλημμένα τονίσει για την ανάγκη νέων εισαγωγών στο ελληνικό χρηματιστήριο.

Αλήθεια είναι πως έχουμε πολλά χρόνια να δούμε την έμμεση είσοδο κάποιας εταιρείας στο ΧΑ μέσω «οχήματος», καθώς τόσο στην περίπτωση της Pasal Development από την Premia Properties, όσο και σε αυτή της Κλουκίνας-Λάππας από την Intracom, οι νέοι ιδιοκτήτες απέκτησαν πολύ σημαντικά περιουσιακά στοιχεία που εξυπηρετούσαν την επιχειρηματική τους στρατηγική.

Αρκετές φήμες έχουν κυκλοφορήσει κατά τα τελευταία χρόνια, για το κατά πόσο οι προς εισαγωγή ΑΕΕΑΠ θα χρησιμοποιούσαν «οχήματα» για να εισαχθούν στο χρηματιστήριο, καθώς με τον τρόπο αυτό αφενός εκπληρώνουν τη νομοθετική τους υποχρέωση, αφετέρου, αποφεύγουν να διαθέσουν τις νέες μετοχές με discount μέσα από τη διαδικασία της δημόσιας εγγραφής.

Το θέμα αυτό έχει καταστεί επίκαιρο κατά το τελευταίο χρονικό διάστημα, καθώς τρεις ΑΕΕΑΠ καλούνται να εισαχθούν στο ΧΑ (η μία έχει αιτηθεί και έχει πάρει αναβολή), σε μια περίοδο που οι εισηγμένες του κλάδου διαπραγματεύονται με discount και η κατάσταση στην ευρωπαϊκή αγορά ακινήτων χαρακτηρίζεται από προκλήσεις.

Ο νέος κανονισμός του ΧΑ φαίνεται να κλείνει το συγκεκριμένο «παράθυρο», καθώς όχι μόνο οι προς εισαγωγή ΑΕΕΑΠ θα πρέπει να επιτύχουν το ελάχιστα απαιτούμενο free float (25% για χρηματιστηριακή αξία κάτω των 250 εκατ. ευρώ και 15% για τις υπόλοιπες), αλλά και ήδη εισηγμένες ΑΕΕΑΠ (Prodea και Trastor) θα κληθούν να προχωρήσουν σε κινήσεις προκειμένου να διευρύνουν τα σημερινά χαμηλά ποσοστά της μετοχικής τους διασποράς.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v