Ξαναζωντανεύει η «οχηματολογία» στο ΧΑ

Οι συζητήσεις περί επαναφοράς των «οχημάτων» στη χρηματιστηριακή μόδα επανήλθαν, πλην όμως, προσώρας τα σενάρια δεν επιβεβαιώνονται. Κάποιοι που πόνταραν σ’ αυτά γράφουν απώλειες. Παραδείγματα.

Ξαναζωντανεύει η «οχηματολογία» στο ΧΑ

Η δρομολογούμενη είσοδος του σουηδικού ομίλου Sterner Stenhus με πλειοψηφικό ποσοστό στην Pasal Development του Σωτήρη Θεοδωρίδη αναθέρμανε τις συζητήσεις των Ελλήνων επενδυτών για το κατά πόσο μπορεί να επιστρέψει στο ΧΑ η ξεχασμένη εδώ και πολλά χρόνια «οχηματολογία», δηλαδή η έμμεση ένταξη επιχειρήσεων στο ΧΑ, μέσω εισηγμένων εταιρειών με αδύναμα οικονομικά δεδομένα.

Η «οχηματολογία» αυτή οδήγησε ορισμένους στο να αγοράσουν μετοχές εταιρειών όπως η Βαράγκης και η SATO, αν και οι δύο αυτές εισηγμένες έχουν ξεκαθαρίσει πως μετά τα προγράμματα εξυγίανσης που αιτούνται μέσω της δικαστικής οδού, οι δραστηριότητές τους θα συνεχιστούν, αλλά οι ίδιες θα οδηγηθούν σε καθεστώς πτώχευσης. Ως αποτέλεσμα, η αξία των σημερινών μετοχών θα καταστεί -εκτός συγκλονιστικού απροόπτου- μηδενική.

Παρόμοια «φιλολογία» έχει αναπτυχθεί και για άλλες εισηγμένες, όπως π.χ. για την Εριουργία Τρία Άλφα, μια εταιρεία μικρής κεφαλαιοποίησης, η οποία εμφανίζει χαμηλές οικονομικές επιδόσεις, πλην όμως είναι χρηματοοικονομικά υγιής και ελέγχεται από «εύρωστο» επιχειρηματία (Δημήτρης Εφραίμογλου). Η διοίκηση πάντως της συγκεκριμένης εταιρείας δεν επιβεβαίωσε τέτοιου είδους σενάρια, τουλάχιστον κατά τη φετινή τακτική γενική συνέλευση του Ιουλίου.

Ακόμη όμως και η περίπτωση της Ρasal Development δεν αποτελεί περίπτωση «οχήματος» καθώς:

α) Η Pasal δραστηριοποιείται στον ίδιο κλάδο με αυτόν του νέου μεγαλομετόχου της (Sterner Stenhus).

β) Η Sterner Stenhus του κ. Ηλία Γεωργιάδη αποκτά μέσω της Ρasal τέσσερα με πέντε ακίνητα της εισηγμένης, ένα εκ των οποίων έχει εξασφαλισμένο ετήσιο έσοδο ύψους 1,5 εκατ. ευρώ και τα υπόλοιπα θα μπορούσαν να αναπτυχθούν-αξιοποιηθούν.

γ) Η Sterner Stenhus θα ενισχύσει μέσω της Ρasal την ήδη υπάρχουσα στελεχιακή της υποδομή στην Ελλάδα, καθώς η παρουσία της στη χώρα μας είναι μεν δυναμική, πλην όμως έχει ξεκινήσει μόλις εδώ και δύο χρόνια.

Ούτε και η περίπτωση της Γ.Ε. Δημητρίου αποτελεί παράδειγμα «οχήματος», στον βαθμό που ολοκληρωθεί το συζητούμενο deal και περάσει στον όμιλο Quest του κ. Θεόδωρου Φέσσα. Και αυτό γιατί η διοίκηση του ομίλου Quest ενδιαφέρεται απλά για το αντικείμενο δραστηριότητας της Γ.Ε. Δημητρίου (αντιπρόσωπος των σημάτων Toyotomi, Singer, Kerosun, Izola) και καθόλου για το αν αυτή είναι εισηγμένη στο ΧΑ ή όχι.

«Αλήθεια είναι πως έχει ξεκινήσει στην αγορά μια κουβέντα σχετικά με τη δυνατότητα πώλησης χρηματιστηριακών οχημάτων, πλην όμως εκτιμώ πως -τουλάχιστον επί του παρόντος- μιλάμε περισσότερο για επιθυμίες παρά για ουσία. Όλα αυτά όμως, θα μπορούσαν να αλλάξουν και να δούμε ταχύτερες εξελίξεις, στον βαθμό που οι αποτιμήσεις στο ΧΑ αυξηθούν σημαντικά σε σχέση με τα τρέχοντα επίπεδα», δηλώνει στο Euro2day.gr γνωστός παράγοντας της αγοράς.

«Πέρα από την ασφαλιστική Interlife και την εταιρεία ανανεώσιμων πηγών R Energy 1 της οικογένειας Ρόκα, δεν υπάρχουν άλλες επιχειρήσεις που έχουν εκδηλώσει έμπρακτο ενδιαφέρον εισαγωγής στο ΧΑ. Και μάλιστα, οι δύο παραπάνω περιπτώσεις εταιρειών πρόκειται ουσιαστικά για παράλληλες διαπραγματεύσεις στο ΧΑ, καθώς είναι ήδη εισηγμένες στη Νέα Αγορά του Χρηματιστηρίου Αξιών Κύπρου. Γενικότερα, πιστεύω ότι η χρήση οχημάτων θα επανέλθει όταν οι εταιρείες που είναι εισηγμένες στο ΧΑ θα αποτιμώνται υψηλότερα από ανάλογης αξίας επιχειρήσεις που δεν διαπραγματεύονται στο ταμπλό» καταλήγει ο ίδιος παράγοντας.

Από την άλλη πλευρά, κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει το σενάριο της χρήσης ενός «οχήματος» είτε από εταιρείες που επιβάλλεται να είναι εισηγμένες (Ανώνυμες Εταιρείες Επενδύσεων Ακίνητης Περιουσίας), είτε από άλλες που επιζητούν να καρπωθούν φορολογικά οφέλη, χρησιμοποιώντας τα λογιστικά υπόλοιπα συσσωρευμένων ζημιών. Βέβαια, τα παραπάνω φορολογικά οφέλη προϋποθέτουν ότι η νέα εταιρεία θα δραστηριοποιηθεί τουλάχιστον κατά 50% στον ίδιο κλάδο με την εξαγορασθείσα. 

 

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v