Η τροποποίηση του υπάρχοντος θεσμικού πλαισίου για τις δημόσιες προτάσεις θα ενταχθεί στο νομοσχέδιο που περιλαμβάνει την ψήφιση της MiFID II και έτσι όλα δείχνουν πως θα ικανοποιηθεί ένα πάγιο αίτημα των επενδυτών μειοψηφίας.
Θυμίζουμε ότι η αλλαγή του σχετικού πλαισίου εκκρεμεί από το… 2009 και πως η σημερινή διοίκηση της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς είχε υποβάλει σχετική νομοθετική πρόταση (το περιεχόμενο της οποίας ικανοποιούσε σε γενικές γραμμές την επενδυτική κοινότητα και σε κάθε περίπτωση βελτίωνε την κατάσταση), προκειμένου αυτή να ψηφιζόταν στο πλαίσιο της δεύτερης αξιολόγησης, το πρώτο εξάμηνο του 2017.
Επιπρόσθετα, την Τρίτη αναμένεται να παρουσιαστεί ο ΣΜΕΧΑ (Σύνδεσμος Μελών Χρηματιστηρίων Αθηνών) στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, προκειμένου να καταθέσει απόψεις και προτάσεις σχετικά με το νομοσχέδιο που προβλέπει τη θεσμοθέτηση της Κοινοτικής Οδηγίας MiFID II, αλλά και μια άλλη σειρά θεμάτων που αφορά την εγχώρια κεφαλαιαγορά.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι χρηματιστές θα ζητήσουν κάποια χρονική αναβολή στην εκκίνηση της εφαρμογής της MiFID II, προκειμένου να προλάβουν να προσαρμοστούν στις πολύ μεγάλες αλλαγές που απαιτούνται στην καθημερινή λειτουργία των ΑΧΕΠΕΥ και ΑΕΠΕΥ.
Βέβαια, αν και γενικότερη εκτίμηση για τη MiFID II είναι ότι υπάρχει κίνδυνος «υπερ-ρύθμισης» της αγοράς και σίγουρα θα αποτελέσει ένα ακόμη οικονομικό πλήγμα για τις ελληνικές εταιρείες του κλάδου, οι περισσότεροι χρηματιστές αναγνωρίζουν πως δεν έχουν ουσιαστικά περιθώρια αλλαγών, καθώς ο νόμος έρχεται «κομμένος και ραμμένος» από την Ευρώπη.
Ένα δεύτερο σημείο στο οποίο αναμένεται να σταθούν οι χρηματιστές είναι το οικονομικό πλήγμα που έχει δεχτεί ο κλάδος κατά τη διάρκεια της κρίσης (μείωση εταιρειών και οι περισσότερες που παραμένουν είναι ζημιογόνες, απώλεια θέσεων εργασίας άνω του 50%, μέσος ημερήσιος όγκος συναλλαγών στο ΧΑ από 316 εκατ. το 2008, σε 61 εκατ. το 2016 και σε 58 εκατ. το 2017), αλλά και τη μεγάλη συμβολή που μπορεί να έχει ο ίδιος κλάδος στην ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας, συμβάλλοντας στην προσέλκυση κεφαλαίων από το εξωτερικό και στη χρηματοδότηση όλων των επιχειρήσεων (και κυρίως των μικρομεσαίων).
Θα πρέπει να σημειωθεί άλλωστε πως οι χρηματιστηριακές εταιρείες έχουν εξαιρεθεί από τη δυνατότητα άντλησης κοινοτικών κονδυλίων από το 2010, σε μια περίοδο μάλιστα κατά την οποία απαιτούνται σημαντικές επενδύσεις (π.χ. Fintech).
Επίσης, θεωρείται πολύ πιθανόν ο ΣΜΕΧΑ να θέσει κάποιες ενστάσεις στο ζήτημα της επαναπιστοποίησης των εργαζομένων σε ΑΕΠΕΥ και ΑΧΕΠΕΥ, αναφερόμενος σε πρόσθετα κόστη χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα.