Οι προκλήσεις της σύγχρονης εποχής, η δυναμική σύνδεση των προγραμμάτων σπουδών με την αγορά εργασίας, οι εξελίξεις στον ελληνικό ακαδημαϊκό χάρτη, καθώς και η Ευρωπαϊκή Στρατηγική για την Ανώτατη Εκπαίδευση που επιδιώκει να καταστήσει την Ευρώπη ισχυρό ανταγωνιστικό προορισμό και τα πανεπιστήμια «φάρους» του ευρωπαϊκού τρόπου ζωής, βρέθηκαν στην ατζέντα των συζητήσεων της 103ης Συνόδου Πρυτάνεων που πραγματοποιείται στην Καστοριά από τις 11 έως τις 14 Ιουλίου, υπό την προεδρία του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας και προεδρεύοντα τον καθηγητή Θεόδωρο Θεοδουλίδη, πρύτανη του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας.
Πολλοί πρυτάνεις στις τοποθετήσεις τους ανέφεραν ότι έρχονται τεκτονικές αλλαγές στο παγκόσμιο επίπεδο γύρω από την ανώτατη εκπαίδευση όπου επαναπροσδιορίζεται ο ρόλος των πανεπιστημίων.
Στην ομιλία του για τον ρόλο των ελληνικών πανεπιστημίων στις προκλήσεις της σύγχρονης εποχής, ο κ. Θεοδουλίδης αναφέρθηκε στις εξελίξεις στον ελληνικό ακαδημαϊκό χάρτη και στις βασικές προκλήσεις στην ανώτατη εκπαίδευση στην Ελλάδα. Σε μια προσπάθεια να συνθέσει τις ιδιαιτερότητες του ελληνικού ακαδημαϊκού χάρτη, τόνισε ότι η ανώτατη εκπαίδευση θα πρέπει «να βρεθεί στο επίκεντρο της εθνικής αναπτυξιακής στρατηγικής και το πανεπιστήμιο θα πρέπει πολύ γρήγορα να ανταποκριθεί σε νέα επιστημονικά και τεχνολογικά περιβάλλοντα που αφορούν τις νέες ανάγκες σε δεξιότητες και επαγγέλματα και τη ζήτηση για ανθρώπινο δυναμικό υψηλών προσόντων που προκύπτουν από την ψηφιακή και πράσινη μετάβαση».
Ο κ. Θεοδουλίδης μίλησε για διεθνείς συμμαχίες-συνεργασίες και σχεδιασμό ανταγωνιστικών αγγλόφωνων προγραμμάτων στα πανεπιστήμια και την ανέλιξη τους στις διεθνείς λίστες κατάταξης. Αυτό που προξένησε ενδιαφέρον και εντύπωση αφού διατυπώνεται για πρώτη φορά στον σε τέτοιο υψηλό συλλογικό επίπεδο είναι η αναφορά του «στη μετατόπιση του πανεπιστημίου από το παραδοσιακό μοντέλο σε αυτό της εμπειρικής μάθησης (experiential learning) που συνδέεται με την αγορά εργασίας, και σήμερα εντοπίζεται ως ανερχόμενη τάση στην διά βίου μάθηση». Στο θέμα της επικαιρότητας που είναι η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων. για το όποιο κυριαρχούν οι συζητήσεις στο περιθώριο της Συνόδου. ο κ. Θεοδουλίδης αναφέρθηκε επιγραμματικά τονίζοντας ότι «προϋπόθεση πριν την πιθανή είσοδο ιδιωτικών μη κρατικών ΑΕΙ είναι η έγκαιρη ενδυνάμωση της ταυτότητας και του ρόλου των δημοσίων ΑΕΙ».
Τέλος, αναφέρθηκε στο φλέγον θέμα της πρακτικής άσκησης των φοιτητών, μίλησε για την επιτακτική ενίσχυσή της και την ανάγκη σύνδεσης των προγραμμάτων σπουδών με την αγορά εργασίας.
Ο Φώτης Μάρης, πρύτανης του Δημοκριτείου Παναεπιστημίου Θράκης, αναφέρθηκε στον κρίσιμο ρόλο που διαδραματίζουν στον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας τα περιφερειακά πανεπιστήμια, καθώς και στη συμβολή τους στη συνοχή και ανάπτυξη της χώρας.
Από 25 πανεπιστήμια τα 12 βρίσκονται στην Περιφέρεια της χώρας, τα 10 στην Αττική και τα 3 στη Θεσσαλονίκη. Από τους 389.688 φοιτητές οι 129 χιλιάδες είναι στην Αττική οι 68 χιλ στη Θεσσαλονίκη και οι 191 χιλ στην Περιφέρεια. Αντίστοιχη είναι η εικόνα με τα μέλη ΔΕΠ, όπου από το σύνολο των 10.053 καθηγητών οι 3591 είναι στην Αττική, οι 2142 στην Θεσσαλονίκη και οι 4320 στα περιφερειακά πανεπιστήμια.
Σε ό,τι αφορά τη λειτουργία των πανεπιστημίων, είπε ότι θα πρέπει να πάμε στον “Τετραπλό Έλικα” ενσωματώνοντας την κοινωνική συνιστώσα, η οποία αποτελεί κρίσιμο μέγεθος και διά της οποίας τα περιφερειακά πανεπιστήμια καλούνται να πρωταγωνιστήσουν.
Τόνισε ότι απαιτείται στοχευμένη υποστήριξη στην Περιφέρεια με την καθιέρωση «των κουπονιών καινοτομίας, συνεταιρισμών μεταφοράς γνώσης, τεχνολογικών πάρκων, κέντρων έρευνας και τεχνολογίας».
Στις εργασίες της Συνόδου συμμετέχουν περίπου 300 άτομα, μέλη των πρυτανικών αρχών των πανεπιστημίων, υψηλόβαθμα υπηρεσιακά στελέχη της διοίκησης και του ΕΛΚΕ καθώς και μέλη των νεοσύστατων συμβουλίων των ιδρυμάτων.
Την Παρασκευή, τελευταία ημέρα της Συνόδου, θα παραστεί η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων διά του νέου υπουργού Κυριάκου Πιερρακάκη, ο οποίος στο χαρτοφυλάκιό του έχει και την αρμοδιότητα των πανεπιστημίων.
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ