Mειώνονται οι θέσεις στάθμευσης στην Αθηναϊκή Ριβιέρα (Μητροπολιτικό Πόλο Ελληνικού – Αγίου Κοσμά) με σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος, το οποίο κρίθηκε νόμιμο από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Ενδεικτικά, οι θέσεις στάθμευσης σε ακτίνα 500 μέτρων από τον σταθμό μετρό, μειώνονται κατά 60% και στόχος είναι η ενίσχυση της χρήσης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς.
Ειδικότερο, κατατέθηκε για νομοπαρασκευαστική επεξεργασία σχέδιο Π.Δ. για την «αναθεώρηση του από 28-2-2018 Π.Δ. “έγκριση του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (ΣΟΑ) του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού – Αγίου Κοσμά Αττικής”.
Από «πολιτικής άποψης» -σύμφωνα πάντα με το σχέδιο Π.Δ.- οι επίμαχες ρυθμίσεις αποσκοπούν «στην αύξηση της χρήσης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς σε χρήσεις γης και πόλους έλξης σημαντικού αριθμού μετακινήσεων, κυρίως εργαζομένων, όπως είναι ο Μητροπολιτικός Πόλος Ελληνικού – Αγίου Κοσμά, μέσω της εφαρμογής παγιωμένων διεθνών πρακτικών και εμπειριών σε σχέση με τις πολιτικές στάθμευσης», ενώ από νομικής απόψεως, οι επίμαχες ρυθμίσεις προτείνονται «ως πρώτη εφαρμογή της αρχής της βιώσιμης κινητικότητας».
Όπως αναφέρεται στο σχέδιο Π.Δ., η αναθεώρηση του ΣΟΑ -στο πλαίσιο αξιοποίησης του πρώην Αεροδρομίου Ελληνικού- αφορά στον αριθμό θέσεων στάθμευσης για κάθε κτιριακή χρήση πλην της κατοικίας στην περιοχή του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού.
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση που συνοδεύει το σχέδιο Π.Δ., με την προτεινόμενη τροποποίηση σκοπείται η εφαρμογή, το πρώτον, στην έκταση του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού – Αγίου Κοσμά, να εφαρμοστούν οι διατάξεις του νεότερου περιβαλλοντικού νόμου 4685/2020 και ειδικά εκείνη με την οποία παρέχεται «η δυνατότητα καθορισμού του αριθμού των απαιτούμενων θέσεων στάθμευσης, σε όλες τις περιοχές που καλύπτονται από Τοπικά και Ειδικά Χωρικά Σχέδια, ΣΟΑ, ΕΣΧΑΣΕ και ΕΣΧΑΔΑ, ανά κάθε προβλεπόμενη κτιριακή χρήση και κατά παρέκκλιση των οριζόμενων στο Π.Δ. 111/2004, εφόσον διαπιστώνεται ότι το ακίνητο εξυπηρετείται από μέσα σταθερής τροχιάς σε ακτίνα 500 μέτρων από τον σταθμό των μέσων αυτών και η επιχειρούμενη ρύθμιση αιτιολογείται καταλλήλως από την απαιτούμενη κυκλοφοριακή μελέτη».
Ειδικότερα, επέρχεται «μείωση του αριθμού των θέσεων στάθμευσης ανάλογα με τον βαθμό προσπελασιμότητας των μέσων μαζικής μεταφοράς και αφορά τόσο στα νέα κτίρια που πρόκειται να κατασκευαστούν στην έκταση του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού, κ.λπ.», όσο και όλες τις χρήσεις, πλην κατοικίας.
Οι προτεινόμενοι συντελεστές μείωσης του αριθμού των θέσεων στάθμευσης διαφοροποιούνται κατά ποσοστό με βάση τις ακόλουθες συνιστώσες ανάλογα:
α) Με το αν πρόκειται για χρήσεις που εξυπηρετούνται από σταθμό μετρό, το οποίο εμφανίζει, συγκριτικά, καλύτερο επίπεδο εξυπηρέτησης, ή από στάση τραμ, το οποίο χαρακτηρίζεται από χαμηλή επιβατική κίνηση και μειωμένη συχνότητα δρομολογίων σε σχέση με το μετρό και
β) Με την ακτινική απόσταση των χρήσεων από σταθμό μετρό ή στάση τραμ.
Αναλυτικότερα, “για χρήσεις, οι οποίες απέχουν έως και 500 μέτρα από τον σταθμό μετρό, οι θέσεις στάθμευσης μειώνονται κατά ποσοστό 60%. Για χρήσεις, οι οποίες απέχουν: έως και 300 μέτρα από στάση τραμ, οι θέσεις στάθμευσης μειώνονται κατά ποσοστό 30%, ενώ από 301 μέτρα έως και 450 μέτρα από στάση τραμ, οι θέσεις στάθμευσης μειώνονται κατά ποσοστό 20% και από 451 μέτρα έως και 500 μέτρα από στάση τραμ, οι θέσεις στάθμευσης μειώνονται κατά ποσοστό 15%”.
Σύμφωνα με τις διευκρινίσεις που παρασχέθηκαν από τους αρμόδιους κρατικούς φορείς, όπως αναφέρεται στο σχέδιο Π.Δ., οι διαφοροποιήσεις αυτές υπαγορεύθηκαν «από την ελκυστικότητα του κάθε μέσου, η οποία εξαρτάται από την ταχύτητά του, την επίδραση της κυκλοφορίας στην κίνησή του και την πυκνότητα των δρομολογίων», ενώ ελήφθη υπόψη σχετική κυκλοφοριακή μελέτη.
Τελικά, το Ε΄ Τμήμα του ΣτΕ με πρόεδρο την αντιπρόεδρο Μαργαρίτα Γκορτζολίδου και εισηγήτρια την πάρεδρο Θεοδώρα Ζιάμου, με την υπ΄ αριθμ. 53/2022 γνωμοδότησή της έκρινε νόμιμο το σχέδιο Π.Δ. και έκανε ορισμένες παρατηρήσεις.