Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

«Εγώ εμβολιάστηκα, Εσύ;»: Καμπάνια από φοιτητές ιατρικής

Αξιοποιώντας τα social media, ομάδα τελειόφοιτων της Ιατρικής του ΑΠΘ «μεταφράζει» σε απλή γλώσσα την επιστημονική γνώση, λύνει απορίες και προωθεί τον εμβολιασμό.

«Εγώ εμβολιάστηκα, Εσύ;»: Καμπάνια από φοιτητές ιατρικής
  • του ανταποκριτή μας στη Θεσσαλονίκη Βασίλη Ιγνατιάδη

Η Κατερίνα Μπουρτζινάκου, η Εύα Σαββίδου και ο Σπύρος Γραϊδης, είναι φοιτητές στο 6ο έτος του Τμήματος Ιατρικής του ΑΠΘ, και απέχουν μερικά βήματα πριν από το πτυχίο και την έναρξη της επαγγελματικής τους σταδιοδρομίας ως γιατροί.

Όπως και πολλοί άλλοι συμφοιτητές τους, έχουν ήδη στο «βιογραφκό» τους την ενεργή εμπλοκή στη μάχη κατά της COVID-19, παρόλο που αυτή τους κράτησε επί τρία διαδοχικά εξάμηνα μακριά από τα αμφιθέατρα και τα εργαστήρια της σχολής τους. Μεταξύ άλλων, έχουν παρακολουθήσει τηλεφωνικά ασθενείς σε κατ’ οίκον νοσηλεία, παρέχοντας πολύτιμη βοήθεια σε Κέντρα Υγείας, έχουν συμβάλλει στην συγγραφή του πρώτου εγχειριδίου για τους εμβολιασμούς, έχουν συμμετάσχει ενεργά στο πρόγραμμα «Ελευθερία» βοηθώντας εθελοντικά σε εμβολιαστικά κέντρα, ενώ έχουν συνδράμει σε ερευνητικά προγράμματα που διενεργούνται για την πανδημία.

Εδώ και μερικές μέρες οι τρεις συμφοιτητές, με την υποστήριξη του Εργαστηρίου Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, Γενικής Ιατρικής και Έρευνας Υπηρεσιών Υγείας του Τμήματος Ιατρικής του ΑΠΘ, «τρέχουν» από κοινού ένα νέο project, που στοχεύει στην ενημέρωση των νέων 18-30 ετών για τα οφέλη του εμβολιασμού. Το

«Εγώ Εμβολιάστηκα. Εσύ;» γεννήθηκε από «ένα κοινό ενδιαφέρον, μια ανάγκη και μια ιδέα», όπως γράφουν οι ίδιοι στη σελίδα της πρωτοβουλίας στο Facebook, που «τρέχει» από την περασμένη Δευτέρα, όπως και αυτή στο Instagram.

«Μεταφρασμένη» γνώση

Αξιοποιώντας τη δύναμη και την επιδραστικότητα των social media, που αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας ειδικά των νέων, επιχειρούν να «μεταφράσουν» στη δική τους γλώσσα όλα τα νέα δεδομένα και την έγκυρη επιστημονική γνώση, προκειμένου να συμβάλλουν στην αύξηση των εμβολιασμών στις νεαρές ηλικίες.

«Στόχος δεν είναι να πείσουμε, δεν είναι η κατάλληλη λέξη. Στόχος είναι να ενημερώσουμε έγκυρα κάποιον και εκείνος να οδηγηθεί σε συνειδητή απόφαση να κάνει το εμβόλιο», διευκρινίζει στο Euro2day.gr η Κατερίνα Μπουρτζινάκου, και εξηγεί τη φιλοσοφία και τον τρόπο λειτουργίας της πρωτοβουλίας.

«Παρατηρήσαμε ότι δεν είχε και τόσο μεγάλη απήχηση στους νέους η προσέγγιση που είχαν οι επίσημες καμπάνιες του εμβολιασμού. Ίσως δεν ήταν τόσο προσιτή η ενημέρωση προς τις νεαρές ηλικίες. Εντοπίζοντας αυτό και έχοντας γνώση λόγω της σχολής, αποφασίσαμε να προσεγγίσουμε κάποια νέα άτομα και να τους ενημερώσουμε στη δική μας γλώσσα», λέει και προσθέτει: «θέλουμε να υπάρχει έγκαιρη ενημέρωση από επιστημονικές πηγές, αλλά αυτή να είναι «μεταφρασμένη» σε μια απλή νεανική γλώσσα, και αυτό να αποτελέσει έναυσμα ώστε ο καθένας να κάνει πλέον μια συνειδητή επιλογή, που θα είναι υπέρ και του εαυτού του, αλλά και του κοινωνικού συνόλου. Αυτό πιστεύουμε πως μπορεί να επιτευχθεί με την αλληλεπίδραση μεταξύ συνομηλίκων».

Εγωιστικό το «δεν κινδυνεύω, είμαι νέος»

Μεταξύ των άλλων ερωτημάτων που θα κληθούν να απαντήσουν οι μελλοντικοί γιατροί, είναι και αυτό που αφορά την αναγκαιότητα εμβολιασμού των νέων. «Γιατί να εμβολιαστώ, εφόσον δεν κινδυνεύω και αν κολλήσω θα το περάσω στο πόδι;», ρωτούν πολλοί. Τι απαντούν σε αυτή την ερώτηση;

«Η σκέψη ότι εγώ δεν πρόκειται να πάθω κάτι, άρα γιατί να εμβολιαστώ, στα δικά μου αφτιά ακούγεται κάπως εγωιστική. Εμείς οι νέοι που παλεύουμε τόσο πολύ για έναν πιο δίκαιο κόσμο και ίσα δικαιώματα, δεν μπορώ να πιστέψω ότι ένα μεγάλο μέρος από μας θα σκέφτεται με έναν τόσο εγωιστικό τρόπο», απαντά η φοιτήτρια και προσθέτει: «πρώτος άξονας είναι ότι εμβολιάζομαι, όχι μόνο για μένα, αλλά για την οικογένειά μου, για τους φίλους μου και για τους γύρω μου. Για τη γιαγιά μου, τη γιαγιά του φίλου μου, τη μητέρα κάποιου, που μπορεί να έχει πρόβλημα υγείας. Από κει και πέρα εμβολιάζομαι για να προστατευτώ κι εγώ, από οποιαδήποτε σοβαρή συνέπεια μπορεί να έχει η νόσος, γιατί στην πραγματικότητα δεν ξέρουμε με ποιον τρόπο χτυπάει τον κάθε οργανισμό. Εγώ προσωπικά δεν θα έπαιρνα αυτό το ρίσκο. Αυτή είναι η απάντησή μου σε αυτή την ερώτηση».

Τα πρώτα posts εξηγούν την ανοσία

Το project ξεκίνησε με τα πρώτα posts στα social media, τα οποία μέσα από σύντομα κείμενα με απλή διατύπωση εξηγούν τι είναι η ανοσία, ποια είδη ανοσίας υπάρχουν, πώς την αποκτά κανείς, πώς λειτουργούν τα εμβόλια και ποια είναι η αποτελεσματικότητά τους. Οι τρεις φοιτητές και άλλοι που έχουν διατυπώσει ήδη την επιθυμία να συμμετάσχουν ενεργά στο εγχείρημα, δέχονται μηνύματα με ερωτήσεις, προβληματισμούς και απορίες. Μέσα από τη διαδραστικότητα επιχειρούν να απαντήσουν σε ανησυχίες, να λύσουν απορίες και να ξεδιαλύνουν πολλούς μύθους και fake news που αφορούν τα εμβόλια, τα συστατικά τους και τον τρόπο που δρουν στον ανθρώπινο οργανισμό.

Σε επόμενη φάση θα οριστούν ειδικές μέρες, αφιερωμένες σε ερωτοαπαντήσεις σε πραγματικό χρόνο, ενώ δεν αποκλείεται το φθινόπωρο να υπάρχουν και δια ζώσης ή υβριδικές εκδηλώσεις ενημέρωσης. Ένας μακροπρόθεσμος στόχος ίσως είναι η ενεργή συμμετοχή και στα εμβολιαστικά κέντρα που πρόκειται να λειτουργήσουν εντός του πανεπιστημιακού campus.

Ήδη, μέσα στις ελάχιστες μέρες που βρίσκεται στον «αέρα», η πρωτοβουλία έχει «αγκαλιαστεί» από εκατοντάδες χρήστες των social media. «η ανταπόκριση είναι απίστευτη, σε βαθμό που δεν περιμέναμε ούτε εμείς. Θέλουμε να φτάσουμε στο peak μέσα στον Οκτώβριο, πριν ανοίξουν τα πανεπιστήμια».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v