Ένα ακόμα σημαντικό βήμα γίνεται για την πλήρη λειτουργία του αγωγού TAP που ήδη βρίσκεται σε διαδικασία δοκιμαστικής λειτουργίας. Ξεκινά η εισαγωγή φυσικού αερίου και στο τελευταίο τμήμα του αγωγού στην Ελλάδα, από την Π.Ε. Σερρών έως την Ιεροπηγή Καστοριάς και τα ελληνο-αλβανικά σύνορα.
Πρόκειται για μια διαδικασία που ονομάζεται «commissioning» (δηλαδή θέση του αγωγού σε δοκιμαστική λειτουργία) και έχει ξεκινήσει από τον περασμένο Νοέμβριο. Πλέον, μετά και αυτό το τελευταίο στάδιο, θα είναι γεμάτο αέριο το σύνολο των 550 χιλιομέτρων του ελληνικού τμήματος του αγωγού. Κι αυτό επιτρέπει τον έλεγχο της υποδομής και την πιστοποίηση ότι είναι ασφαλής και έτοιμη για λειτουργία, σύμφωνα με τα εθνικά και διεθνή πρότυπα.
Κανόνες και μέτρα ασφαλείας
Τόσο τώρα, όσο και όταν ο αγωγός θα τεθεί σε εμπορική λειτουργία, εφαρμόζονται σύγχρονες μέθοδοι 24ωρης παρακολούθησης και πραγματοποιούνται έλεγχοι για τη διατήρηση της ακεραιότητας και ασφάλειάς του.
Την ίδια στιγμή όμως, γι’ αυτή την μεγάλη επένδυση είναι ώρα ευθύνης και για όσους δραστηριοποιούνται ή κινούνται γύρω από τα σημεία διέλευσης του αγωγού. Και αυτό γιατί θα πρέπει όταν εκτελούν εργασίες πλησίον του αγωγού να λαμβάνουν υπόψη συγκεκριμένα δεδομένα αναφορικά με τι μπορεί και πώς πρέπει να πραγματοποιηθεί.
Έχουν ήδη εκδοθεί αναλυτικές οδηγίες και πληροφορίες για τις δραστηριότητες που μπορούν ή όχι να πραγματοποιηθούν κατά μήκος της όδευσης του αγωγού, στις Ζώνες «Περιορισμών Κυριότητας» και «Περιορισμών Δόμησης» του ΤΑΡ, αλλά και για τις απαραίτητες ενέργειες σε περίπτωση εργασιών ή έκτακτης ανάγκης.
Μάλιστα υπάρχει και ειδική Γραμμή Επικοινωνίας και Αναφορών 213 010 4500 (αστική χρέωση, Δευτέρα-Παρασκευή, 09:00-17:00) στην οποία μπορούν να απευθύνονται οι ενδιαφερόμενοι πριν ξεκινήσουν εργασίες πλησίον του αγωγού, καθώς και οι 24ωρες Γραμμές Έκτακτης Ανάγκης 210 555 0040 (αστική χρέωση) ή 800 118 1881 (κλήσεις μόνο από σταθερά, χωρίς χρέωση) για έκτακτα περιστατικά.
Αναλυτικά οι πολίτες θα πρέπει να γνωρίζουν ότι:
Στη Ζώνη «Περιορισμών Κυριότητας» (4+4 μ. εκατέρωθεν του αγωγού) επιτρέπονται οι παρακάτω εργασίες:
• Βοσκή
• Επιφανειακή σπορά και λίπανση
• Καλλιέργεια φυτών με ρίζες που δεν ξεπερνούν σε βάθος τα 60 εκ.
• Έλεγχος παρασιτικής βλάστησης
Αντιστοίχως, στη Ζώνη «Περιορισμών Κυριότητας», σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία, δεν επιτρέπονται οι ακόλουθες δραστηριότητες:
• Δεν επιτρέπεται η δόμηση κτιρίων οποιουδήποτε είδους.
• Δεν επιτρέπεται η καλλιέργεια βαθύρριζων φυτών με ρίζες που ξεπερνούν σε βάθος τα 60 εκ.
• Δεν επιτρέπονται οι γεωτρήσεις ή η διάνοιξη τάφρων, πηγαδιών, φρεατίων.
• Δεν επιτρέπεται η δημιουργία υπόγειων εγκαταστάσεων ή η τοποθέτηση σωλήνων σε βάθος μεγαλύτερο των 50 εκατ.
• Δεν επιτρέπεται η αλλοίωση της μορφολογίας του εδάφους με οποιοδήποτε τρόπο (π.χ. βαθιά άροση, εκσκαφές, τοποθέτηση μπάζων, δημιουργία νερόλακκων).
• Δεν επιτρέπεται η κατασκευή νέων αγροτικών δρόμων.
Επιπλέον, στη Ζώνη «Περιορισμού Δόμησης» (20+20 μ. εκατέρωθεν του αγωγού) δεν επιτρέπονται, σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία, οι ακόλουθες δραστηριότητες:
• Η δόμηση κτιρίων οποιουδήποτε είδους.
• Η εγκατάσταση αποχετευτικών συστημάτων που αλλοιώνουν τη μορφολογία του εδάφους.
Είναι πολύ σημαντικό να μην πραγματοποιούνται κοντά στον αγωγό δραστηριότητες που θα μπορούσαν να θέσουν σε κίνδυνο την ασφάλεια ή λειτουργία του ΤΑΡ. Γι’ αυτό:
* Δείτε το γράφημα σε υψηλή ανάλυση στη στήλη Συνοδευτικό Υλικό.