Κρίσιμο δίμηνο για OA - Aegean

Κρίσιμο είναι το επόμενο δίμηνο για τις αερομεταφορές στη χώρα μας καθώς στις 12 Ιανουαρίου η Ε.Ε. θα ανακοινώσει την απόφασή της για τη συγχώνευση των Olympic Air και Aegean Airlines.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Κρίσιμο δίμηνο για OA - Aegean
Κρίσιμο είναι το επόμενο δίμηνο για τις αερομεταφορές στη χώρα μας καθώς σε δύο ακριβώς μήνες, στις 12 Ιανουαρίου, η Ευρωπαϊκή Ένωση θα ανακοινώσει την απόφασή της για τη συγχώνευση των ελληνικών αεροπορικών εταιριών Olympic Air και Aegean Airlines.

Η υπόθεση έχει εξελιχθεί σε σίριαλ με πολλά επεισόδια καθώς η έγκριση της συγχώνευσης από τις δύο εταιρίες αναμενόταν πολύ νωρίτερα. Ωστόσο, από την πλευρά της Ε.Ε. ζητήθηκαν περισσότερα στοιχεία ώστε το ζήτημα να μελετηθεί σε βάθοςκαι ο αρμόδιος επίτροπος ανταγωνισμού, κ. Χοακίν Αλμούνια, δήλωσε πρόσφατα ότι "η μεγάλη δυσκολία είναι πως οι δύο εταιρίες κρατούν σχεδόν όλη την εσωτερική αγορά στην Ελλάδα". Ο Ευρωπαίος επίτροπος παρομοίασε την υπόθεση της Ο.Α. και της Aegean με την προ ετών επιχειρούμενη εξαγορά της Aer Lingus από την επίσης ιρλανδική Ryanair, που δεν εγκρίθηκε με το σκεπτικό ότι οι δύο εταιρίες θα ήλεγχαν σχεδόν το σύνολο της αγοράς.

Βέβαια, στο σημείο αυτό θα πρέπει να αναφέρουμε ότι το εγχείρημα σύμπραξης των δύο ιρλανδικών εταιριών, που εισέπραξε το "όχι" της Ε.Ε., είχε εντελώς διαφορετικά μεγέθη, καθώς οι δύο επιχειρήσεις από κοινού θα διέθεταν περισσότερα από 250 αεροσκάφη, με τα οποία θα εξυπηρετούσαν τα ιρλανδικά αεροδρόμια όπου δεν ξεπερνούν τα οκτώ. Στην περίπτωση των δύο ελληνικών εταιριών, τα δεδομένα είναι αντιστρόφως ανάλογα, αφού ο λόγος γίνεται για το 1/5 περίπου των αεροσκαφών και τα πενταπλάσια αεροδρόμια που πρέπει να εξυπηρετηθούν.

Μικρή αγορά η Ελλάδα να στηρίξει δύο μεγάλους αερομεταφορείς

Από την πλευρά των δύο ελληνικών εταιριών η λήψη της έγκρισης θωρείται σχεδόν βέβαιη, θέση που στηρίζεται στην παραδοχή ότι η εσωτερική αγορά, στην οποία και εντοπίζεται το "κόλλημα", αποτελεί ένα μέρος και μάλιστα το μικρότερο του συνόλου της αγοράς στην οποία δραστηριοποιούνται. Στην αγορά εξωτερικού, που είναι και το μεγαλύτερο κομμάτι της αεροπορικής πίτας εν Ελλάδι, οι δύο εταιρίες έχουν ποσοστό της τάξης του 20% από τα συνολικά 36 εκατομμύρια επιβάτες που διακινούνται από και προς τη χώρα μας κάθε χρόνο.

Η στρατηγική με την οποία οι δύο εταιρίες θα υποστηρίξουν το αίτημά τους για συγχώνευση στηρίζεται κυρίως στο εύλογο επιχείρημα ότι η ελληνική αεροπορική αγορά είναι εξαιρετικά μικρή για να υποστηρίξει τη βιώσιμη λειτουργία δύο full service αεροπορικών. Σε όλες τις χώρες με πληθυσμό αντίστοιχο της Ελλάδας όπως και σε πολλές άλλες όπου είναι πολλαπλάσιος αυτής λειτουργεί ένας κύριος αερομεταφορέας.

Στο διάστημα της αναμονής για την απόφαση της Ε.Ε., οι δύο εταιρίες συνεχίζουν την υλοποίηση του σχεδιασμού τους, με στόχο την ισχυροποίηση της θέσης τους, σε μια περίοδο μάλιστα ιδιαίτερα δύσκολη για τον αεροπορικό κλάδο, που πλήττεται σοβαρά από την οικονομική κρίση. Στο πλαίσιο αυτό, οι δύο εταιρίες προχωρούν στην αναδιάρθρωση του δικτύου τους στο εσωτερικό και στην ενίσχυση των συνεργασιών στο εξωτερικό.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v