Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

"Καμπανάκι" ρευστότητας στο Νεώριον Σύρου

Βολές της διοίκησης εναντίον κράτους και σπόντες για διακριτική μεταχείριση - Το Δημόσιο δεν πληρώνει συμβατικές υποχρεώσεις του - Ζητείται νέα ρύθμιση για την αποπληρωμή των Ναυπηγείων Ελευσίνας σε deal που έγινε το 1997…

Καμπανάκι ρευστότητας στο Νεώριον Σύρου
"Βολές" της διοίκησης εναντίον του κράτους και "σπόντες" για διακριτική μεταχείριση - Το Δημόσιο δεν πληρώνει συμβατικές υποχρεώσεις του - Ζητείται νέα ρύθμιση για την αποπληρωμή των Ναυπηγείων Ελευσίνας σε deal που έγινε το 1997…

"Ο όμιλος κάνει σημαντικές προσπάθειες για να αποσυμφορήσει το ταμειακό του πρόγραμμα, όμως εκτιμάται ότι, εφόσον συνεχιστεί η μη έγκαιρη πληρωμή από το ελληνικό δημόσιο, ο όμιλος δεν θα είναι σε θέση να τηρήσει τις υποχρεώσεις του".

Αυτό αναφέρει η διοίκηση της Νεώριον Σύρου στις λογιστικές καταστάσεις του πρώτου εξαμήνου, υποστηρίζοντας ότι από τα μέσα του 2009 η μη έγκαιρη είσπραξη βεβαιωμένων απαιτήσεων από το ελληνικό δημόσιο έχει δημιουργήσει σημαντικό βάρος στο ταμειακό πρόγραμμα του ομίλου και επιπλέον έχει πλήξει σημαντικά και τις διαπραγματευτικές ικανότητές του, όσον αφορά στους πιστωτικούς όρους που μπορεί να επιτύχει από τους προμηθευτές του.

Σύμφωνα με την εισηγμένη, τον Ιούνιο του 2010 ο όμιλος αναγκάστηκε να δανειστεί από τις τράπεζες 26 εκατ. ευρώ με την εκχώρηση βεβαιωμένων απαιτήσεων από το ελληνικό δημόσιο, για την κάλυψη των υποχρεώσεων στο εξωτερικό που αφορούν στην κατασκευή των τορπιλακάτων 6 και 7, αφού πιστοποιήσεις ύψους 28 εκατ. ευρώ από τον Δεκέμβριο του 2009 για το εν λόγω έργο δεν είχε καταστεί δυνατόν να εισπραχθούν.

Γόρδιος δεσμός οι φρεγάτες

Στην ουσία, η ανάληψη του έργου των φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού θα μπορούσε από μόνη της να εξασφαλίσει βιωσιμότητα για τον όμιλο για χρονικό διάστημα σαφώς μεγαλύτερο των πέντε ετών και επίσης θα έλυνε τα χέρια των τραπεζιτών να δώσουν νέα δάνεια στην εισηγμένη. Όσο όμως καθυστερεί η ανάθεση, η κατάσταση περιπλέκεται και επιδεινώνεται.

Πέραν αυτού, το management της εισηγμένης εκφράζει την έντονη δυσαρέσκειά του για μια σειρά θέματ που αφορούν στη σχέση του ομίλου με το ελληνικό δημόσιο:

Ενδεικτικό παράδειγμα είναι αυτό της καθυστερημένης παραγγελίας των δύο πυραυλακάτων (ήταν option παλαιότερης σύμβασης), που είχε ως αποτέλεσμα η Νεώριον Σύρου να δουλέψει με τιμές 2003, όταν όμως στο ενδιάμεσο χρονικό διάστημα το κόστος είχε ανεβεί σημαντικά.

Επιπλέον, η καθυστέρηση που παρατηρείται στο πρόγραμμα κατασκευής των φρεγατών τύπου FREMM και στην υπογραφή σχετικών συμβάσεων έχει επιδεινώσει την ταμειακή κατάσταση του ομίλου, καθώς αυτός είναι υποχρεωμένος να διατηρεί την παραγωγική δυναμικότητα που απαιτείται για ένα τέτοιο πρόγραμμα εν μέσω της συνεχιζόμενης κρίσης και των προβλημάτων που αυτή προκαλεί.

Πέραν όμως αυτών, η Νεώριον Σύρου έχει επανειλημμένα τονίσει τα αυξημένα κίνητρα που δίνονται σε χώρες του εξωτερικού (και της Ευρωπαϊκής Ένωσης) από τις κυβερνήσεις προς τα ναυπηγεία, τα οποία δεν δίνονται στην Ελλάδα, όπως για παράδειγμα οι εγγυήσεις δανείων ή και η επίσπευση της ανάθεσης κρατικών παραγγελιών.

Η διοίκηση επίσης στηλιτεύει και τον τρόπο χρηματοδότησης: "Στην Κίνα το τραπεζικό σύστημα χρηματοδοτεί νέες κατασκευές πλοίων, εφόσον αυτές γίνονται σε τοπικά ναυπηγεία, σε αντίθεση με την Ελλάδα, όπου οι χρηματοδοτήσεις από τα ελληνικά τραπεζικά ιδρύματα δίνονται για νέες κατασκευές σε ξένα ναυπηγεία".

Αναφέρεται επίσης και στη διακριτική μεταχείριση της κυβέρνησης υπέρ του ανταγωνισμού: "Σύμφωνα με δημοσιεύματα του Τύπου, η ελληνική κυβέρνηση έχει ήδη από το τέλος του 2009 εγγυηθεί δάνειο που έχει λάβει η ανταγωνίστρια εταιρία Ελληνικά Ναυπηγεία, η οποία λειτουργεί τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, προκειμένου να συνεχιστεί η λειτουργία τους.

Αντιθέτως, ο όμιλός μας αντιμετωπίζει προβλήματα είσπραξης βεβαιωμένων απαιτήσεων από το Πολεμικό Ναυτικό και η σχετική αίτηση που έχει γίνει για λήψη χρηματοδότησης από τις δύο θυγατρικές ΝΒΕΕ και ΝΒΕΣ με την εγγύηση του Δημοσίου δεν έχει λάβει ακόμη έγκριση".

Παράταση αποπληρωμής για Ελευσίνα

Η ιδιωτικοποίηση των Ναυπηγείων Ελευσίνας είχε υλοποιηθεί το 1997 έναντι τιμήματος 88 εκατ. ευρώ. Ο εισηγμένος όμιλος είχε καταφέρει το 2008 να διακανονιστεί η καταβολή των 46,5 εκατ. ευρώ που υπολείπονταν, ώστε, αντί η εξόφληση να επιτευχθεί μέχρι το 2012 σε τέσσερις δόσεις, να γίνει σε 9 ισόποσες δόσεις των 5,17 εκατ. ευρώ πλέον των σχετικών τόκων, έως το 2017.

Μέσα στο 2010 και λόγω της συνεχιζόμενης οικονομικής κρίσης, ο όμιλος ζήτησε διετή παράταση στην καταβολή όλων των δόσεων.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v