Καρέλιας: Πώς αντιδρά στη νέα "βροχή" φόρων

Η οικονομική ύφεση και η υποχώρηση αρκετών ξένων νομισμάτων σε σχέση με το ευρώ ήταν οι κυριότεροι λόγοι για τους οποίους ο όμιλος Καρέλια υποχρεώθηκε το 2009 σε πτώση EBIT από 30,7 στα 22,7 εκατ. ευρώ.

Καρέλιας: Πώς αντιδρά στη νέα βροχή φόρων
Η οικονομική ύφεση και η υποχώρηση αρκετών ξένων νομισμάτων σε σχέση με το ευρώ ήταν οι κυριότεροι λόγοι για τους οποίους ο όμιλος Καρέλια υποχρεώθηκε το 2009 σε πτώση EBIT (κέρδη προ φόρων και τόκων) από 30,7 στα 22,7 εκατ. ευρώ και σε υποχώρηση των καθαρών κερδών από 28,5 εκατ. το 2008 σε 16,2 εκατ. ευρώ.

Το διοικητικό συμβούλιο της εισηγμένης θα προτείνει στην επικείμενη τακτική γενική συνέλευση τη διανομή μερίσματος ύψους 4,48 ευρώ ανά μετοχή.

Να σημειωθεί επίσης ότι, με βάση τα στοιχεία της 31ης/12/2009, ο τραπεζικός δανεισμός του ομίλου ήταν μηδενικός και τα διαθέσιμα ανέρχονταν στα 146 εκατ. ευρώ!

Ωστόσο, το εξωτερικό περιβάλλον για τον κλάδο και την εισηγμένη είναι σαφώς χειρότερο κατά τη φετινή οικονομική χρήση, λόγω κυρίως των πολύ αυξημένων φορολογιών που έχουν επιβληθεί στα προϊόντα καπνού σε διάφορες χώρες, όπως η Ελλάδα, η Βουλγαρία κ.ά.

Ειδικότερα για την Ελλάδα, πέρα από την αύξηση του ΦΠΑ κατά δύο ποσοστιαίες μονάδες, είχαμε και αύξηση στον ειδικό φόρο κατανάλωσης καπνικών προϊόντων. Όπως δείχνουν τα πράγματα, θα υπάρξει μείωση στη ζήτηση και επιπλέον οι καπνοβιομηχανίες θα επιβαρυνθούν οι ίδιες με ένα μέρος της αυξημένης φορολόγησης (δεν θα περάσουν το σύνολο της νέας φορολογίας στους πελάτες τους).

Το θετικό για την εισηγμένη είναι ότι οι μεταβολές στη φορολογία -σε αντίθεση με ό,τι συνέβαινε κατά την τελευταία πενταετία- επηρεάζουν όλα τα καπνικά προϊόντα κατ’ αναλογία, ενώ η μικρή μείωση του ποσοστού του ελάχιστου ειδικού φόρου κατανάλωσης ευνοεί τα οικονομικότερα σήματα, στα οποία η Καρέλιας κατέχει σημαντικό μερίδιο αγοράς.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις της εταιρίας, ο κύκλος εργασιών της στην ελληνική αγορά αναμένεται, με βάση τα μέχρι τώρα γνωστά στοιχεία και χωρίς μεταβολή του όγκου πωλήσεων σε σχέση με το 2009, να είναι μειωμένος κατά 1 - 2 εκατ. ευρώ.

Από την άλλη πλευρά όμως, η απαγόρευση των διαφημίσεων θα εξοικονομήσει περίπου ένα ανάλογο ποσό. Επιπλέον, γίνεται προσπάθεια για περιορισμό των εξόδων διάθεσης στην Ελλάδα, αφού αυτά σε ορισμένες περιοχές κρίνονται ιδιαίτερα υψηλά.

Τέλος, η διοίκηση της Καρέλιας σχεδιάζει να λανσάρει νέα σήματα στην αγορά, τα οποία θα συμβαδίζουν με τις τάσεις, οι οποίες θα διαμορφωθούν μόλις καταλαγιάσει ο θόρυβος από τις αυξήσεις τιμών.

Προτεραιότητα για την Καρέλιας στο εσωτερικό φαίνεται να μην είναι το πεδίο των αποτελεσμάτων αλλά η διαφύλαξη των μεριδίων αγοράς.

Η πορεία στο εξωτερικό

Σημαντικότατες αυξήσεις φορολογίας υπήρξαν φέτος και στη Βουλγαρία, με αποτέλεσμα την άνοδο των λιανικών τιμών κατά 25% - 40%. Στη χώρα θα υπάρξουν κινήσεις μήπως και διευρυνθεί το μερίδιο αγοράς.

Στις υπόλοιπες χώρες των Βαλκανίων άμεση προτεραιότητα είναι η διατήρηση -και η αύξηση όπου είναι δυνατόν- των όγκων πωλήσεων και της κερδοφορίας.

Γενικότερα, υπάρχουν δύο θετικοί παράγοντες για την Καρέλιας, σε ό,τι αφορά τη δραστηριότητά της στο εξωτερικό: πρώτον, η ανατίμηση του δολαρίου σε σχέση με το ευρώ και, δεύτερον, η μείωση στο κόστος μεταφοράς των προϊόντων στις ξένες αγορές, η οποία αναμένεται να γίνει εμφανής από το πρώτο τρίμηνο του 2010.

Φέτος επίσης ξεκινά η λειτουργία θυγατρικής εταιρίας στην Τουρκία, με στόχο την άνοδο των πωλήσεων στη συγκεκριμένη χώρα.

Με βάση τα στοιχεία του πρώτου διμήνου του 2010, παρατηρείται άνοδος των πωλήσεων κατά 10%, όμως οι αντίστοιχες περυσινές επιδόσεις ήταν πολύ χαμηλές και επίσης δεν επηρέασε η αυξημένη φορολογία στην Ελλάδα και στη Βουλγαρία.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v