Εγκαταλείπουν το χονδρεμπόριο προς χάριν λιανικής

Στροφή στη λιανική αγορά επιχειρούν όλο και περισσότεροι παραδοσιακοί χονδρέμποροι, ποντάροντας στην επωνυμία, στα υψηλότερα περιθώρια κέρδους, αλλά και στην ασφάλεια που προσφέρει η άμεση επαφή με τον καταναλωτή.

Εγκαταλείπουν το χονδρεμπόριο προς χάριν λιανικής
Στροφή στη λιανική αγορά επιχειρούν όλο και περισσότεροι παραδοσιακοί χονδρέμποροι της ελληνικής αγοράς, ποντάροντας στην επωνυμία, στα υψηλότερα περιθώρια κέρδους, στα μερίδια αλλά και στην ασφάλεια που προσφέρει η άμεση επαφή με τον τελικό καταναλωτή.

Όντας επί δεκαετίες αντιπρόσωποι ξένων οίκων για προϊόντα και υπηρεσίες στη (θεωρούμενη) περιφερειακή εγχώρια αγορά, αρκετοί Έλληνες χονδρέμποροι αντιλήφθηκαν ότι επενδύσεις και προσπάθειες χρόνων κινδυνεύουν να χαθούν στην περίπτωση που αντιπροσωπείες αλλάξουν χέρια ή οι μητρικές πολυεθνικές επιλέξουν αυτόνομη παρουσία στην Ελλάδα.

Κάποιοι αντιστάθμισαν, εν μέρει, αυτόν τον κίνδυνο έχοντας φροντίσει, ήδη, να επενδύσουν στη λιανική προώθηση των αντιπροσωπειών. Χαρακτηριστική περίπτωση αυτή της Elmec Sport, που έχασε τη χονδρική αντιπροσώπευση της Nike, αλλά διεκδίκησε να διατηρήσει την εκμετάλλευση του ομώνυμου λιανικού δικτύου στην Ελλάδα, το οποίο και είχε δημιουργήσει με ίδια κεφάλαια.

Εκτός από την έξωθεν απειλή, οι χονδρέμποροι κινητοποιήθηκαν προς τη λιανική, διακρίνοντας τη δυναμική ανάπτυξή της τα τελευταία χρόνια, τα περιθώρια κέρδους της δραστηριότητας που είναι υψηλότερα έναντι της χονδρικής διανομής, καθώς και την καλύτερη ρευστότητα που προσφέρει στις επιχειρήσεις, αφού δεν εξαρτάται από επιταγές και δεν κρύβει σημαντικές επισφάλειες. Επιπλέον, αναγνώρισαν ότι ακόμη και σε επίπεδο μάρκετινγκ, η παρουσία στη λιανική βγάζει από την ανωνυμία τις επιχειρήσεις και τις εδραιώνει στη συνείδηση του καταναλωτή.

--- Ανεκτές απώλειες

Αν και η παρούσα οικονομική συγκυρία, έπληξε σε πρώτη φάση τη λιανική αγορά, εν τούτοις παράγοντες του εμπορίου εκτιμούν ότι οι απώλειες είναι ανεκτές και δεν συγκρίνονται σε έκταση ή σε βάθος με εκείνες της χονδρικής ή της βιομηχανίας.

Για παράδειγμα, ο όμιλος Sato, με πολυετή παρουσία στον τομέα του επαγγελματικού επίπλου και πρόσφατη ενασχόληση με το οικιακό έπιπλο στη λιανική, αναφέρει ότι στο δύσκολο πρώτο εξάμηνο του 2009, οι πωλήσεις των αλυσίδων του υποχώρησαν μεν, αλλά σε μικρότερο βαθμό απ’ ό,τι οι πωλήσεις επαγγελματικού επίπλου προς επιχειρήσεις.

Ο όμιλος Sato επενδύει σταθερά τα τελευταία χρόνια στη λιανική μέσω των αλυσίδων Bo Concept, Maison Coloniale και Divani&Divani, ενώ έχει λανσάρει την αλυσίδα φθηνού επίπλου Entos. Σε ισχύ, αλλά ακόμη ανενεργή, διατηρεί και τη συμφωνία με τη γερμανική ΟΒΙ για τη δημιουργία καταστημάτων οικιακού εξοπλισμού στην Ελλάδα.

Οι Έλληνες παραγωγοί και οι χονδρέμποροι, εισερχόμενοι στη λιανική διαλέγουν είτε να δημιουργήσουν δικές τους επώνυμες αλυσίδες, είτε να εξαγοράσουν, ή ακόμη και να γίνουν συνεργάτες μεγάλων ξένων λιανικών δικτύων.

Λιανικό προσανατολισμό μέσω μεγάλων επώνυμων αλυσίδων έχει επιλέξει ο όμιλος Fourlis, μετά από δεκαετίες ενασχόλησης με τη χονδρική ηλεκτρικών. Έπειτα από την απόσυρσή του από τη λιανική ηλεκτρικών, ο όμιλος επένδυσε σε ΙΚΕΑ και Intersport, που σήμερα αντιπροσωπεύουν το 90% του κύκλου εργασιών του ομίλου.

Τα μικτά περιθώρια της ΙΚΕΑ κυμαίνονται στο 35% και της Intersport πλησιάζουν το 50%, ποσοστά που απέχουν πολύ από τα πιεσμένα περιθώρια της χονδρικής ηλεκτρικών, ενώ η ταμειακή ρευστότητα που προσφέρουν στον όμιλο λόγω των μετρητών των συναλλαγών δεν συγκρίνεται με εκείνη της χονδρικής.

Ο όμιλος Fourlis μάλιστα διευρευνά τη δυνατότητα και νέας επέκτασης στη λιανική σε διαφορετικό τομέα από τους υφιστάμενους τα προσεχή χρόνια, απομακρυνόμενος οριστικά από την παραδοσιακή ενασχόληση.

Αντίστοιχη στρατηγική επιχειρεί να καταστρώσει και ο όμιλος Yalco, ο οποίος διαθέτει περισσότερα από 100 χρόνια παρουσίας στο χονδρεμπόριο οικιακών ειδών. Ο όμιλος προωθεί τόσο την ξένη αλυσίδα Habitat, όσο και το δίκτυο οικιακού εξοπλισμού Omnishop, το οποίο δημιούργησε πριν από μία δεκαετία περίπου.

Στις προτεραιότητες του ομίλου σε ό,τι αφορά την Omnishop είναι η αναδιάρθρωση του δικτύου της και η δημιουργία νέων μεγαλύτερων (έως και 500 τ.μ.) και προβεβλημένων καταστημάτων σε σημεία αιχμής, ενώ έχει ληφθεί η απόφαση εξαγωγής του συγκεκριμένου concept το 2010 στα Βαλκάνια και ειδικότερα στη Ρουμανία.
 
Όσον αφορά στη Habitat, εντός του 2010 προγραμματίζεται το άνοιγμα δύο καταστημάτων στην Ελλάδα, ενώ ο όμιλος βρίσκεται σε επαφές με τη μητρική Habitat προκειμένου να καθοριστεί η γεωγραφική επέκταση της συνεργασίας των δύο πλευρών.

--- Απόλυτη «στροφή»

Χαρακτηριστικό παράδειγμα μεταπήδησης στη λιανική, μέσω ενός ελληνικού δικτύου καταστημάτων, είναι η επιλογή του κλωστοϋφαντουργικού ομίλου Χατζηιωάννου να αυξήσει τη συμμετοχή του στη Sprider, μια αλυσίδα ένδυσης που σήμερα αριθμεί περισσότερα από 70 καταστήματα στην Ελλάδα και έχει παρουσία στη ΝΑ. Ευρώπη, και η οποία συνεχίζει να παρουσιάζει θετικούς ρυθμούς αύξησης πωλήσεων και κερδών.

Ο όμιλος Χατζηιωάννου αναπτύσσει μάλιστα και δεύτερη λιανική αλυσίδα, στον κλάδο των εσωρούχων, όπου προωθεί την επώνυμη φίρμα Venus Victoria, παραγωγής του ομίλου. 1

*** Αναδημοσίευση από το 597ο φύλλο της εβδομαδιαίας εφημερίδας "ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ", 28 Αυγούστου – 1 Σεπτεμβρίου 2009.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v