Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Συμφωνία της ΕΚΟ με την Aegean Oil

Σε συμφωνία προχώρησαν η Aegean Oil με την ΕΚΟ. Η εταιρία πούλησε στην ΕΚΟ δύο πλοία Ρ/Ρ, με τα οποία πραγματοποιούσε τροφοδοσία καυσίμων στα νησιά του Αιγαίου. Aπέκτησε πρόσβαση στους αποθηκευτικούς χώρους στην Κρήτη.

  • της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου
Συμφωνία της ΕΚΟ με την Aegean Oil
Σε συμφωνία προχώρησαν η Aegean Oil ΑΕΒΕΠ με την ΕΚΟ του ομίλου των ΕΛΠΕ. Η εταιρία του κ. Δημήτρη Μελισσανίδη πούλησε στην ΕΚΟ δύο πλοία Ρ/Ρ, με τα οποία πραγματοποιούσε τροφοδοσία καυσίμων στα νησιά του Αιγαίου και, ταυτόχρονα, εκτός από το ποσό που εισέπραξε, απέκτησε πρόσβαση (through put) στους αποθηκευτικούς χώρους της ΕΚΟ στην Κρήτη.

Παράλληλα, η Aegean, που διαθέτει 13 μεγάλους σταθμούς ανεφοδιασμού πλοίων ανά τον κόσμο, ετοιμάζεται να προχωρήσει, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, σε ένα "μεγάλο deal στο εξωτερικό", χωρίς όμως να αποκαλύπτονται λεπτομέρειες σε αυτή τη φάση.

Η συμφωνία με την ΕΚΟ κλείστηκε πριν από έναν μήνα, αλλά δεν έγινε γνωστό το ποσό που εισέπραξε η Aegean, ούτε από τη μία ούτε από την άλλη πλευρά.

Πάντως, η Aegean δεν προτίθεται να αποχωρήσει από τη συγκεκριμένη δραστηριότητά της στα ελληνικά νησιά. Ήδη έχει παραγγείλει δύο νέα πλοία Ρ/Ρ, που κατασκευάζονται σε ναυπηγεία της Άπω Ανατολής και σχεδιάζει να προχωρήσει στην προμήθεια δύο ακόμη, για να συνεχίσει επί της ουσίας να προμηθεύει με καύσιμα τα νησιά του Αιγαίου και την Κρήτη.

Στη Μεγαλόνησο, μάλιστα, η Aegean, σχεδιάζει να ενισχύσει το δίκτυο πωλήσεών της, το οποίο περιλαμβάνει σήμερα 17 πρατήρια.

Σήμερα η ΕΚΟ διαθέτει τη μεγαλύτερη πίτα στην αγορά καυσίμων των νησιών του Αιγαίου, λόγω και του εκτεταμένου δικτύου που διαθέτει εκεί. Το μερίδιό της, σύμφωνα με πληροφορίες, φτάνει το 45% - 50%.

Η ΕΚΟ χρησιμοποιεί περί τα 4 πλοία, με συμβάσεις ναύλου - μεταφορικών, που μεταφέρουν καύσιμα στο Αιγαίο, ενώ στον ίδιο τομέα δραστηριοποιούνται και οι εταιρίες ΕΛΙΝ, Shell, BP και Jet Oil, με πολύ λιγότερα πλοία.

Το πόσο σημαντική είναι η δραστηριότητα αυτή για την ΕΚΟ αποδεικνύεται από το γεγονός ότι το Αιγαίο θεωρείται, αν όχι η μεγαλύτερη, τουλάχιστον μία από τις πιο σημαντικές πηγές τροφοδοσίας της κερδοφορίας της εταιρίας σήμερα.

Εξίσου σημαντική πηγή θεωρείται η Κρήτη, όπου η ΕΚΟ διαθέτει πολύ μεγάλους αποθηκευτικούς χώρους στο Ηράκλειο. Στην Κρήτη έχουν επίσης αποθήκες η BP στο Ηράκλειο και η Shell στα Χανιά, που έχει πάρει τις εγκαταστάσεις της Texaco.

Σύμφωνα με πληροφορίες, και η Jet Oil θέλει να κάνει ανάλογες υποδομές στα Χανιά της Κρήτης εδώ και πάρα πολύ καιρό, αλλά δεν έχει καταφέρει να πάρει ακόμη σχετική άδεια. Η αγορά καυσίμων της Κρήτης θεωρείται φιλέτο για τις εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών, λόγω του υψηλού περιθωρίου κέρδους που υπάρχει και η απόκτηση αποθηκευτικών χώρων θεωρείται ότι διευκολύνει κατά πολύ την ανάπτυξη δικτύου πωλήσεων.

Σε αυτήν, λοιπόν, την αγορά η ΕΚΟ επιτρέπει να αποκτήσει πρόσβαση στις αποθηκευτικές της εγκαταστάσεις η Aegean. Η παραχώρηση αυτή προβλέπεται μεν στην υφιστάμενη νομοθεσία για τους αγωγούς πετρελαίου, ωστόσο ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Κωστής Χατζηδάκης στη συνέντευξη Τύπου που είχε δώσει στις 23 Απριλίου για την αγορά πετρελαιοειδών είχε επισημάνει την ανάγκη να προηγηθούν ορισμένες ρυθμίσεις για το θέμα αυτό, προφανώς, για να μην εγερθούν ζητήματα ανταγωνισμού, για παράδειγμα γιατί πήρε η μία εταιρία και δεν πήρε η άλλη.

Συγκεκριμένα, ο κ. Χατζηδάκης είχε ανακοινώσει την πρόθεση του υπουργείου να ανατεθεί στη ΡΑΕ η εξέταση της δυνατότητας πρόσβασης τρίτων σε υποδομές, δεδομένης, όπως είπε, της δυσχέρειας για δημιουργία νέων υποδομών σε ορισμένες περιοχές της χώρας και δη στις νησιωτικές.

Για να υπάρχει καλύτερος ανταγωνισμός, όπως δήλωσε ο υπουργός, θα μπορεί μια εταιρία να αποθηκεύει δικά της προϊόντα σε υφιστάμενους αποθηκευτικούς χώρους μιας συγκεκριμένης εταιρίας, αλλά σε ποσότητες που θα αποφασίζονται από τη ΡΑΕ. Όμως, για να γίνει αυτό, δηλαδή για να εμπλακεί η ΡΑΕ, προαπαιτείται νομοθετική ρύθμιση, η οποία δεν υπάρχει τουλάχιστον προς το παρόν ούτε φυσικά αίτημα της Aegean ή της ΕΚΟ προς τη ρυθμιστική αρχή.

Η ΕΚΟ, δηλαδή, φαίνεται ότι αποφάσισε να προχωρήσει σε μια τέτοια κίνηση νομότυπα μεν, αλλά χωρίς να είναι γνωστές άλλες λεπτομέρειες και χωρίς φυσικά την κάλυψη της ΡΑΕ, όπως επιθυμεί το ΥΠΑΝ. Λεπτομέρεια: στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρίας που έγινε πριν από περίπου έναν μήνα τα μέλη ενημερώθηκαν για την αγορά των δύο πλοίων Ρ/Ρ, όχι όμως και για την πρόσβαση που απέκτησε η Aegean στις αποθήκες της ΕΚΟ στο Ηράκλειο Κρήτης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v