Δύο ταχύτητες στην αγορά καλλυντικών

Δραματική υποχώρηση της ζήτησης για προϊόντα προσωπικής περιποίησης και καλλυντικών καταγράφεται τους πρώτους μήνες του 2009, πιέζοντας έτσι τόσο τη χονδρική όσο και τη λιανική αγορά του κλάδου.

  • της Πέννυς Κούτρα
Δύο ταχύτητες στην αγορά καλλυντικών
Δραματική υποχώρηση της ζήτησης για προϊόντα προσωπικής περιποίησης και καλλυντικών καταγράφεται τους πρώτους μήνες του 2009, πιέζοντας έτσι τόσο τη χονδρική όσο και τη λιανική αγορά του κλάδου.

Σύμφωνα με παράγοντες του χώρου, έχουν σημειωθεί συγκράτηση στους όγκους πωλήσεων όλων των κατηγοριών καθώς και σταδιακή μεταστροφή των καταναλωτών σε ομοειδή προϊόντα χαμηλότερης τιμής.

Σε αυτήν την εξέλιξη οι μεγάλοι εγχώριοι και πολυεθνικοί όμιλοι καλλυντικών, που διαθέτουν χαρτοφυλάκιο προϊόντων τόσο της ακριβής επιλεκτικής διανομής όσο και της φθηνότερης ευρείας διανομής, αντιστέκονται στην κρίση αφού συντηρούν τις πωλήσεις τους από τη μετακίνηση των καταναλωτών από την ακριβή στη φθηνή κατηγορία.

Ωστόσο, κοινή διαπίστωση είναι η συγκράτηση της καταναλωτικής ζήτησης. Σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων του κλάδου, η εγχώρια αγορά καλλυντικών θα κινηθεί με αρνητικούς ρυθμούς το 2009.

Ειδικότερα, η αξία της αγοράς του συγκεκριμένου τομέα εκτιμάται στο 1,4 δισ. ευρώ και την τελευταία τετραετία αναπτύσσεται με ρυθμούς της τάξης του 2,7% ετησίως. Για το 2008 η άνοδος εκτιμάται χαμηλότερα, σε ποσοστό 1% - 2%.

Ωστόσο, οι επιχειρήσεις του κλάδου αναμένουν κάμψη στην αγορά για το 2009 που ενδέχεται να κυμανθεί μεταξύ -2% και -4%. Από αυτήν την αρνητική εικόνα διαφεύγει μόνο η κατηγορία των βιολογικών και φυσικών καλλυντικών, που συνεχίζει να αναπτύσσεται με διψήφιους ρυθμούς κυρίως εντός του καναλιού του φαρμακείου.

Σύμφωνα με τον όμιλο Σαράντη, η πτώση της ζήτησης στην εγχώρια αγορά το α΄ δίμηνο του 2009 αγγίζει το 25%, ενώ η αντίστοιχη μείωση για τα ακριβά καλλυντικά προϊόντα της κοινοπραξίας με την Estee Lauder ανέρχεται στο 5%.

Με βάση σχετικές εκτιμήσεις, η εικόνα αυτή θα βελτιωθεί μελλοντικά όσο θα εισάγονται στην αγορά τα προϊόντα εποχικής χρήσης, αλλά σε κάθε περίπτωση η συγκρατημένη στάση των λιανεμπόρων και η τάση να μειώνουν το στοκ ασφαλείας τους υπολογίζεταιται ότι θα επηρεάσουν ολόκληρο το 2009. Υπολογίζεται, ωστόσο, ότι τα ιδιοπαραγόμενα καλλυντικά θα συνεχίσουν να αναπτύσσονται ευνοώντας επίσης τη λειτουργική κερδοφορία τους καθώς προσφέρουν μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους.

Ο όμιλος Notoscom, ως έτερος μεγάλος προμηθευτής και αντιπρόσωπος καλλυντικών στην εγχώρια αγορά, διανύει το 2009 έχοντας απολέσει τη σημαντική αντιπροσωπεία της φίρμας Yves Saint Laurent. O τζίρος της συγκεκριμένης φίρμας το 2007 ανήλθε στα 8 εκατ. ευρώ, ενώ ο τζίρος του ομίλου στον τομέα των καλλυντικών άγγιξε τα 65 εκατ. ευρώ. Η φίρμα, παρά το γεγονός ότι εκπροσωπούνταν από μικτή εταιρία της Notoscom με τη γαλλική μητρική, πέρασε στον πολυεθνικό όμιλο L’Οreal έπειτα από διεθνή συμφωνία πώλησης και πλέον εκπροσωπείται στη χώρα μας από την ελληνική θυγατρική του ομίλου.

Στην εγχώρια αγορά η συγκέντρωση είναι ήδη υψηλή, αλλά εκτιμάται ότι τα ελάχιστα σήματα που διακινούνται από ανεξάρτητους παίκτες θα προσχωρήσουν μοιραία στα μεγάλα γκρουπ κατά τα πρότυπα του εξωτερικού.

Στον τομέα των φυσικών καλλυντικών, όπου υπάρχει και σημαντική εκπροσώπηση από ελληνικές εταιρίες, οι συνθήκες είναι θετικότερες, αφενός λόγω της καταναλωτικής τάσης υπέρ των φυσικών προϊόντων και αφετέρου γιατί η τιμή τους είναι προσιτή και επιπλέον διατίθενται στο κλειστό κανάλι του φαρμακείου, που προσδίδει κύρος και εξασφαλισμένη κίνηση πελατών.

Σημειώνεται ότι οι πωλήσεις της εισηγμένης Κορρές στο εννεάμηνο του 2008 σημείωσαν αύξηση κατά 52,7%, η οποία προήλθε από όλες τις κατηγορίες προϊόντων της εταιρίας, τόσο τις παλιές (αύξηση 65%) όσο και τις νέες σειρές μακιγιάζ και ανδρικών καλλυντικών. Άνοδο της τάξης του 49,5% παρουσίασε και η δεύτερη μεγαλύτερη κατηγορία, τα προϊόντα σώματος, οφειλόμενη κυρίως στα υφιστάμενα προϊόντα και στο νέο σήμα Kings & Queens που λάνσαρε ο όμιλος στο δεύτερο εξάμηνο του 2007, το οποίο διακινείται στα σούπερ μάρκετ και στα πολυκαταστήματα.

Εντός του 2008 η ελληνική εταιρία κατέκτησε τη 2η θέση στην αγορά καλλυντικών φαρμακείου ενισχύοντας την παρουσία της σε όλες τις κατηγορίες. Παρά δε τη συγκράτηση της κατανάλωσης, οι πωλήσεις των προϊόντων της Apivita τον Ιανουάριο κινήθηκαν στο 103% των προβλέψεων.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της διοίκησής της, στην καλύτερη περίπτωση το 2009 θα εμφανίσει αύξηση τζίρου κατά 28%, ενώ το πλέον απαισιόδοξο σενάριο προβλέπει ενίσχυσή του σε ποσοστό 10%.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v