Motor Oil: 4 ερωτήματα ζητούν απαντήσεις

Τα τέσσερα "καυτά" ζητήματα γύρω από τα οποία διαφωνούν οι επικριτές και οι υποστηρικτές της μετοχής της Motor Oil - Ποιες είναι οι "εφεδρείες" του ομίλου για τη διετία 2009 - 2010.

  • του Στέφανου Κοτζαμάνη
Motor Oil: 4 ερωτήματα ζητούν απαντήσεις
Τα "καυτά" ζητήματα γύρω από τα οποία διαφωνούν οι επικριτές και οι υποστηρικτές της μετοχής - Ποιες οι "εφεδρείες" του ομίλου για τη διετία 2009 - 2010.

Το τελευταίο δίμηνο δύο εκθέσεις είδαν το φως της δημοσιότητας (UBS, HSBC) που ήταν αρκετά επιφυλακτικές για τη μελλοντική κερδοφορία της Motor Oil και ιδιαίτερα συγκρατημένες σε ό,τι αφορά τις προτεινόμενες τιμές-στόχους.

Αντίθετα, κατά τους τελευταίους μήνες επίσης υπήρξαν και θετικότερες εκθέσεις για τον τίτλο, όπως για παράδειγμα αυτές της Cheuvreux , της Εθνικής - Ρ&Κ ΑΧΕΠΕΥ κ.ά.

Πέραν αυτών, όμως, υπάρχουν γενικότερα τέσσερα βασικά πεδία διαφωνιών μεταξύ των υποστηρικτών και των επικριτών της συγκεκριμένης μετοχής και η σωστή απάντηση σε αυτά θα μπορούσε να κρίνει σε μεγάλο βαθμό αν κάποιος θα πρέπει να τοποθετηθεί ή όχι σε μετοχές της εισηγμένης.

Ερώτημα πρώτο: πόσο θα μειωθεί η ζήτηση;

Οι επικριτές προβλέπουν σημαντική υποχώρηση της ζήτησης για πετρελαιοειδή το 2009, λόγω της γενικότερης οικονομικής προσγείωσης, αναφερόμενοι στους πολύ χαμηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης τόσο της ελληνικής οικονομίας όσο και των άλλων βαλκανικών χωρών.

Οι υποστηρικτές δεν θα απέκλειαν βέβαια το ενδεχόμενο κάποιας υποχώρησης στη ζήτηση, ωστόσο πιστεύουν ότι αυτή, αν συμβεί, δεν θα είναι μεγάλη για δύο κυρίως λόγους:

Α) Γενικότερα, η ζήτηση για βενζίνη παρουσιάζει έντονα στοιχεία ανελαστικότητας.

Β) Η τρέχουσα τιμή των καυσίμων είναι πολύ χαμηλότερη σε σύγκριση με αυτή του περασμένου καλοκαιριού.

Γ) Τόσο στην Ελλάδα όσο και στα Βαλκάνια οι ρυθμοί ανάπτυξης των οικονομιών αναμένεται να είναι θετικοί.

Ερώτημα δεύτερο: πώς θα κυμανθούν τα περιθώρια διύλισης;

Οι επικριτές υποστηρίζουν ότι όχι μόνο θα υπάρξει γενναία διόρθωση των περιθωρίων διύλισης γενικά, αλλά επιπλέον ότι αυτή θα είναι εντονότερη στα περισσότερο σύνθετα προϊόντα, δηλαδή σε αυτά όπου σε μεγάλο βαθμό εξειδικεύεται η Motor Oil.

Οι υποστηρικτές δεν θα εκπλαγούν καθόλου αν δουν και αυτοί κάποια υποχώρηση στα περιθώρια διύλισης, που άλλωστε βρίσκονται σε πολύ υψηλά επίπεδα. Ωστόσο, προβλέπουν ότι η Motor Oil θα πληγεί λιγότερο από τον μέσο όρο της αγοράς για τους παρακάτω λόγους:

Α) Το διυλιστήριο της Motor Oil διαθέτει την απαιτούμενη ευελιξία, έτσι ώστε να κατευθύνει την παραγωγή του τόσο στο diesel όσο και στις βενζίνες ανάλογα με το πώς εξελίσσονται τα περιθώρια διύλισης σε κάθε μία από τις δύο αυτές αγορές.

Β) Μια πιθανή αποκλιμάκωση των περιθωρίων διύλισης θα οδηγήσει αρχικά σε ζημίες τα απλά διυλιστήρια (η MOH διαθέτει ένα από τα συνθετότερα πανευρωπαϊκά), με αποτέλεσμα να τα αναγκάσει είτε να σταματήσουν είτε να περιορίσουν την παραγωγή τους. Κάτι τέτοιο θα περιόριζε σημαντικά την πτώση των περιθωρίων διύλισης σε όλα τα πετρελαιοειδή.

Ερώτημα τρίτο: τι γίνει με την προσφορά;

Σύμφωνα με τους επικρικές, μέσα στη διετία 2009 - 2010 θα σούμε σημαντική αύξηση στην προσφορά προϊόντων πετρελαίου λόγω των επενδύσεων που έχουν γίνει σε υπάρχοντα και σε νέα διυλιστήρια.

Η αντίθετη εκτίμηση είναι τα σχεδιαζόμενα projects αυτά σε μικρό βαθμό αφορούν στην Ευρώπη (ο παράγοντας του μεταφορικού κόστους επηρεάζει τον ανταγωνισμό) και ότι πολλά από αυτά, λόγω της κρίσης, είτε έχουν αναβληθεί είτε έχουν ματαιωθεί.

Ερώτημα τέταρτο: το θέμα της ρευστότητας.

Οι επικριτές υποστηρίζουν ότι η Motor Oil είναι περισσότερο "μοχλευμένη" από τον μέσο όρο του κλάδου, σε μια περίοδο όπου οι επενδυτές συνηθίζουν να κατευθύνονται σε τοποθετήσεις χαμηλότερου κινδύνου.

Σύμφωνα τώρα με την αντίθετη άποψη, η Motor Oil έχει εγκεκριμένες γραμμές πιστοδότησης 600 εκατ. ευρώ και μάλιστα με ελκυστικά spreads. Επιπλέον, η ετήσια αποπληρωμή του χρέους δεν υπερβαίνει τα 30 εκατ. ευρώ και έτσι δεν θα χρειαστεί τιο ενδεχόμενο αναχρηματοδότησης του χρέους.

Οι "εφεδρείες" της διετίας

Πέραν των άλλων, ο όμιλος της Motor Oil διαθέτει για την επόμενη διετία τις παρακάτω "εφεδρείες":

Α) Έχοντας ήδη συνδέσει το διυλιστήριο με φυσικό αέριο από το φθινόπωρο του 2008, είναι σε θέση να επιλέγει για το αν θα χρησιμοποιεί ως καύσιμη ύλη το φυσικό αέριο ή το πετρέλαιο, ανάλογα με το ποιο εκ των δύο είναι φθηνότερο.

Β) Από το πρώτο τρίμηνο του 2010 θα αυξηθεί η παραγωγική δυναμικότητα του διυλιστηρίου και έτσι σε ήδη υπάρχοντες πελάτες θα παραδίδονται προϊόντα που μέχρι σήμερα εισάγονται από το εξωτερικό (αυξημένο περιθώριο κέρδους).

Γ) Μετά τις φετινές έκτακτες ζημίες από αποθέματα (μεγάλη πτώση στο αργό πετρέλαιο) και από συναλλαγματικές διαφορές (πορεία δολαρίου) το 2009 ξεκινά με τις πιθανότητες των έκτακτων κερδών να είναι περισσότερες από τις πιθανότητες νέων έκτακτων ζημιών.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v