Όλα τα καυτά σημεία της σύμβασης ΟΛΠ - Cosco

Στην προβλήτα Ι θα περιοριστεί η δραστηριότητα του ΟΛΠ, με τους Κινέζους να ελέγχουν τις υπόλοιπες δύο. Η τιμολόγηση για διακίνηση φορτίων θα γίνεται από την Cosco, ενώ θα δημιουργηθούν 600-650 θέσεις εργασίας.

  • της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου
Όλα τα καυτά σημεία της σύμβασης ΟΛΠ - Cosco
Σημαντικά περιορισμένο χρόνο συγκατοίκησης με την Cosco Pacific, ανάληψη των εξόδων της μισθοδοσίας του προσωπικού από την ίδια στο διάστημα αυτό και καταβολή επιπλέον εσόδων στον ΟΛΠ, καθώς και πλήρη υποχρέωση να ολοκληρωθούν οι επενδύσεις στην προβλήτα ΙΙΙ και να αναβαθμιστεί η ΙΙ, περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων στα συμφωνηθέντα μεταξύ της διοίκησης του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς και του κινεζικού κολοσσού, τα οποία θα εμπεριέχονται στη σύμβαση που θα υπογραφεί μεταξύ των δύο μερών.

Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες του euro2day, προβλέπεται, αφού προηγηθούν οι ενδιάμεσες διαδικασίες, η Cosco Pacific να εγκατασταθεί επίσημα στον ΟΛΠ τον Οκτώβριο του 2009 και να συγκατοικήσει με τον Οργανισμό έως τον Μάρτιο του 2010, αντί του αρχικά προβλεπόμενου των 18 μηνών. Έως τότε εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα στην προβλήτα Ι, όπου και θα περιοριστεί η δραστηριότητα του τελευταίου.

Οι διαπραγματεύσεις ΟΛΠ και Cosco βαίνουν ήδη προς ολοκλήρωση, καθώς έχουν να διασαφηνιστούν πλέον μόνον τεχνοκρατικά θέματα. Έτσι, εντός του πρώτου 10ημέρου του Οκτωβρίου προβλέπεται να εγκριθεί η σύμβαση παραχώρησης από το Δ.Σ. του ΟΛΠ, στη συνέχεια θα σταλεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο, στις αρχές Δεκεμβρίου θα υπογραφεί η σύμβαση από τα δύο μέρη, για να σταλεί προς επικύρωση στη Βουλή, κάτι το οποίο αναμένεται να γίνει έως τα τέλη του Ιανουαρίου 2009.

Με την επικύρωση της σύμβασης από τη Βουλή η Cosco ανέλαβε την υποχρέωση να καταβάλει στον ΟΛΠ προκαταβολή 50 εκατ. ευρώ. Από τη στιγμή που θα εγκατασταθεί στην προβλήτα ΙΙ θα καταβάλλει επίσης τη μισθοδοσία του προσωπικού συν ένα ποσοστό 15%, το ενοίκιο και ένα ποσοστό επί του τζίρου που θα κάνει.

Η τιμολόγηση για τη διακίνηση φορτίων θα γίνεται από την Cosco, αλλά στις ίδιες τιμές που έχει καθορίσει ο ΟΛΠ. Επίσης, η Cosco στο διάστημα της συγκατοίκησης θα ορίσει γενικό διευθυντή, ενώ θα προχωρήσει στη δημιουργία 600 - 650 νέων θέσεων εργασίας, οι 150 των οποίων εκτιμάται ότι θα καλυφθούν από προσωπικό του ΟΛΠ.

Συμφωνήθηκε, επίσης, οι επενδύσεις στην προβλήτα ΙΙΙ και η αναβάθμιση της προβλήτας ΙΙ να προχωρήσουν κανονικά στα χρονοδιαγράμματα που έχουν τεθεί από τη διακήρυξη, άλλως θα επιβληθούν ρήτρες. Βέβαια, ο ΟΛΠ αναγνωρίζει ότι στην περίπτωση αντικειμενικών λόγων που ενδεχομένως να κωλυσιεργήσουν τις επενδύσεις αυτές δεν θα υπάρξουν ρήτρες. Συνεπώς, εμμέσως πλην σαφώς αναγνωρίζεται το πρόβλημα με τον Δήμο Περάματος που έχει προσφύγει ήδη στο ΣτΕ.

Η σύμβαση θα έχει ισχύ από την έναρξη της συγκατοίκησης και στο μεσοδιάστημα, μετά την επικύρωσή της από τη Βουλή η Cosco θα έχει τη δυνατότητα να ενημερωθεί για τη λειτουργία του λιμένος και να εκπαιδεύσει πιθανόν και το αναγκαίο προσωπικό.

«Αγκάθι» για την ομαλή λειτουργία του ΟΛΠ παραμένουν οι κινητοποιήσεις της ΟΜΥΛΕ και των λιμενεργατών που συνεχίζονται αμείωτες έως τις 17 Σεπτεμβρίου.

Ήδη, στο εξάμηνο τα έσοδα και η κερδοφορία του οργανισμού έχουν πιεστεί πολύ και αν συνεχιστεί η ίδια κατάσταση προβλέπεται ο ΟΛΠ να κλείσει με μειωμένα έσοδα της τάξης του 40% και ζημιογόνο αποτέλεσμα, το οποίο ωστόσο εκτιμάται ότι θα είναι μικρότερο από τις ζημίες του 6μήνου.

Η διοίκηση του ΟΛΠ έχει προειδοποιήσει τους συνδικαλιστές ότι αν κλείσει με ζημίες η χρήση του 2008 τότε η διαπραγμάτευση για τις συλλογικές συμβάσεις θα περάσει στη διυπουργική επιτροπή, στο πλαίσιο της σχετικής νομοθεσίας. Πληροφορίες αναφέρουν ότι η ΟΜΥΛΕ, που γνωρίζει το πρόβλημα αυτό και το υπολογίζει, ενδεχομένως να προχωρήσει σε κινήσεις τέτοιες που να «ρίξουν στα μαλακά» την όποια υπαναχώρησή της.

Έτσι, οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι έως τα τέλη του μηνός θα συγκληθούν γενικές συνελεύσεις των πρωτοβάθμιων οργάνων, προκειμένου να ελέγξουν τη συνοχή των κινητοποιήσεων.
 
Επίσης, η διοίκηση του ΟΛΠ έχει δώσει διορία στους συνδικαλιστές μέχρι τα τέλη του μηνός να προσέλθουν σε διαπραγματεύσεις για την υπογραφή διετών συλλογικών συμβάσεων, συνεπώς και να ακυρώσουν τις κινητοποιήσεις τους. Εάν παρέλθει η προθεσμία εκτιμάται ότι ο ΟΛΠ δεν θα μπορέσει να αναστρέψει το ζημιογόνο αποτέλεσμα, οπότε οι συλλογικές συμβάσεις θα περάσουν στον αρμόδιο υπουργό.
 
Πάντως, κρίσιμη ημερομηνία θεωρείται η 7η Νοεμβρίου, οπότε αναμένεται να εκδικαστεί στην Ολομέλεια του ΣτΕ η προσφυγή της ΟΜΥΛΕ για την ακύρωση του διαγωνισμού. Κύκλοι του ΟΛΠ εκτιμούν ότι η πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ να απορρίψει την αίτηση ασφαλιστικών μέτρων της Ομοσπονδίας για ματαίωση του διαγωνισμού θα λειτουργήσει ως πρόκριμα για την απόφαση και της Ολομέλειας, οπότε δεν θα υπάρξει κανένα πρόβλημα με τον διαγωνισμό.

Μέχρι στιγμής, σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία, ο ΟΛΠ έχει χάσει έργο το οποίο απορρόφησαν κυρίως το λιμάνι του Αστακού και ο Βόλος. Το λιμάνι του Βόλου έχει αποσπάσει το 18% της διακίνησης οχημάτων του ΟΛΠ, ενώ δεν μπορεί να εκτιμηθεί ο όγκος φορτίων που πήρε ο Αστακός.

Αυτή τη στιγμή η κίνηση στον ΣΕΜΠΟ του ΟΛΠ έχει τριπλασιαστεί σε σχέση με το α΄ τρίμηνο, το τράνζιτ έχει διακοπεί εντελώς, το car terminal έχει μειωμένη κίνηση κατά 5% - 10%, ενώ υπάρχουν προβλήματα και στην εξυπηρέτηση των εξαγωγών και των πλοίων. Αντίθετα, ανέπαφη έμεινε η εξυπηρέτηση της ακτοπλοΐας και της κρουαζιέρας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v