Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Όλα ανοιχτά για Shell στην Ελλάδα

Ιδιαίτερα κομψό τρόπο βρήκε η Shell για να βάλει τέλος σε σενάρια αποχώρησης από την Ελλάδα, ενόψει απόφασης της Επ. Ανταγωνισμού για εναρμονισμένες πρακτικές με την BP. Η στρατηγική μελέτη. Τι λέει ο πρόεδρος της εταιρίας.

  • της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου
Όλα ανοιχτά για Shell στην Ελλάδα
Ιδιαίτερα κομψό τρόπο βρήκε τελικά η Shell για να βάλει προσωρινά τέλος στα σενάρια που την ήθελαν να αποχωρεί από την Ελλάδα, ενόψει της απόφασης της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τις εναρμονισμένες πρακτικές που φέρεται να υιοθέτησε με την BP.

Ανακοίνωσε ότι θα προχωρήσει σε στρατηγική μελέτη, η οποία θα εκπονηθεί εσωτερικά, προκειμένου να αποτιμήσει την παρουσία της στην ελληνική αγορά, να καταγράψει τις δυνατότητες και τις προοπτικές ανάπτυξης που προσφέρονται, ώστε στη συνέχεια να λάβει απόφαση αν θα επεκταθεί περαιτέρω, αν θα προχωρήσει σε κάποια εξαγορά ή και συγχώνευση ή αν θα προχωρήσει σε πώληση.

Ουσιαστικά, η εταιρία επιβεβαίωσε τις πληροφορίες που μετέδωσε πρώτο χθες το euro2day, ότι δεν υφίσταται προς το παρόν ζήτημα αποχώρησής της από την Ελλάδα.

Ωστόσο, γιατί η εταιρία επέλεξε τη συγκεκριμένη στιγμή για να ανακοινώσει μια τέτοια κίνηση, όταν το timing φαίνεται ότι συναινούσε σε μια αμυντική επί της ουσίας επιλογή;

«Αργήσαμε κιόλας να πάρουμε την απόφαση αυτή», θα πει στο euro2day ο πρόεδρος της Shell Hellas κ. Πάνος Ξυνής. «Για μας αποτελεί κλασική επιχειρηματική πρακτική, που έχει επαναληφθεί στο παρελθόν, κατά τη διάρκεια της μακρόχρονης παρουσίας της εταιρίας στην Ελλάδα. Προτού αποφασίσουμε για τις μελλοντικές κινήσεις μας μελετάμε όλα τα δεδομένα».

Ποια ήταν, ωστόσο, η αφορμή για να αποφασιστεί μια τέτοια μελέτη; «Δεν γνωρίζω την αφορμή», θα πει ο κ. Ξυνής. «Ίσως έχει να κάνει με το γεγονός ότι ο όμιλος της Shell δίνει έμφαση πλέον στην εξόρυξη και στην παραγωγή. Αφού ολοκληρώθηκαν οι έρευνες σε άλλες μεγάλες χώρες ήρθε η σειρά και της Ελλάδας».

Αυτή τη στιγμή η Shell διαθέτει στην Ελλάδα περί τα 750 πρατήρια πώλησης υγρών καυσίμων, από τα οποία τα 200 είναι αυτά που διαχειρίζεται η ίδια ή διαθέτει και τη γη, ενώ τα 550 ανήκουν σε τρίτους. Παράλληλα, έχει εγκαταστάσεις αποθήκευσης στο Πέραμα, στην Αμφιλοχία, στο Καλοχώρι Θεσσαλονίκης, στα Χανιά και από κοινού με την BP στη Ρόδο και στην Αλεξανδρούπολη.

Διαθέτει συνεπώς ένα σημαντικό χαρτοφυλάκιο στην περίπτωση που θα αποφάσιζε να προχωρήσει σε πώληση και να αποχωρήσει από την Ελλάδα. Πηγές της αγοράς που μίλησαν στο euro2day εξέφρασαν την άποψη ότι η Shell επί της ουσίας μπορεί να πουλήσει μόνον τα πρατήρια που ανήκουν αυστηρά στην ιδιοκτησία της (τα 200 δηλαδή), τις εγκαταστάσεις αποθήκευσης, ενώ μπορεί να διαπραγματευτεί την εκχώρηση των συνεργασιών που έχει στα 550 πρατήρια.

Οι ίδιες πηγές διατύπωσαν την εκτίμηση ότι η Shell, καθώς είναι σοβαρή εταιρία και δεν θα επιθυμούσε οι στρατηγικές αποφάσεις της να φαίνεται ότι λαμβάνονται υπό καθεστώς πίεσης ή και εκβιασμού, δεν θα προβεί σε καμία κίνηση αποχώρησης ακόμη κι αν της επιβληθεί δυσβάστακτο πρόστιμο από την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Δεν είναι τυχαίο, πάντως, το γεγονός ότι από την εταιρία δεν γνωστοποιείται το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης της μελέτης που ανακοινώθηκε.

«Μπορεί να τελειώσει μέχρι τα τέλη του έτους ή να πάρει και το πρώτο εξάμηνο του 2009», ήταν η απάντηση που δόθηκε στο συγκεκριμένο ερώτημα του euro2day.

Όλα λοιπόν τα ενδεχόμενα αφήνονται ανοιχτά. Ενδεχομένως οι όποιες αποφάσεις, όπως εκτιμάται, να συνδυαστούν κυρίως με το ύψος του προστίμου, το κατά πόσο θα επηρεάσει τα αποτελέσματα της εταιρίας και τη μελλοντική παρουσία της σε μια αγορά στην οποία τουλάχιστον τα τελευταία δύο χρόνια φαίνεται να χάνει έδαφος.

Πάντως, θα πρέπει να σημειωθεί ότι η Shell εκτός από την Ελλάδα διαθέτει από κοινού αποθηκευτικές εγκαταστάσεις με την BP και στην Τουρκία, σε συνεργασία με την τουρκική Turkas, με την οποία συνέστησε το 2006 κοινοπραξία η πρώτη. Πληροφορίες που δεν κατέστη δυνατόν να επιβεβαιωθούν φέρουν τη Shell να έχει εξαγοράσει ήδη το δίκτυο της BP στη γειτονική χώρα και να βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες αλλαγής του σήματος στα πρατήρια της τελευταίας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v