Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΜΟΤΟ: Οι 3 στόχοι & το "στοίχημα" του μερίσματος

Η τρέχουσα μερισματική απόδοση της Μοτοδυναμική ανέρχεται γύρω στο 10%, ενώ οι φόβοι ότι μπορεί να μην είναι διατηρήσιμη στο μέλλον μετά τις επιδόσεις του 2007 και του α΄ φετινού τριμήνου είναι πιθανό να φανούν υπερβολικοί.

  • του Στέφανου Κοτζαμάνη
ΜΟΤΟ: Οι 3 στόχοι & το στοίχημα του μερίσματος
Η περυσινή χρονιά δεν ήταν η καλύτερη δυνατή για τη Μοτοδυναμική, καθώς ο στόχος της αύξησης κερδών δεν επιτεύχθηκε, ενώ παρατηρήθηκε και μείωση των μεριδίων της Yamaha στην εγχώρια αγορά.

Αρχικά, λοιπόν, υπήρχε στόχος για αύξηση κερδών γύρω στο 10% - 15% και τελικά τα περυσινά κέρδη υποχώρησαν οριακά.

Στα δίκυκλα η αγορά πέρυσι σημείωσε άνοδο κατά 11,8%, πλην όμως το μερίδιο αγοράς της Yamaha υποχώρησε από το 14,5% στο 13,4%, με πρωτιά στις μοτοσικλέτες.

Με δεδομένο ότι τα δίκυκλα αποτελούν περισσότερο από το 60% των πωλήσεων της εταιρείας, η εκάστοτε εξέλιξη των πωλήσεών τους επηρεάζει σε σημαντικό βαθμό την πορεία της εισηγμένης.

Πτώση του μεριδίου της Yamaha όμως εκτός από τα δίκυκλα παρατηρήθηκε και στις εξωλέμβιες μηχανές, όπου η ηγετική θέση της διατηρήθηκε μεν, αλλά με επίδοση 26,8% το 2007 έναντι 31,4% το 2006.

«Υπήρξαν μερικές αστοχίες στις παραγγελίες και επιπλέον κάποιες καθυστερήσεις των Ιαπώνων, με αποτέλεσμα ορισμένες φορές να βρεθούμε χωρίς απόθεμα σε μοντέλα που είχαμε παραγγείλει», υποστηρίζουν κύκλοι της Μοτοδυναμικής και εκεί αποδίδουν κυρίως την απώλεια μεριδίων στις μηχανές. Στις εξωλέμβιες βασικό αίτιο ήταν ο οξύς ανταγωνισμός στις τιμές.

Όλα αυτά όμως προκάλεσαν και κάποιες «παράπλευρες απώλειες», με κυριότερη την εκτίναξη του κεφαλαίου κίνησης, με άμεση ανοδική επίδραση στα χρηματοοικονομικά έξοδα.

Οι ανησυχίες και ο αντίλογος

Η ανακοίνωση πτωτικών αποτελεσμάτων κατά το πρώτο φετινό τρίμηνο ανησύχησε ορισμένους, καθώς ο κύκλος εργασιών (-14%) και τα αποτελέσματα επιδεινώθηκαν σε σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα.

Ωστόσο, η διοίκηση της εισηγμένης δεν συμμερίζεται τις όποιες ανησυχίες. Η διοίκηση της εισηγμένης δήλωσε κατά τη διάρκεια της γενικής συνέλευσης: «Το πρώτο τρίμηνο δεν είναι αντιπροσωπευτικό των ετήσιων εργασιών μας, καθώς χαρακτηρίζεται από αρνητική εποχικότητα.

Επιπλέον, υπήρχαν πολλές αρνητικές συγκυρίες μέσα στο συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, όπως οι συνεχείς απεργίες, η κατάσταση στα δύο μεγάλα λιμάνια της χώρας, ο βαρύς χειμώνας και μια σειρά άλλες εξελίξεις.

Παρ’ όλα αυτά, κατά την περίοδο Απριλίου - Μαΐου η ψαλίδα μειώθηκε». Πολύ καλύτερη είναι η κατάσταση στα μοτοποδήλατα, ενώ για πρώτη φορά φέτος η Yamaha θα διεκδικήσει την πρώτη θέση στην αγορά των μηχανών γενικότερα.

Επιπλέον, έγινε γνωστό ότι από το δεύτερο τρίμηνο και μετά στόχος είναι να αρχίσει να παρουσιάζεται τάση μείωσης στο κεφάλαιο κίνησης, που πέρυσι είχε ανέβει σε ανεπιθύμητα επίπεδα. Αν και επισήμως δεν έγινε καμία πρόβλεψη, σκοπός είναι μέχρι το τέλος της χρήσης αν όχι να υπερκαλυφθεί, τουλάχιστον να «πιαστεί» ο περυσινός κύκλος εργασιών. Και σε ό,τι αφορά τα κέρδη δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι τα φετινά θα είναι χαμηλότερα από αυτά του 2007.

Η στρατηγική και το μέρισμα

Ωστόσο, ένα άλλο ερώτημα που παραμένει είναι κατά πόσον η Μοτοδυναμική προτίθεται να συνεχίσει να διανέμει ως μέρισμα τόσο υψηλό ποσοστό των εσόδων της. Και αυτό γιατί πέρυσι από κέρδη ανά μετοχή 0,51 ευρώ διανεμήθηκε στους μετόχους 0,42 ευρώ, δηλαδή το 82% των κερδών!

Υψηλόβαθμο στέλεχος της εισηγμένης, πάντως, μας επισήμανε επί του θέματος ότι «η Μοτοδυναμική είναι εμπορική εταιρεία και δεν θα έβλεπε κανέναν λόγο να μη διανέμει το μεγαλύτερο ποσοστό των κερδών της, με βάση τουλάχιστον τα σημερινά δεδομένα».

Άλλωστε και η μακροενοικίαση των νέων γραφείων στον Ασπρόπυργο αυτόν τον σκοπό είχε.

Αντί να διατεθούν κεφάλαια προκειμένου να αγοραστούν οι νέες εγκαταστάσεις στη συγκεκριμένη περιοχή (στόχος είναι να αποκτηθεί η υποδομή που θα «αντέχει» πολύ μεγαλύτερους όγκους πωλήσεων στο μέλλον), επιλέχτηκε η ενοικίασή τους για είκοσι χρόνια.

Δηλαδή, δόθηκαν οδηγίες στον κατασκευαστή σχετικά με το πώς πρέπει να διαμορφωθούν οι εγκαταστάσεις (μέθοδος purpose building) και εκείνος υλοποίησε το έργο με δικές του δαπάνες, προκειμένου να καρπώνεται το ενοίκιο για είκοσι χρόνια.

Πέρα όμως από τη βελτίωση της υποδομής, που επιτυγχάνεται με την επικείμενη μετεγκατάσταση στον Ασπρόπυργο, η στρατηγική της Μοτοδυναμικής είναι τριπλή:

1) Να προσφέρει ολοκληρωμένες προτάσεις και όχι μόνο τα προϊόντα της Yamaha. Τα υπόλοιπα προϊόντα σήμερα αντιστοιχούν στο 7% των πωλήσεων και στόχος είναι το ποσοστό αυτό να διευρυνθεί.

2) Να αυξηθεί το ποσοστό των πωλήσεων που διεξάγονται μέσω του δικτύου της λιανικής (μόνο το 14% σήμερα).

3) Να διευρυνθεί η συμμετοχή των πωλήσεων στο εξωτερικό (Βουλγαρία, Ρουμανία) που σήμερα ανέρχεται στο 6,1%.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v