Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΔΕΗ: Νέα επιβάρυνση από το κόστος ρύπανσης

Συνυπευθυνότητα όλων των καταναλωτών και όχι μόνον της βιομηχανίας για το κόστος της ρύπανσης επιδιώκει η ΔΕΗ, προκειμένου να καλύψει τα κόστη για την αγορά δικαιωμάτων εκπομπής αερίων του θερμοκηπίου.

  • της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου
ΔΕΗ: Νέα επιβάρυνση από το κόστος ρύπανσης
Συνυπευθυνότητα όλων των καταναλωτών και όχι μόνον της βιομηχανίας για το κόστος της ρύπανσης επιδιώκει η ΔΕΗ, που θέτει ζήτημα επέκτασης της ρήτρας καυσίμων, προκειμένου να καλύψει τα κόστη για την αγορά δικαιωμάτων εκπομπής αερίων του θερμοκηπίου.

Τούτο σημαίνει πρακτικά πως η ΔΕΗ θεωρεί ότι πρέπει να πληρώνουν τα κόστη των καυσαερίων, μέσω των τιμολογίων ηλεκτρικού ρεύματος, όλοι όσοι καταναλώνουν ενέργεια. Συνεπώς, επιβάρυνση εκ νέου για όλους τους καταναλωτές.

«Ο ρυπαίνων πληρώνει», είναι το βασικό σκεπτικό της ΔΕΗ, που σε αυτή τη φάση έχει αποστείλει στη ΡΑΕ σχετική επιστολή στην οποία εκθέτει τους προβληματισμούς της για το θέμα αυτό, χωρίς όμως να διατυπώνει συγκεκριμένο αίτημα επί του παρόντος, καθώς δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις της πλήρους απελευθέρωσης της αγοράς.

Ωστόσο, από την πλευρά της ΡΑΕ, σύμφωνα με πληροφορίες του euro2day, επιδεικνύεται απροθυμία για την άμεση εξέταση των όσων εκθέτει η ΔΕΗ.

Το θέμα της ρήτρας καυσίμων για την κάλυψη του κόστους των καυσαερίων θεωρείται από τη ΡΑΕ πολύπλοκο οικονομικό ζήτημα, το οποίο προϋποθέτει ειδικές μελέτες και υπό αυτήν την έννοια απαιτεί ενδελεχείς αναλύσεις.

«Δεν θα το μελετήσουμε σύντομα», επισήμαναν χαρακτηριστικά πηγές της ΡΑΕ που μίλησαν στο euro2day, δίνοντας έτσι και το στίγμα της Ρυθμιστικής Αρχής απέναντι στις προθέσεις της ΔΕΗ.

Παρά το γεγονός ότι το θέμα αυτό αναδείχτηκε από την ίδια τη ΔΕΗ κατά τη διάρκεια του πρόσφατου conference call με τους αναλυτές, για την παρουσίαση των οικονομικών μεγεθών του τριμήνου, εντούτοις φαίνεται τώρα να επιλέγονται χαμηλοί τόνοι.

Πηγές της ΔΕΗ που μίλησαν στο euro2day χαρακτήρισαν «πρόωρη τη συζήτηση για το θέμα αυτό», με το αιτιολογικό ότι δεν έχει απελευθερωθεί πλήρως η αγορά ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα μας.

Παρ' όλα αυτά επισημαίνεται η πρακτική άλλων χωρών οι οποίες έχουν καθιερώσει στα τιμολόγια όλων των καταναλωτών τη διαμόρφωση τιμών για το συνολικό κόστος της κατανάλωσης ενέργειας, συμπεριλαμβανομένου και του κόστους των καυσαερίων.

Σε μια τέτοια περίπτωση, εάν υπήρχε προοπτική να εφαρμοστεί η συγκεκριμένη ρήτρα καυσίμου και στην Ελλάδα, οι τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος θα διαμορφώνονταν με βάση κλιμακωτά τιμολόγια, σύμφωνα με τις πρώτες σκέψεις που διατυπώνονται από πλευράς ΔΕΗ.

Πάντως, σε κάθε περίπτωση για τη ΔΕΗ το θέμα είναι υπαρκτό, με δεδομένο ότι μόνον για το 2008 το κόστος αγοράς δικαιωμάτων ρύπων εκτιμάται σε 120 - 150 εκατ. ευρώ, ένα κόστος καθόλου αμελητέο που προφανώς θα ήθελε να το μετακυλίσει στους καταναλωτές.

Πάντως, έτσι κι αλλιώς από την 1η Ιουλίου η ΔΕΗ προβλέπεται να αυξήσει τα τιμολόγια ρεύματος 7% κατά μέσο όρο, ποσοστό που αφορά στη δεύτερη δόση της αύξησης η οποία είχε αποφασιστεί τον περασμένο Νοέμβριο και ίσχυσε σε πρώτη φάση από τον Δεκέμβριο του 2007.

Με την ίδια απόφαση απελευθερώνονται από την 1η Ιουλίου τα τιμολόγια υψηλής τάσης, αυτά δηλαδή που απευθύνονται στις βιομηχανίες, οι οποίες θα έχουν τη δυνατότητα να διαπραγματεύονται ελεύθερα συμβάσεις παροχής ηλεκτρισμού, αλλά με πλαφόν αύξησης έως 10%.

Εξάλλου, από τον ερχόμενο Ιανουάριο, με βάση σχετική απόφαση του ΥΠΑΝ θα επιβληθεί ρήτρα καυσίμου σε όλα τα τιμολόγια της ΔΕΗ

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v