Aegean: Τα σχέδια για Volotea, οι επενδύσεις και οι προκλήσεις

Τη στρατηγική της αεροπορικής για το 2025 ανέπτυξε ο πρόεδρός της Ευτύχιος Βασιλάκης, στο πλαίσιο της τηλεδιάσκεψης με τους αναλυτές. Το επενδυτικό πλάνο και οι προκλήσεις.

Aegean: Τα σχέδια για Volotea, οι επενδύσεις και οι προκλήσεις

Η επέκταση της επένδυσής της στη χαμηλού κόστους ισπανική αεροπορική εταιρεία Volotea, η αύξηση των προσφερόμενων θέσεων με ισόρροπη κατανομή τους και η χρήση για τέταρτη φορά του εργαλείου JOLCO για τη χρηματοδότηση της αγοράς νέων αεροσκαφών συνθέτουν τη στρατηγική ανάπτυξης της Aegean για το 2025.

«Το 2025 έχει ξεκινήσει με μια θετική νότα, το α’ τρίμηνο θα είναι καλύτερο σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό και φέτος η Αegean θα διαθέσει 21,5 εκατ. θέσεις, αριθμός αυξημένος κατά 8%-10% σε σχέση με το 2024», τόνισε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της εισηγμένης Ευτύχιος Βασιλάκης, στο πλαίσιο της τηλεδιάσκεψης με τους αναλυτές για τα αποτελέσματα του 2024.

Αναφορικά με τις επιπλέον προσφερόμενες θέσεις, ο Ευτ. Βασιλάκης τόνισε ότι θα υπάρξει ισόρροπη κατανομή τους και σε καμία αγορά η αύξηση των θέσεων δεν θα υπερβεί το 10% σε σχέση με το 2024. Σε γενικές γραμμές, ο επικεφαλής της αεροπορικής είπε πως οι προσφερόμενες θέσεις για την Ελλάδα συνολικά ως προορισμό έχουν αυξηθεί κατά 6%-7% σε σχέση με πέρυσι, λέγοντας πως η Αegean κινείται σε λίγο υψηλότερα επίπεδα παρά το γεγονός ότι επιχειρεί σε μια αγορά στην οποία επενδύουν και άλλοι αερομεταφορείς.

Ξεχώρισε, μάλιστα, στους προορισμούς οι οποίοι καταγράφουν μεγαλύτερη ανάπτυξη την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. «Η Ελλάδα παραμένει ένα θελκτικός και ανταγωνιστικός προορισμός με τη ζήτηση να κρατάει σταθερά τη δυναμική της. Η Αegean είναι στρατηγικά τοποθετημένη έτσι ώστε να εκμεταλλευτεί από τη δυναμική», είπε ο πρόεδρος της Αegean.

Στο δίκτυο εξωτερικού, η εταιρεία έχει ήδη ξεκινήσει να ενισχύει σημαντικά τη δραστηριότητά της σε Τουρκία, Ιράκ και Αζερμπαϊτζάν. Ταυτόχρονα ενδυναμώνεται περαιτέρω η δραστηριότητα σε Ιβηρική Χερσόνησο, Βαλκάνια, Αίγυπτο αλλά και Ελβετία, ενώ συνεχίζεται και η σημαντική επένδυση της εταιρείας στα δρομολόγια σε Σαουδική Αραβία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και Μαρόκο.

Στο δίκτυο εσωτερικού γίνεται σημαντική προσπάθεια για προσθήκη άμεσης διασύνδεσης περισσότερων προορισμών.

Οι επενδύσεις

Ιδιαίτερη μνεία έκανε ο κος Βασιλάκης στη συμπληρωματική επένδυση της Αegean σε αεροσκάφη που ανακοινώθηκε μόλις πριν από λίγες ημέρες και προβλέπει την ενίσχυση του στόλου της αεροπορικής με 8 επιπλέον Airbus.

Τα νέα αεροσκάφη, όλα της οικογένειας A321 neo, θα παραδοθούν στην εταιρεία μεταξύ 2030 και 2032. Μάλιστα, η εταιρεία, η οποία έχει ήδη κάνει χρήση του χρηματοδοτικού εργαλείου JOLCO (Japanese Operating Lease with Call Option) τρεις φορές, εξετάζει το ενδεχόμενο να προβεί σε εκ νέου χρηματοδότηση μέσω JOLCO για την περαιτέρω επέκταση του στόλου της.

Σημειώνεται ότι η εταιρεία το 2024 παρέλαβε 5 νέα αεροσκάφη της οικογένειας Airbus A320 neo, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό σε 33. Παράλληλα, προέβη στη μίσθωση δύο επιπλέον ελικοφόρων αεροσκαφών, τύπου ATR72-600, επιχειρώντας συνολικά με 17 ελικοφόρα αεροσκάφη.

Σχετικά με τη συμφωνία της Αegean με τη Volotea, o επικεφαλής της αεροπορικής είπε πως μέχρι σήμερα έχουν επενδυθεί περί τα 31 εκατ. ευρώ και πως τους επόμενους μήνες θα εξεταστεί το ενδεχόμενο περαιτέρω επέκτασης του αρχικού deal.

«Σε πρώτη φάση, το περασμένο καλοκαίρι, επενδύσαμε 25 εκατ. ευρώ, ποσό που αν μετατραπεί σε μετοχές, θα αντιστοιχεί σε ένα ποσοστό 13% στην ισπανική εταιρεία. Σε δεύτερο χρόνο επενδύσαμε περίπου 5 εκατ. ευρώ σε μετοχές.

Συνολικά τα 31 εκατ. ευρώ, αν μετατραπούν σε μετοχές θα αντιστοιχούν στο 17%. Το δίμηνο Ιουνίου - Ιουλίου θα ληφθεί η απόφαση για περαιτέρω επέκταση στη Volotea. Αυτή την περίοδο βρισκόμαστε σε συζητήσεις. Το πρώτο βήμα είναι καλό, για το δεύτερο θα δούμε», είπε.

Ακολουθήστε το Euro2day.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του Euro2day.grFOLLOW USΑκολουθήστε τη σελίδα του Euro2day.gr στο Linkedin

Πάντως, ο Ευτ. Βασιλάκης εμφανίστηκε ικανοποιημένος με την επένδυση της Αegean δεδομένων των επιδόσεων που κατέγραψε το 2024 η χαμηλού κόστους ισπανική αεροπορική. «Η Volotea είχε καλή απόδοση το 2024, τα μεγέθη της ανταποκρίθηκαν στις προσδοκίες μας. Η εταιρεία έχει καταφέρει να αυξήσει σε ποσοστό 50% την κερδοφορία της σε σχέση με το 2019. Το EBITDA της εταιρείας το 2024 διαμορφώθηκε σε 148 εκατ. ευρώ έναντι 95 εκατ. ευρώ το 2023», τόνισε.

Σε ό,τι αφορά τον επενδυτικό σχεδιασμό της εισηγμένης, πέρα από την επέκταση της συμφωνίας με τη Volotea, η Αegean έχει σχεδόν ολοκληρώσει το Κέντρο Προσομοιωτών Πτήσης και Εκπαίδευσης Πληρωμάτων στην παλαιά Τεχνική Βάση της Ολυμπιακής Αεροπορίας, εμβαδού 85.000 τ.μ., την οποία παραχώρησε ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) στην εταιρεία έως το 2046.

Πλέον το πλάνο προβλέπει την τοποθέτηση 5 εκατ. ευρώ επιπλέον για εργασίες μέσα στο έτος και την καταβολή 46 εκατ. ευρώ μέχρι το 2030 στον ΔΑΑ στο πλαίσιο της σχετικής συμφωνίας.

Οι προκλήσεις

Ερωτηθείς για το ζήτημα που έχει προκύψει με την ανάγκη πρόωρων ελέγχων στους κινητήρες GTF της Pratt & Whitney, ο Ευτ. Βασιλάκης επεσήμανε πως το 2026 θα είναι η χρονιά που θα επηρεαστεί περισσότερο λόγω της αναγκαστικής «καθήλωσης» αεροσκαφών.

«Οι επιπτώσεις από τους πρόωρους ελέγχους εκτιμούμε ότι θα διαρκέσουν μέχρι το 2027. Το 2024 κατά μέσο όρο 8 αεροσκάφη δεν ήταν διαθέσιμα για πτήσεις. Φέτος θα μείνουν εκτός πτητικού προγράμματος κατά μέσο όρο 9-10 αεροσκάφη και το 2026 θα έχουμε τον μεγαλύτερο αριθμό αεροσκαφών που θα μείνουν καθηλωμένα, μέχρι 15. Ωστόσο, στα τέλη του 2027 εκτιμούμε ότι αυτός ο κύκλος θα ολοκληρωθεί», είπε.

Ως προς το μοναδιαίο κόστος το 2025, αναμένεται να επηρεαστεί αρνητικά λόγω των περιβαλλοντικών κανονιστικών απαιτήσεων, οι οποίες περιλαμβάνουν την επιπλέον μείωση των δωρεάν δικαιωμάτων CO2 και την υποχρεωτική χρήση τουλάχιστον 2% του Βιώσιμου Αεροπορικού Καυσίμου (SAF) σύμφωνα με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς. Επιπλέον η συνεχιζόμενη ανάπτυξης της Βάσης Συντήρησης Αεροσκαφών της AEGEAN αναμένεται να επηρεάσει το μοναδιαίο κόστος.

Σύμφωνα, δε, με την ετήσια χρηματοοικονομική έκθεση της εταιρείας, οι παράγοντες κινδύνου που ενδέχεται να επηρεάσουν την επιχειρηματική και οικονομική κατάσταση της Αegean αφορούν ενδεχόμενη παρατεταμένη και βαθιά ύφεση στην Ελλάδα και στις χώρες που δραστηριοποιείται η εισηγμένη, την αύξηση του κόστους ζωής και του κόστους ενέργειας, τα επιχειρησιακά προβλήματα στην αλυσίδα των αερομεταφορών, κυρίως στην Ευρώπη, τα έξοδα καυσίμων, σημαντική ανατίμηση του δολαρίου έναντι του ευρώ, καθυστερήσεις στις παραδόσεις αεροσκαφών και κινητήρων και αύξηση του κόστους περιβαλλοντικής συμμόρφωσης λόγω αυστηρότερων θεσμικών απαιτήσεων.

Οι επιδόσεις του 2024

Το 2024 ήταν μια «δυνατή» χρονιά για την Αegean, όπως τόνισε χαρακτηριστικά ο Ευτ. Βασιλάκης, και το δ’ τρίμηνο του περασμένου έτους ήταν το πιο επιτυχημένο διαχρονικά παρά το γεγονός ότι πρόκειται παραδοσιακά για ένα «αδύναμο» διάστημα σε ό,τι αφορά τη ζήτηση.

«Αντικατοπτρίζει την ισχυρή ζήτηση για ταξίδια. Μάλιστα αποτυπώνει την τάση που θέλει τους ταξιδιώτες να παρατείνουν τις διακοπές τους και τον χειμώνα», επεσήμανε ο πρόεδρος της αεροπορικής, η οποία και το 2025 θα συνεχίσει να επενδύει στα «άκρα» της σεζόν, στους μήνες χαμηλής ζήτησης.

Με χαμηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης κινήθηκε το γ’ τρίμηνο, το οποίο επηρεάστηκε τόσο από τους περιορισμούς λόγω των θεμάτων της εφοδιαστικής αλυσίδας και των έκτακτων επιθεωρήσεων στους κινητήρες αεροσκαφών, όσο και από τη διακοπή πτήσεων προς τη Μέση Ανατολή το καλοκαίρι.

Το 2024 η Αegean μετέφερε συνολικά 16,3 εκατ. επιβάτες, 6% περισσότερους συγκριτικά με το 2023 και ο συντελεστής πληρότητας διαμορφώθηκε στο 82,5% το 2024 από 83,5% το 2023.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

v