Το πράσινο στοίχημα των 4 δισ. ευρώ της Motor Oil

Τι προβλέπει το αναθεωρημένο στρατηγικό πλάνο του 2030 για υδρογόνο, κυκλική οικονομία και ΑΠΕ. Πώς η ισχύς στα πράσινα έργα θα αυξηθεί 133% και θα φτάσει τα 2 GW. Το 40% των EBITDA από κυκλική οικονομία και εξηλεκτρισμό.

Το πράσινο στοίχημα των 4 δισ. ευρώ της Motor Oil

Στην ακόμη ταχύτερη μετατροπή της Motor Oil σε έναν καθετοποιημένο ενεργειακό όμιλο με πολυσχιδείς δραστηριότητες, από τις ΑΠΕ, την αξιοποίηση απορριμμάτων και το υδρογόνο μέχρι τα βιοκαύσιμα την ηλεκτροκίνηση και φυσικά τη διύλιση, στοχεύει το αναθεωρημένο επιχειρησιακό σχέδιο για το 2030.

Στους στόχους του στρατηγικού πλάνου που θα ανακοινώσει σήμερα προς τους αναλυτές η διοίκηση του ομίλου, το επενδυτικό πλάνο των 4 δισ. ευρώ επιβεβαιώνει την έμφαση στην ενίσχυση του πράσινου portfolio και την αύξηση του capacity κατά 133%, στα 2 GW το 2030 (από 859 MW σήμερα), στα εξελιγμένα καύσιμα μέσω της αναβάθμισης των εγκαταστάσεων διύλισης και στην κυκλική οικονομία, με κλειδί φυσικά την εξαγορά της Ηλέκτωρ.

Δείγμα της επίμονης στροφής στο «πρασίνισμα» της επιχειρηματικής δραστηριότητας του διυλιστηριακού ομίλου είναι η εκτίμηση ότι σε έξι χρόνια από σήμερα η ηλεκτρική ενέργεια και η κυκλική οικονομία θα συνεισφέρουν τουλάχιστον το 40% του συνολικού EBITDA της Motor Oil.

Σταχυολογώντας τα βασικότερα νούμερα όλων των επιμέρους της δραστηριοτήτων, κεντρική θέση κατέχουν ο τομέας των ΑΠΕ, με στόχο η θυγατρική More, ο δεύτερος μεγαλύτερος παραγωγός πράσινης ενέργειας σήμερα στην Ελλάδα, να πετύχει ακόμη πιο θεαματική ανάπτυξη, φτάνοντας να συνεισφέρει 250 εκατ. ευρώ από τα συνολικά λειτουργικά έσοδα του ομίλου στο τέλος της δεκαετίας, έναντι 135 εκατ. ευρώ (2023).

Στην καρδιά ωστόσο του αναθεωρημένου στρατηγικού πλάνου βρίσκεται πάντα η βιωσιμότητα του διυλιστηρίου των Αγίων Θεοδώρων, η συνεχής του αναβάθμιση και το «πρασίνισμα» της παραγωγής μέσα από εξελιγμένα βιοκαύσιμα, με στόχο όγκους άνω των 250.000 τόνων, μονάδα αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα (CCS) και παραγωγή ανανεώσιμων καυσίμων e-fuels, που συμπεριλαμβάνουν και τα νέας γενιάς αεροπορικά.

Εχει τη σημασία του ότι η χρήση των αεροπορικών καυσίμων (Sustainable Aviation Fuels-SAF) χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος καθίσταται υποχρεωτική από το 2025, με βάση το νέο ευρωπαϊκό κανονισμό Refuel Aviation και η ελληνική κυβέρνηση προωθεί την παροχή κινήτρων, προκειμένου τα ελληνικά διυλιστήρια να προχωρήσουν τάχιστα στην παραγωγή τους.

Τα πλάνα στο υδρογόνο

Τον τόνο των επενδύσεων στο μεγαλύτερο αμιγώς ιδιωτικό ελληνικό βιομηχανικό συγκρότημα και ένα από τα πιο σύγχρονα διυλιστήρια της Ευρώπης δίνουν επίσης η υπό κατασκευή μονάδα παραγωγής προπυλενίου, δυναμικότητας 160.000 τόνων τον χρόνο, που αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί το 2026, και φυσικά η πρώτη μονάδα παραγωγής πράσινου υδρογόνου στην Ελλάδα, με εκτιμώμενη έναρξη το 2026.

To μεγαλύτερο πλάνο της Motor Oil στο κεφάλαιο υδρογόνο ονομάζεται «Blue Med», είναι προϋπολογισμού 350 εκατ. ευρώ και «σπάει» σε πολλά υποέργα, από την παραγωγή, τη διανομή, μέχρι την τελική χρήση του συγκεκριμένου καυσίμου.

Ενα από τα υπό εξέταση έργα είναι η επένδυση στην παραγωγή 80.000 τόνων υδρογόνου τον χρόνο ως τα τέλη της δεκαετίας, καθώς και 25.000 τόνων πράσινης μεθανόλης. Στην κεντρική πάντα μονάδα διύλισης προωθούνται επενδύσεις για αύξηση της αποθηκευτικής δυναμικότητας κατά 40.000 κυβικά μέτρα (2025), καθώς και η ενίσχυση των λιμενικών εγκαταστάσεων για να επεκταθεί η δυνατότητα επεξεργασίας, storage και εμπορίας κατά πέντε εκατομμύρια τόνους.

Στον τομέα των άνω των 1.500 πρατηρίων του ομίλου, εκ των οποίων τα 800 της Avin και τα 880 της Coral (Ελλάδα, Βαλκάνια, Κύπρος), το στρατηγικό πλάνο καθιστά σαφές ότι ο στόχος για το τέλος της δεκαετίας είναι ένα ολοένα μεγαλύτερο κομμάτι εσόδων να προέρχεται από άλλες υπηρεσίες (π.χ. λιανική), πέραν των καυσίμων. Τάση που αρχίζει ήδη να αποτυπώνεται στα νούμερα του ομίλου, καθώς οι πωλήσεις λιανικής εκτός των καυσίμων αυξήθηκαν στα 91 εκατ. ευρώ (2023) έναντι 78 εκατ. (2022). Ηδη, ο όμιλος «τρέχει» πρόγραμμα στα πρατήρια που αφορά την ανάπτυξη δικτύου καταστημάτων λιανικής Smartshop.

Στο νέο ωστόσο ενεργειακό περιβάλλον, με τις συνεχείς ανατροπές και προκλήσεις για τους παραδοσιακούς ομίλους διύλισης, τον τόνο στο αναθεωρημένο στρατηγικό πλάνο της Motor Oil δίνει η έμφαση στον ολοένα και μεγαλύτερο εξηλεκτρισμό των δραστηριοτήτων της.

Ταυτόχρονα με την εγκατεστημένη ισχύ των 839 MW πράσινων έργων της More, εκ των οποίων το 97% αιολικά, η εταιρεία έχει υπό ανάπτυξη σε προχωρημένο στάδιο ή σε φάση ωρίμανσης ένα portfolio 1,13 GW, έχει «θωρακίσει» με μακροχρόνια διμερή συμβόλαια (PPAs) τα φωτοβολταϊκά των 600 MW που αναπτύσσει από κοινού με τη ΔEΗ, διαθέτει 51 MW φωτοβολταϊκών έτοιμα προς κατασκευή στη Ρουμανία και έργα αποθήκευσης ισχύος 144 MW στην Ελλάδα.

Ταυτόχρονα, δρομολογεί τις προκαταρκτικές διαδικασίες που σχετίζονται με την άδεια για offshore αιολικό 200 MW στα ανοικτά της Αλεξανδρούπολης από κοινού με τη ΔEΗ και την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή.

Στα ισχυρά χαρτιά του ομίλου, πάντα στο κεφάλαιο του εξηλεκτρισμού, είναι τα σημεία φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων που από περίπου 1.550 (τέλος του α’ εξαμήνου του 2024), αναμένεται να φτάσουν τα 4.000 στο τέλος της δεκαετίας. Τα περυσινά νούμερα δείχνουν ότι τα σημεία φόρτισης incharge της NRG, θυγατρικής του ομίλου, έφτασαν να εξυπηρετήσουν 235.000 πελάτες, παρέχοντας ήδη υπηρεσίες που αντιστοιχούσαν σε παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας ίσης με 2,5 TWh.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v