Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τι συνδέει τους Καθολικούς με μια ελληνική φάρμα από την Ελασσόνα

Πόσους τόνους κρέας εξάγει η Φάρμα Ελασσόνας, ποιος ο ρυθμός αύξησης των πωλήσεων, τι έδειξε το φετινό πρώτο εξάμηνο και τι πέτυχε από τις διαπραγματεύσεις με τις τράπεζες. Η αντιμετώπιση της πανώλης.

Τι συνδέει τους Καθολικούς με μια ελληνική φάρμα από την Ελασσόνα

Σε μια χώρα που εξαρτάται από τις εισαγωγές κρέατος -κυρίως μοσχάρι και χοιρινό- για την κάλυψη των αναγκών της, η Φάρμα Ελασσόνας διαφοροποιείται. Παραδείγματος χάριν πέρυσι το 18% της παραγωγής των αιγοπροβάτων της, δηλαδή 1.172 τόνοι κρέατος, εξήχθησαν σε ευρωπαϊκές αγορές όπως η Ιταλία, η Ισπανία και η Πορτογαλία. Με τη ζήτηση να επικεντρώνεται την περίοδο των καθολικών εορτών, όπως το Πάσχα και τα Χριστούγεννα. Αντίστοιχα, 7.073 τόνοι διακινήθηκαν στην ελληνική αγορά, καλύπτοντας μέρος της εγχώριας ζήτησης.

Συνολικά πέρυσι η Φάρμα Ελασσόνας, που διαθέτει τρεις γραμμές παραγωγής - σφαγής (βοοειδών, αιγοπροβάτων και χοίρων) κατάφερε να αυξήσει τον όγκο πωλήσεών της σε τρίτους, διακινώντας 8.245 τόνους κρέατος, από 7.996 τόνους το 2022 (+3,11%).

Οικονομικά αποτελέσματα και επενδυτική στρατηγική

Η αύξηση του όγκου πωλήσεων έφερε τετραπλάσια άνοδο στις πωλήσεις σε αξία. Πέρυσι ο κύκλος εργασιών της αυξήθηκε κατά 13,27%, φτάνοντας τα 48,08 εκατ. ευρώ, ενώ τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) κατέγραψαν αύξηση 28,26%, αγγίζοντας τα 2,76 εκατ. ευρώ, με τα καθαρά κέρδη να διαμορφώνονται στις 856.062 ευρώ από 870.191 ευρώ.

Αυτή η αύξηση στα οικονομικά μεγέθη έρχεται σε συνέχεια των επενδύσεων που έχει πραγματοποιήσει η εταιρεία την τελευταία επταετία, οι οποίες έχουν αγγίξει τα 17 εκατ. ευρώ. Το 82% αυτών των επενδύσεων καλύφθηκε από ίδια κεφάλαια και τραπεζικό δανεισμό, με το υπόλοιπο να προέρχεται από ενισχύσεις επενδυτικών προγραμμάτων.

Οι επενδύσεις αφορούσαν σε κάθετο εκσυγχρονισμό της παραγωγής, συμπεριλαμβανομένων νέων σταβλικών εγκαταστάσεων, μονάδας βιοαερίου και μονάδας τεμαχισμού και συσκευασίας. Αυτή η στρατηγική καθετοποίησης έχει ενισχύσει την παραγωγική δυναμικότητα της εταιρείας ενώ η μονάδα του βιοαερίου με παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από βιομάζα (τέθηκε σε λειτουργία στα τέλη Φεβρουαρίου του 2024) αποτελεί μια πρόσθετη πηγή εσόδου από την πώληση ηλεκτρικής ενέργειας.

Παράλληλα μέσα στη χρονιά ολοκληρώθηκαν οι διαπραγματεύσεις της εταιρείας με τους προμηθευτές για τη νέα γραμμή σφαγής χοιρινών καθώς και για το εργοστάσιο παραγωγής ζωοτροφών. Και οι δύο επενδύσεις θα λειτουργήσουν στα τέλη του 2025, όπως εκτιμά η διοίκηση της εταιρείας.

Διαπραγματεύσεις με τις τράπεζες

Την τρέχουσα χρήση η εταιρεία, τα ταμειακά διαθέσιμα της οποίας μειώθηκαν πέρυσι κατά 51,85% στις 566.814 ευρώ, ολοκλήρωσε τις διαπραγματεύσεις με τις τράπεζες που κατέληξαν σε μείωση των περιθωρίων δανεισμού, επέκταση του χρόνου αποπληρωμής και διπλασιασμό των εγκεκριμένων πιστώσεων.

Αυτή η κίνηση προσφέρει πρόσθετη ρευστότητα στην εταιρεία, κάτι που ενδέχεται να επιταχύνει περαιτέρω επενδύσεις κάποιες εκ των οποίων έχουν δρομολογηθεί. Οι μακροπρόθεσμες δανειακές υποχρεώσεις της στο τέλος του 2023 ανέρχονταν στα 6,044 εκατ. ευρώ (το 2022 ήταν 6,435 εκατ. ευρώ) και τα βραχυπρόθεσμα δάνεια στα 2,276 εκατ. ευρώ (2,25 εκατ. ευρώ το 2022).

Η πανώλη και οι επιπτώσεις

Τον περασμένο Ιούλιο, η εμφάνιση της πανώλης των μικρών μηρυκαστικών (PPR) στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλίας προκάλεσε σημαντικές ανησυχίες για τη βιωσιμότητα της κτηνοτροφικής παραγωγής στην περιοχή. Η ασθένεια επεκτάθηκε γρήγορα και η Φάρμα Ελασσόνας βρέθηκε εντός της ζώνης επιτήρησης, με αποτέλεσμα την προσωρινή αναστολή λειτουργίας της μονάδας σφαγείου της, με απόφαση της περιφέρειας Θεσσαλίας και του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης.

Αν και η εταιρεία διαχειρίστηκε την κρίση με μέτρα όπως η χορήγηση οικειοθελούς άδειας άνευ αποδοχών και η μερική απασχόληση της πλειοψηφίας των εργαζομένων της, οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις για τα αποτελέσματά της είναι ακόμα ασαφείς. Πάντως το πρώτο εξάμηνο του 2024 οι πωλήσεις της εταιρείας «έτρεχαν» με ρυθμό αύξησης +20% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023, ενώ κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής περιόδου η ζήτηση για κρέας, όπως σημειώνει η διοίκηση της εταιρείας, είναι χαμηλότερη.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v