Λύση που συνδέει τη δυνατότητα αύξησης της ανταμοιβής μετόχων, μέσω μερίσματος και επαναγοράς μετοχών, με επιτάχυνση της αποαναγνώρισης των οριστικών και εκκαθαρισμένων αναβαλλόμενων φορολογικών απαιτήσεων (Deferred Tax Credits-DTCs) από τα εποπτικά κεφάλαια των εγχώριων τραπεζών έχει προτείνει στον Ενιαίο Εποπτικό Μηχανισμό (SSM) η ελληνική πλευρά.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η προς εξέταση πρόταση προβλέπει αποαναγνώριση πρόσθετου DTC (σ.σ. πέραν αυτού που έχει συμψηφισθεί με φόρους επί των κερδών χρήσης), όταν αυξάνεται σημαντικά το προτεινόμενο payout ratio. Με αυτόν τον τρόπο εκτιμάται ότι θα αρθούν οι ανησυχίες του επόπτη, ως προς την υψηλή συμμετοχή του DTC στα εποπτικά κεφάλαια των τραπεζών.
Ανησυχίες που συγκρατούν το υποσχόμενο payout ratio ως τα επίπεδα του 50% (σ.σ. για τη χρήση 2025), όταν η Τράπεζα Κύπρου αιτείται τη διανομή του 50% των κερδών της φετινής χρήσης και άλλες ευρωπαϊκές τράπεζες απολαμβάνουν ήδη payout ratio ως και 90%.
Η προτεινόμενη λύση διαθέτει, σύμφωνα με στελέχη ελεγκτικών εταιρειών, το εξής πλεονέκτημα: η διαγραφή των αναβαλλόμενων φορολογικών απαιτήσεων (Deferred Tax Credits) από το εποπτικό κεφάλαιο δεν προϋποθέτει αλλαγή του θεσμικού πλαισίου, καθώς εκπίπτουν από το καθεστώς της οριστικής και εκκαθαρισμένης απαίτησης σε αυτή του απλού αναβαλλόμενου φόρου.
Δεν υπάρχει, επομένως, επίπτωση στα αποτελέσματα των τραπεζών από τη διαγραφή, ούτε στα κανονικά κεφάλαια. «Καίγεται» μόνο άυλο εποπτικό κεφάλαιο και μάλιστα κατά περίπτωση, καθώς το DTC μεταπίπτει σε DTA.
Υπό το πρίσμα αυτό, αποτελεί εσωτερικό ζήτημα της Ελλάδας και αν γίνει αποδεκτό από τον SSM δεν δημιουργεί προηγούμενο για άλλες χώρες που έχουν εισαγάγει πλαίσιο μετατροπής μέρος του DTA (Deferred Tax Assets) σε DTC. Τέλος, η μετάπτωση DTC σε DTA μειώνει μεν το εποπτικό κεφάλαιο, αλλά προκύπτει (μικρότερο) όφελος από τη μείωση του σταθμισμένου σε κίνδυνο ενεργητικού.
Ο SSM αποφασίζει
Ο πρώτος και ο τελευταίος λόγος στην εν λόγω υπόθεση ανήκει στον SSM. Ο επόπτης ευνοεί επιτάχυνση της διαδικασίας αποαναγνώρισης του DTC από τα εποπτικά κεφάλαια των τραπεζών. Η πρόταση, ως εκ τούτου, κινείται στην κατεύθυνση που έχει ορίσει. Η σύνδεση με το payout ratio, η ταχύτητα της αποαναγνώρισης και άλλες κρίσιμες λεπτομέρειες αποτελούν το βασικό θέμα των ζυμώσεων μεταξύ Φρανκφούρτης και διοικήσεων εγχώριων τραπεζών.
Όσοι παρακολουθούν εκ του σύνεγγυς τις επαφές σημειώνουν ότι ακόμη και η αν η πρόταση γίνει αποδεκτή ως έχει, θα απαιτηθεί ορίζοντας 10ετίας προκειμένου να επέλθει πλήρης αποαναγνώριση του DTC από τα εποπτικά κεφάλαια. Και αυτό υπό την προϋπόθεση ότι η κερδοφορία τους θα παραμείνει υψηλή, επιτρέποντας ετήσιο συμψηφισμό φόρου με οριστικές και εκκαθαρισμένες αναβαλλόμενες φορολογικές απαιτήσεις.
Τον Ιούνιο του 2024 το DTC αντιπροσώπευε το 50,5% του CET1 των τραπεζών.