Σε μια εποχή όπου η άνοδος των τιμών, η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος και οι παγκόσμιες γεωπολιτικές εντάσεις έχουν αποσταθεροποιήσει την οικονομία, οι οικονομικοί δείκτες της Agrino δείχνουν ανθεκτικότητα.
Με πυλώνα την αυξητική ζήτηση για τις ρυζογκοφρέτες της, η εταιρεία πέτυχε αξιοσημείωτη ανάπτυξη, τόσο στις εξαγωγές όσο και στις οικονομικές της επιδόσεις. Όμως, αυτό δεν σημαίνει ότι ο δρόμος είναι στρωμένος με ροδοπέταλα. Κάτι που αποτυπώνεται στη σημαντική υποχώρηση του όγκου πωλήσεών της.
Οι ρυζογκοφρέτες στήριξαν την ανάπτυξη
Μια από τις πιο δυναμικά αναπτυσσόμενες κατηγορίες προϊόντων της Agrino είναι αυτή των ρυζογκοφρετών και των ετοίμων προϊόντων με βάση το ρύζι. Το 2023, η κατηγορία των ρυζογκοφρετών σημείωσε σημαντική άνοδο, με το μερίδιο αγοράς να αγγίζει το 60%.
Η παρουσία της Agrino σε περισσότερα σημεία πώλησης, μαζί με την αύξηση της αριθμητικής διανομής, έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην επέκταση αυτής της κατηγορίας. Η εταιρεία, παρά τις δύσκολες συνθήκες στις αγορές, κατάφερε να κεφαλαιοποιήσει την αυξημένη ζήτηση για υγιεινά σνακς, μετατρέποντας τις ρυζογκοφρέτες από ένα δευτερεύον προϊόν σε μια κυρίαρχη κατηγορία, η οποία συμβάλλει σημαντικά στην αύξηση των εσόδων της.
Ωστόσο, η αγορά δεν είναι σταθερή. Παρά την αύξηση των πωλήσεων, η ευρύτερη κατηγορία των επώνυμων προϊόντων δέχεται πίεση από τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, που ευνοούνται από πολιτικές όπως το «καλάθι της νοικοκυράς». Αυτές οι πιέσεις καθιστούν την πρόκληση του ανταγωνισμού ακόμη μεγαλύτερη για την Agrino, παρά τις επιτυχίες της στον χώρο των ρυζογκοφρετών.
Σε διεθνές επίπεδο, η Agrino σημείωσε αύξηση 20% στις εξαγωγές της το 2023. Οι εξαγωγές, κυρίως προς την Ευρωπαϊκή Ένωση και τις ΗΠΑ, αφορούν επώνυμα προϊόντα ρυζιού και οσπρίων, καθώς και στην κατηγορία των υγιεινών σνακ.
Αυτή η εξαγωγική δυναμική, όμως, επίσης δεν είναι δεδομένη. Οι γεωπολιτικές εντάσεις, όπως η σύγκρουση Ρωσίας-Ουκρανίας, Ισραήλ-Παλαιστίνης και οι επιθέσεις από αντάρτες Χούθι, συνεχίζουν να επιβαρύνουν την αλυσίδα εφοδιασμού, αυξάνοντας τις τιμές και προκαλώντας αστάθεια στις μεταφορές πρώτων υλών. Παρά την ανθεκτικότητά της, η Agrino δεν είναι απρόσβλητη από αυτές τις αναταράξεις, γεγονός που υποδεικνύει ότι οι εξαγωγικές προοπτικές της, όσο και αν φαίνονται ευοίωνες, παραμένουν εύθραυστες.
Η ανάπτυξη έρχεται με υψηλό κόστος
Τα οικονομικά αποτελέσματα της Agrino για το 2023 είναι αναμφίβολα σημαντικά:
- Τα προ φόρων κέρδη της ανήλθαν στα 3,4 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 44,3% σε σχέση με το 2022.
- Τα καθαρά κέρδη (μετά από φόρους) ανήλθαν σε 2,561 εκατ. ευρώ, έναντι καθαρών κερδών 1,793 εκατ. ευρώ.
- Ο κύκλος εργασιών της αυξήθηκε κατά 14,7%, φθάνοντας τα 43,64 εκατ. ευρώ. Όμως οι συνολικές κατ’ όγκο πωλήσεις μειώθηκαν 7,1%.
Ωστόσο, πίσω από τους αριθμούς, οι προκλήσεις είναι πολλές. Οι τιμές των πρώτων υλών, κυρίως του ρυζιού και των οσπρίων, παραμένουν σε υψηλά επίπεδα, λόγω μιας σειράς παγκόσμιων παραγόντων, μεταξύ των οποίων και η κλιματική αλλαγή. Παρά την μείωση του ενεργειακού κόστους, τα γενικά έξοδα αυξήθηκαν, επηρεασμένα από το αυξανόμενο κόστος μεταφοράς και προβολής προϊόντων. Πέρυσι το κόστος από τη μεταβολή αποθεμάτων - αναλώσεων υλών και υλικών αυξήθηκε κατά 15,46% ως συνέπεια της συνεχιζόμενης αύξησης του κόστους α’ υλών.
Κατά τη διάρκεια της περασμένης χρονιάς, η εταιρεία ολοκλήρωσε το επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 15 εκατ. ευρώ. Σημαντικό μέρος αυτής της επένδυσης ήταν η κατασκευή μιας μονάδας παραλαβής, ξήρανσης και αποθήκευσης δημητριακών στο Κλειδί Ημαθίας, που τέθηκε σε λειτουργία τον Σεπτέμβριο του 2023. Παράλληλα, η Agrino προετοιμάζεται για το επόμενο βήμα της με ένα νέο πενταετές επενδυτικό πλάνο που θα αρχίσει το 2025.
Προκλήσεις και ευκαιρίες
Ενώ η Agrino καταφέρνει να διατηρήσει τη θέση της στις βασικές κατηγορίες της ελληνικής αγοράς, το μέλλον παραμένει αβέβαιο. Οι παγκόσμιες αγορές είναι εύθραυστες και η γεωπολιτική αστάθεια συνεχίζει να επιβαρύνει την εφοδιαστική αλυσίδα. Οι επώνυμες μάρκες, όπως η Agrino, αντιμετωπίζουν αυξανόμενο ανταγωνισμό από τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, ειδικά σε μια οικονομία όπου οι καταναλωτές αναζητούν πιο οικονομικές επιλογές.