Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Στοίχημα για την επιμήκυνση της σεζόν βάζει η Aegean

Το πλάνο της εταιρείας για το 4ο τρίμηνο του έτους, οι προκλήσεις και το επενδυτικό σχέδιο. Τα νέα δρομολόγια και ο πονοκέφαλος με τους κινητήρες. Ποιος ο σχεδιασμός της διοίκησης.

Στοίχημα για την επιμήκυνση της σεζόν βάζει η Aegean

Στη στρατηγική στόχευσή της για άμβλυνση της εποχικότητας επενδύει για το δ’ τρίμηνο του έτους η Aegean, η οποία προχωρά στην αύξηση των προσφερόμενων θέσεων και στην προσθήκη νέων προορισμών.

Με βάση τον σχεδιασμό της εισηγμένης αεροπορικής, η χωρητικότητά της θα ενισχυθεί κατά περίπου 5% στο τέταρτο τρίμηνο, ενώ από τον Οκτώβριο θα ξεκινήσει τα καινούργια δρομολόγια προς το Άμπου Ντάμπι στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, συμπληρώνοντας τις απευθείας πτήσεις προς Ντουμπάι.

Ιδιαίτερη έμφαση αναμένεται να δώσει και στην ανάπτυξη της δεύτερης μεγαλύτερης βάσης της στη Θεσσαλονίκη, καθώς από τα τέλη Οκτωβρίου προστίθεται και το Άμστερνταμ στο δίκτυο των απευθείας προορισμών.

Το α’ εξάμηνο του έτους η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά 9% συγκριτικά με το α’ εξάμηνο του 2023, τόσο στο δίκτυο εσωτερικού όσο και στο δίκτυο εξωτερικού, με την Αegean να ενισχύει την προσφερόμενη χωρητικότητα σε βασικούς προορισμούς της Δυτικής Ευρώπης όπως Λονδίνο, Άμστερνταμ και Φρανκφούρτη, καθώς και προς τη Σκανδιναβία και την Κωνσταντινούπολη.

Μάλιστα, όπως τόνισε στο πλαίσιο της τηλεδιάσκεψης με τους αναλυτές για τα οικονομικά αποτελέσματα του α’ εξαμήνου ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Μιχάλης Κουβελιώτης, «η διοίκηση της Αegean (υπό τον Ευτύχη Βασιλάκη-φωτ.) είναι πολύ ικανοποιημένη από τα αποτελέσματα, που κινήθηκαν πολύ κοντά στα περσινά επίπεδα-ρεκόρ. Η εταιρεία είναι από τις λίγες που καταγράφουν επιδόσεις πάνω από τα επίπεδα του 2019».

Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στο υπάρχον δίκτυο από τη βάση της Αθήνας, με την αεροπορική να επενδύει σε υφιστάμενα δρομολόγια προς προορισμούς όπως το Λονδίνο με την προσθήκη τέταρτης πτήσης σε καθημερινή βάση, η Φρανκφούρτη με την προσθήκη δεύτερης καθημερινής πτήσης, η Βαρκελώνη, η Μαδρίτη, η Ρώμη, η Λάρνακα και η Κωνσταντινούπολη. Ταυτόχρονα, δε, επεκτάθηκε σε νέες αγορές με την προσθήκη προορισμών που δίνουν μια καινούργια δυναμική, όπως τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και η Σαουδική Αραβία.

Το τρέχον γ’ τρίμηνο του έτους η εταιρεία προσφέρει τα ίδια περίπου επίπεδα χωρητικότητας σε προσφερόμενες θέσεις σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο, με τις προγραμματισμένες θέσεις από/προς Αθήνα να παρουσιάζουν αύξηση κατά 6-7%.

Συνολικά, ο αριθμός των προσφερόμενων θέσεων της αεροπορικής για όλο το έτος είναι αυξημένος κατά 8%, ποσοστό που φτάνει το 13% στα άκρα της σεζόν (shoulder months) και κινείται πέριξ του 4% τους μήνες αιχμής, με δεδομένο τον υψηλό ανταγωνισμό.

«Σε γενικές γραμμές καταγράφεται ισχυρή ζήτηση, με την αγορά στην Ελλάδα να έχει αυξηθεί σε ποσοστό 11%. Ακόμη μεγαλύτερη αύξηση στο 15% σημειώνει η Αθήνα», επισήμανε ο Μ. Κουβελιώτης, τονίζοντας πως οι τιμές των εισιτηρίων το γ’ τρίμηνο τους έτους κατέγραψαν μια μικρή κάμψη.

Ενδεικτική της ζήτησης είναι η πληρότητα των αεροσκαφών της εταιρείας, που ξεπέρασε το 84% το δίμηνο Ιουλίου - Αυγούστου, οριακά χαμηλότερα σε σχέση με την προηγούμενη χρήση.

Οι προκλήσεις

Σε επιχειρησιακό επίπεδο, το α’ εξάμηνο το πτητικό έργο, καθώς επίσης και τα αποτελέσματα της Αegean επηρεάστηκαν από την ανάγκη πρόωρων υποχρεωτικών ελέγχων και επισκευών στους κινητήρες GTF των αεροσκαφών της οικογενείας Airbus Α320 neo, οπότε κατά μέσο όρο 8 αεροσκάφη παρέμειναν καθηλωμένα και δεν ήταν διαθέσιμα για πτήσεις.

Προκειμένου να αντιμετωπίσει τις επιπτώσεις από την αναγκαστική μείωση της προσφερόμενης χωρητικότητας, η εταιρεία, πέρα από την προσαρμογή του προγράμματός της, προέβη από πέρυσι σε συμφωνίες επέκτασης συμβάσεων μίσθωσης αεροσκαφών Α320 ceo και στην αναπροσαρμογή του πτητικού έργου, μεταφέροντας χωρητικότητα που εκτελούσε για τρίτους στο εξωτερικό στις κύριες βάσεις στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.

Μάλιστα, η Αegean τον Ιούνιο προχώρησε για πρώτη φορά για τη χρηματοδότηση ενός αεροσκάφους σε συμφωνία λειτουργικής μίσθωσης με δικαίωμα αγοράς (call option) του αεροσκάφους σε ιδιαίτερα ελκυστικούς όρους, ενώ εξετάζει το ενδεχόμενο να προβεί σε παρόμοια μορφή χρηματοδότησης και για μελλοντικές παραδόσεις.

Σημειώνεται ότι η αεροπορική, στην ίδια κατεύθυνση, έχει συνάψει συμφωνία αποζημίωσης με τον κατασκευαστή κινητήρων, την Pratt&Whitney, που καλύπτει σημαντικό μέρος της σχετικής οικονομικής επίπτωσης.

Σε ό,τι αφορά τις προκλήσεις, ο Μ. Κουβελιώτης εστίασε στο γενικότερο περιβάλλον, ευρωπαϊκό και εγχώριο, που επιχειρεί η αεροπορική. Σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, έδωσε έμφαση στις καθυστερήσεις πτήσεων, ενώ αναφερόμενος στην Ελλάδα επικεντρώθηκε στην πίεση που υφίστανται οι υποδομές.

«Ανυπομονούμε να ολοκληρωθεί η επέκταση του “Ελευθέριος Βενιζέλος”, έτσι ώστε να αυξηθεί ο αριθμός των δρομολογίων και να ενισχυθεί η δυναμικότητα του προορισμού», επισήμανε ο Μ. Κουβελιώτης.

Αναφορικά με τις τιμές των καυσίμων και δεδομένης της έκθεσης της εταιρείας σε κίνδυνο από τις διακυμάνσεις της τιμής του πετρελαίου, η οποία επηρεάζει άμεσα την τιμή των καυσίμων των αεροσκαφών, η Αegean σύναψε συμβόλαια αντιστάθμισης κινδύνου (hedging) σε προϊόντα πετρελαίου που καλύπτουν ένα μέρος των εκτιμώμενων επιχειρησιακών αναγκών της. Τα προθεσμιακά συμβόλαια (παράγωγα προϊόντα) αγοράς καυσίμων που είναι σε ισχύ καλύπτουν ποσοστό 69% για το β’ εξάμηνο του 2024 και 41% των προβλεπόμενων αναγκών σε καύσιμα για το 2025.

Το επενδυτικό πλάνο

Όπως τόνισε ο Μ. Κουβελιώτης, η Αegean τους πρώτους έξι μήνες του έτους παρέλαβε 3 νέα αεροσκάφη της οικογένειας Airbus A320 neo, με τα οποία ο συνολικός αριθμός των αεροπλάνων που έχει παραλάβει η εταιρεία από τα τέλη του 2019 να ανέρχεται σε 31.

Βάσει χρονοδιαγράμματος, η αεροπορική αναμένεται να παραλάβει δύο ακόμη αεροσκάφη μέχρι το τέλος του έτους και την προσεχή τριετία από το 2025 μέχρι το 2027 πρόκειται να παραλάβει 15 ακόμη αεροπλάνα, 5 κάθε χρόνο.

Σε σχέση με την πορεία εργασιών του Κέντρου Εκπαίδευσης και της Βάσης Συντήρησης Αεροσκαφών, το α’ εξάμηνο το Κέντρο Εκπαίδευσης Πληρωμάτων με τους 4 προσομοιωτές πτήσης παρείχε υπηρεσίες για την κάλυψη των αναγκών τόσο της Αegean όσο και τρίτων αεροπορικών εταιρειών.

Σχετικά με τη Βάση Συντήρησης Αεροσκαφών, η αεροπορική έλαβε την πιστοποίηση ως φορέας συντήρησης αεροσκαφών και ήδη έχει συνάψει συμφωνίες για την παροχή υπηρεσιών σε τρίτους. Στο επενδυτικό σκέλος, το α’ εξάμηνο του έτους η αεροπορική τοποθέτησε 36 εκατ. ευρώ (CAPEX) σε ανάπτυξη των lounges, την κατασκευή του Κέντρου Εκπαίδευσης και της Βάσης Συντήρησης Αεροσκαφών κ.λπ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v